آخرین خبرها:
شناسه خبر: 37054

چرا روسیه از توافق غلات عقب‌نشینی کرد

 روشنعلی یکنای، فعال تجاری و عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی اتاق مشترک بازرگانی ایران

چرا روسیه از توافق غلات عقب‌نشینی کرد
روسیه ادعا دارد‌ غرب همچنان آشکارا به مسکو دروغ می‌گوید و به وعده‌های خود عمل نمی‌کند. روز دوشنبه، روسیه رسما اعتراض خود را نسبت به تمدید موسوم به «توافق غلات» به سازمان ملل، ترکیه و اوکراین اعلام کرد.
اخبار سبز کشاورزی ، دیمیتری‌ پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه، اعلام کرد: این توافق عملا متوقف شده است. وی همچنین تاکید کرد: مسکو ممکن است به اجرای توافق بازگردد؛ اما برای این کار، توافق‌ها باید به‌طور کامل و نه انتخابی اجرا شوند.
اطلاعات مربوط به تعلیق این قرارداد نیز توسط رجب طیب اردوغان، رهبر ترکیه، تایید شد و به گفته اردوغان، طرف روس خواهان تمدید توافق است. این سیاستمدار در ادامه گفت: قصد دارد با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درباره این توافق گفتگو کند.
بیشتر بخوانید: روسیه: تحریم‌های غرب جلوی صادرات غلات روسیه را گرفته است
اتحادیه صادرکنندگان غلات نیز اعلام کرد: صادرکنندگان روسی به تعهدات قراردادی خود پس از تعلیق معامله ادامه خواهند داد.

توافق غلات چیست؟

در استانبول و در 22 ژوئیه 2022، توافقنامه‌ای بین روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل متحد درمورد سازماندهی یک کریدور دریایی امن برای محموله‌های کشاورزی به دست آمد. موضوع رسمی این قرارداد ابتکاری برای حمل و نقل ایمن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین است. در همان زمان، معامله غلات تنها بخشی از توافق بسته شده بود.

تعهدات روسیه چه بود؟

در این میان روسیه اعلام می‌‌کند‌ از همان روز اول به‌طور کامل به تمام تعهدات خود عمل کرده است. مسکو صادرات غلات و مواد غذایی اوکراینی و همچنین کودهای شیمیایی را از طریق دریای سیاه از سه بندر ازجمله اودسا‌ آزاد‌ کرده است. صدها کشتی باری از این معامله استفاده کردند و میلیون‌ها تن غلات و سایر محصولات کشاورزی اوکراین صادر شد.

چرا روسیه توافق غلات را تمدید نکرد؟

اما روسیه اعتقاد دارد‌ که بخش دوم این کار‌‌ روی کاغذ مانده است. روسیه و سازمان ملل متحد با «توافق غلات» سندی را به مدت سه سال امضاء کردند. این سند انسداد صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه را آزاد می‌کند؛ از جمله وظایف اصلی آن اتصال مجدد بانک کشاورزی (‌Rosselkhozbank) به سوئیفت، از سرگیری تامین ماشین‌آلات کشاورزی، قطعات یدکی و خدمات دیگر تعریف شده بود که هیچ یک از این‌ها توافقات در عمل انجام نشد.
دبیرخانه سازمان ملل متحد فقط به وزارت خارجه روسیه وعده داد که توافقات مربوط به بخش دوم سند، در شرف شروع انجام کار است؛ اما وعده‌ها در سطح همان قول‌ها باقی‌ ماند.

روسیه معامله غلات را تا زمانی که شرایط مسکو برآورده نشود متوقف کرد

دو بار معامله غلات توسط روسیه تمدید شد، این در حالی است که هیچ پیشرفتی در قسمت دوم توافق حاصل نشد و صبر مسکو نیز بی‌حد و حصر نیست.
در همین حال، خبرگزاری ریا نووستی روسیه در آنکارا اعلام کرد مقامات ترکیه انتظار دارند در سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، درباره توافق غلات و موضوع تسهیل تحویل غذای روسیه به کشورهای نیازمند گفتگو کنند.

روشنعلی یکنای، فعال تجاری و عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی اتاق مشترک بازرگانی ایران

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای