آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26427

چل‌چلی دلار در آستانه چله زمستان

چل‌چلی دلار در آستانه چله زمستان/هرچند رئیس کل بانک مرکزی رشد قیمت ارز در بازار آزاد را غیر واقعی و متاثر از انتشار برخی اخبار و شایعات

چل‌چلی دلار در آستانه چله زمستان

دلار آزاد ۳۹ هزار تومان را رد کرد

هرچند رئیس کل بانک مرکزی رشد قیمت ارز در بازار آزاد را غیر واقعی و متاثر از انتشار برخی اخبار و شایعات می داند اما قیمت دلار آزاد همچنان بر مدار رشد بوده و نرخ آن امروز به بیش از ۳۹ هزار تومان رسید.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار ؛ قیمت ها در بازار ارز همچنان رو به بالا در حرکت است. افزایش بی منطق و غیر واقعی که دلار آزاد را به بیش از ۳۹ هزارتومان رسانده و با وجودی که رئیس کل بانک مرکزی می گوید؛ «محدودیتی در تامین ارز نداریم» اما نرخ ها همچنان مسیر صعودی را می پیمایند.
این که چرا ارز طی ۲ هفته اخیر بر مدار رشد قرار گرفت ناشی از التهابات و جو روانی ناشی از برخی مسائل سیاسی و بین المللی در کنار انتظارات تورمی است که خیلی ها را ترغیب به خرید این کالا در بازار کرده در حالی که کاملا واضح است که هیچ اتفاق خاصی در متغییرهای کلان اقتصادی کشور رخ نداده است، بنابراین اوج گیری قیمت دلارآزاد هیجانی بوده و این احتمال وجود دارد که با سیاست گذاری های بانک مرکزی قیمت ها شکسته شود.
برخی کارشناسان فعالیت معامله گران در بازار تواففی رسمی را بر افزایش قیمت این کالا بی تاثیر ندانسته و معتقدند؛ زمانی که قیمت ها در این بازار افزایشی می شود نباید انتظار داشت که قیمت ارز در بازار آزاد رشد نکند در چنین شرایطی کنترل قیمت ها در بازارهای رسمی ضروری است

ضرورت مدیریت بازار توافقی ارز از سوی بانک مرکزی

اگرچه مسائل سیاسی و برخی اتفاقات بین المللی زمینه ساز رشد غیر واقعی قیمت ها در بازار ارز شده است اما برخی کارشناسان فعالیت معامله گران در بازار تواففی رسمی را بر افزایش قیمت این کالا بی تاثیر ندانسته و معتقدند؛ زمانی که قیمت ها در این بازار افزایشی می شود نباید انتظار داشت که قیمت ارز در بازار آزاد رشد نکند در چنین شرایطی کنترل بازارهای رسمی از سوی بانک مرکزی و نهادهای تصمیم گیرنده ضروری است چرا که هم اکنون تعیین کننده قیمت ارز در بازار همین افراد هستند.
آنها در بازار توافقی وقتی شرایط تقاضا را بالا می بینند، نمی خواهند ارز را ارزان از دست دهند و متقاضیان ارز نیز از بیم افزایش قیمت ها در روزهای آینده مجبور به خرید ارز گران می شوند فرایندی که خیلی سریع تاثیر آن بر بازار آزاد نمایان شده تا چنین سیکل معیوبی رشد قیمت ها در بازار آزاد ارز را رقم زند. البته بانک مرکزی برای ترغیب جذب ارزهای حاصل از صادرات به بازار اقدام به تشکیل چنین بازاری کرد اما از زمانی که سکانداری قیمت ها به بازار آن هم بازار رسمی (معاملات توافقی ارز در صرافی های مجاز) سپرده شد قیمت دلار حدود ۱۰ هزار تومان افزایش یافته است.
البته مسائلی چون رشد افسار گسیخته نقدینگی، تورم بالا و بی رونقی بخش واقعی اقتصاد موجب شده است که انتظارت تورمی در کشور افزایش و خیلی ها برای تبدیل سرمایه های خود به ارز وارد چنین بازاریی شوند.
نرخ ارز در مقابل حجم فوق العاده سنگین نقدینگی در کشور خیلی نمی تواند بالا باشد، از آنجایی که رشدی در بخش واقعی اقتصاد کشور به چشم نمی خورد و از طرفی نرخ تورم بالاست بنابراین با توجه به ایجاد تورم انتظاری منطقی به نظر می رسد که قیمت ارز بر مدار رشد قرار گیرد

نرخ ارز معلول است دنبال علت بگردید

حجت الله فرزانی کارشناس پولی وبانکی با بیان اینکه چنانچه سیاست گذاران و تصمیم گیران به جای کنترل قیمت ارز در بازار جلو سیل ویرانگر نقدینگی را بگیرند و در راستای مهار نرخ تورم با برنامه ریزی های درست اقدام کنند، شاهد رشد بی منطق نرخ ارز در بازار نخواهند بود چرا که زمانی که نقدینگی رشد و در بخش تولید جذب نمی شود از طرفی نیز تورم تشدید می شود و انتظارات تورمی ظهور و سرمایه گذاران برای حفظ ارزش دارایی و سرمایه های خود راهی بازار ارز می شوند تا با تبدیل سرمایه ها به ارز مانع از افت ارزش آن در تکانه های اقتصادی شوند.
وی با بیان اینکه رشد نرخ ارز در مقابل حجم فوق العاده سنگین نقدینگی در کشور خیلی نمی تواند بالا باشد، افزود: ازآنجایی که رشدی در بخش واقعی اقتصاد کشور به چشم نمی خورد و از طرفی نرخ تورم بالاست بنابراین با توجه به ایجاد تورم انتظاری منطقی به نظر می رسد که قیمت ارز بر مدار رشد قرار گیرد این در حالی است که همچنان این نرخ همچنان سرکوب شده است.
در چنین شرایطی است که نرخ ارز معلوم همین عوامل بوده و چنانچه نقدینگی مدیریت و تورم کاهشی شود ارزش پول ملی حفظ و قیمت ارز جایی برای افزایش نخواهد داشت.

تلاش بانک مرکزی برای کنترل قیمت ها و ساماندهی بازار ارز

این پژوهشگر و کارشناس پولی و بانکی اظهارداشت: اگر بخش واقعی اقتصاد رونق گیرد و چرخ تولید به خوبی بچرخد بی تردید رشد نقدینگی تهدید کننده نخواهد بود چرا که این نقدینگی جذب بخش تولید و فعالیت های اقتصادی می شود. در چنین شرایطی است که مسئولان و تصمیم گیران باید به سراغ مهار رشد نقدینگی و تورم بروند به جای اینکه نرخ ارز را کنترل کنند.
البته در شرایط خاص بانک مرکری باسیاست گذاری های کارشناسانه اصولی باید نرخ ها را در بازار مدیریت و بازار را سامان بخشد ولی ریشه افزایش قیمت ها در بازار ارز همانطور که گفته شد را باید در جایی دیگر پیگیری شود.
فرزانی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در شرایط فعلی التهاب بازار ارز، اقدامات خود را برای جلوگیری از جهش قیمت ها با عرضه ارز در بازارهای رسمی بکارگرفته است از طرفی نیز با تغییر معاون ارزی بدنبال تحول آفرینی امیدوارکننده در مهار قیمت ها با اجرای سیاست گذاری های خاص است اما از آنجایی که بخش عمده تاثیر گذاری رشد قیمت ارز در پی تورم انباشته شده از سنوات قبل، تشدید تحریمها، بروز برخی مسائل سیاسی همچنین نگرانی از چگونگی ارزآوری فروش نفت و … زمینه ایجاد انتظارات تورمی را در کشور افزایش و این موضوع بر رشد قیمت ارز دامن می زند.
برخی کارشناسان بخصوص رئیس کل بانک مرکزی آن را غیر واقعی و ناشی از هیجان و جو روانی بازار عنوان می کند در چنین شرایطی ریسک سرمایه گذاری در این بازار با توجه به غیر واقعی بودن قیمت آن بالاست و معلوم نیست تا ساعات دیگر و روزهای آینده قیمت دلار و انواع ارز چه رقمی شود

قیمت نامعلوم ارز در روزهای آتی، ریسک سرمایه گذاری بالاست

بنا به این گزارش، هر چند رئیس کل بانک مرکزی در تازه ترین اظهارات خود اعلام کرده است؛ انتظار می‌رود نوسانات قیمت ارز به واسطه بالا بودن جریان‌های عرضه ارز در اقتصاد به شرایط متعادل بازگردد و ارز به اندازه کافی موجود است اما قیمت این کالا در نخستین روز کاری بازار همچنان بر مدار رشد قرار گرفت و معامله گران در بازار آزاد دلار زیر ۳۹ هزار تومان را به متقاضیان نمی فروشند این در حالی است که امروز در بازار متشکل ارزی، قیمت فروش دلار توافقی ۳۶ هزار و ۳۵۶ تومان و قیمت خرید دلار توافقی ۳۶ هزار و ۳۴۳ تومان اعلام شده است. قیمت فروش یوروی توافقی نیز معادل ۳۸ هزار و ۶۰۸ تومان اعلام شده است.
افزایش قیمتی که برخی کارشناسان بخصوص رئیس کل بانک مرکزی آن را غیر واقعی و ناشی از هیجان و جو روانی بازار عنوان می کند در چنین شرایطی ریسک سرمایه گذاری در این بازار با توجه به غیر واقعی بودن قیمت آن بالاست و معلوم نیست تا ساعات دیگر و روزهای آینده قیمت دلار و انواع ارز چه رقمی شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای