آخرین خبرها:
شناسه خبر: 30513

چند نکته در سرویس و نگهداری کمباین

چند نکته در سرویس و نگهداری کمباین/ پس از اتمام زمان برداشت محصول، لازم است تا کمباین قبل از رفتن به انبار برای مدت چند ماه، مورد بازرسی

چند نکته در سرویس و نگهداری کمباین

اخبار سبز کشاورزی ؛ پس از اتمام زمان برداشت محصول، لازم است تا کمباین قبل از رفتن به انبار برای مدت چند ماه، مورد بازرسی و در صورت ضرورت تحت تعمیرات لازم قرار گیرد. در صورت پارک کردن یک کمباین و فراموش کردن آن برای مدتی طولانی، اجرای برخی از تعمیرات و سرویس‌ها به شما اطمینان می‌دهد که در سال آینده می‌توان با اطمینان کامل از آن استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: ریزش ۴.۷ درصدی غلات از کمباین

توصیه می‌شود که قبل از پارک کردن چند ماهه کمباین، کارهای زیادی را در این مورد انجام دهید:

1- تمیر کردن تمام اجزاء و قطعات«هد» از خاک، بقایا و کاه و کلش محصول، چرا که این موارد می‌توانند با جذب رطوبت در زمستان به فلزات اطراف خود آسیب وارد کنند و موجب پوسیدگی شوند.

چند نکته در سرویس و نگهداری کمباین چند نکته در سرویس و نگهداری کمباین

2- اضافه کردن پایدارکننده سوخت به مخزن

3- تمامی روکش‌های دستگاه را باز کرده و توسط یک کمپرسور هوا و یا موتورهای تولید هوای فشرده اقدام به پاک کردن تمام گرد و خاک‌ها و بقایای گیاهی از قسمت‌های داخلی کمباین بنمائید، چرا که جوندگان و موش‌ها به کاه و کلش‌ها و بقایای باقی‌مانده در کمباین‌ها علاقه بسیار دارند که همین امر موجب لانه کردن آن‌ها در فضای مخفی و جویدن قطعات، سیم‌های الکتریکی و سایر اجزاء در دسترس آن‌ها می‌شود.

4- مخزن غله را به طور کامل پاک کنید تا هیچ بقایایی در آن جا نماند.

5- مارپیچ را کاملا جدا کرده و داخل قسمت‌های تحتانی و فوقانی را بازرسی کنید، چرا که امکان دارد مقداری از گندم یا جو برداشت شده در آن باقی‌مانده باشد.

6- دانه‌های شکسته یا مومی شده در مارپیچ نه فقط باعث پوسیدن فلزات اطراف خود می‌شوند، بلکه برای برداشت در سال آینده موجب کند شدن عمل انتقال محصول می‌گردند.

چند نکته در سرویس و نگهداری کمباین چند نکته در سرویس و نگهداری کمباین

7- چنانچه کمباین در قسمت‌های جلو و عقب دارای فضاهای خالی است، باید تمامی آشغال‌های احتمالی و بقایای کاه و کلش موجود در آن‌ها پاک‌سازی و تمامی اطراف قطعات قابل جابه‌جایی و متحرک تمیز شود.

8- اگر برای نظافت کمباین از آب پرفشار استفاده می‌کنید، این کار با دقت انجام شود، چرا که امکان دارد به قطعات آسیب‌پذیر صدمه وارد کند. از به کار بردن آب بر روی کامپیوتر، جعبه اتصالات برق کمباین، و سیم‌های منتهی به قطعات الکتریکی حساس، خودداری کنید. اگر چه این قطعات می‌توانند در مقابل آب مقاومت نمایند، اما ضد آب(Water-proof) نیستند.

هرگونه آبی که فشار آن از حد فشار آب معمولی بیشتر باشد می‌تواند وارد آن‌ها شده و در زمان استراحت و کار نکردن کمباین بر قطعات آغشته به آب، آسیب وارد نماید.

چند نکته در سرویس و نگهداری کمباین چند نکته در سرویس و نگهداری کمباین

9- چنانچه پس از شستشو سیستم برق‌رسانی کمباین دچار اختلال و آشفتگی شد، مثلا چراغ روشن یا سویچ خاموش ماند و مشکلاتی به وجود آمد نترسید، بگذارید تا دستگاه 24 ساعت در معرض نور خورشید و گردش هوا باقی بماند. در این مدت هرگونه آب و رطوبت به تدریج خشک شده و از بین می‌رود.

10- پس از شستشو، موتور را روشن کرده و برای خشک شدن تمام تسمه‌ها، بلبرینگ و قطعات داخلی، آن را به مدت 15 دقیقه روی حداکثر دور موتور قرار دهید. اگر زنجیرها نیاز به تعویض ندارند ضمن گریسکاری اجازه دهید با کار کردن، تمام گریس‌ها به داخل رینگ‌ها و بلبرینگ نفوذ نموده و آن‌ها را نرم نماید.

11- از پوشیده شدن تمام قطعات در جلو، عقب و پائین کمباین پس از نظافت کامل اطمینان حاصل کنید.

12- در هر مرحله از نظافت به تسمه‌هایی که پاره بوده یا آسیب دیده‌اند توجه داشته باشید. همچنین صفحه‌های فلزی پاره شده، زنجیرهای صدمه دیده یا هر چیزی که امکان دارد در آینده موجب بروز مشکلاتی گردد باید تعویض، تعمیر یا جایگزین شود.

ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۷۱ - بهمن ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای