آخرین خبرها:
شناسه خبر: 30081

ریزش ۴.۷ درصدی غلات از کمباین

​رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد گفت: از ۵۸۰ هزارتراکتور در کشور ۳۲۰هزار دستگاه بالای ۱۳سال عمر دارند که با این وجود ریزش غلات کمباین ها وضعیت مناسبی ندارد.

ریزش ۴.۷ درصدی غلات از کمباین

اخبار سبز کشاورزی؛ کریم ذوالفقاری در کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی با بیان اینکه در گذشته مفهوم مکانیزاسیون تنها استفاده از تراکتور بود،گفت: در حقیقت مکانیزاسیون به معنای ورود ادوات، فناوری های و ماشین آلات کشاورزی به مزارع است. تراکتور شرط لازم است اما کافی نیست و فقط در حوزه زراعی، باغی و مزارع دام و طیور استفاده می شود.

عمر مفید برای تراکتور ۱۳ سال است

او ادامه داد: در کشور ۵۸۰ هزار تراکتور شماره گذاری شده داریم که حدوو ۳۲۰هزاردستگاه آن بالای ۱۳ سال عمر دارند و مابقی زیر ۱۳ سال است. ما معتقدیم که عمر مفید برای تراکتور ۱۳ سال است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از سیاست‌های ما افزایش اسب بخار ناوگان ماشینی و نوسازی این تجهیزات است. از سال‌های ۴۰ تعدادی تراکتور رومانیایی وارد کشور شد که دیگر خارج نشد و نیاز است برای این تجهیزات تدابیری اتخاذ شود.

سالی ۶۰۰ میلیون لیتر و ۹ هزار میلیارد تومان بخاطر فرسوده بودن ناوگان گازوییل مصرف می شود

به گفته او، تراکتور های بالای ۱۳ سال مصرف سوخت بسیاری دارند و سالی ۶۰۰ میلیون لیتر و ۹ هزار میلیارد تومان بخاطر فرسوده بودن ناوگان گازوییل مصرف می شود.

ذوالفقاری به ریزش غلات اشاره کرد و گفت: در کمباین ۴.۷ ریزش غلات داریم و این نشان دهنده این است که وضعیت خوبی در این بخش نداریم. از ۱۰ روز دیگر بحث برداشت گندم ابتدا از سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود و سپس به خوزستان و سایر استان‌های دیگر تسری می‌یابد.

بالاترین ریزش غلات در استان های بوشهر،سیستان و بلوچستان، کردستان،گیلان و کمترین نیز متعلق به البرز، فارس، قم و اردبیل است

به گفته او، از ۲۰ هزار کمباینی که در کشور داریم ۸۷۰۰ دستگاه زیر ۱۳ سال و بیش از ۵۵ درصد بالای ۱۳ سال عمر دارند. در دو ماه اخیر ۵۱۰ دستگاه کمباین در استان‌ها جذب شده اند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: بالاترین ریزش غلات در استان های بوشهر،سیستان و بلوچستان، کردستان،گیلان و کمترین نیز متعلق به البرز، فارس، قم و اردبیل است.

او گفت: دو سال است که خط مکانیزاسیون اعتبار نداشت. تقریبا از اواسط آذرماه دوهزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شد که در سایر استانها ابلاغ شد و تا امروز ۱۵۴۰ میلیارد تومان طی دوماه در استان ها جذب شده است.

ذوالفقاری گفت: بحث اصلی ما در مرکز مکانیزاسیون ورود ماشین به مزرعه، افزایش بهره‌وری در ابتدای تولید تا استفاده از پسماند، زائدات، بقایای بخش کشاورزی در انتهای حلقه تولیدات است.

گیتی کوکائیان

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای