آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18355

کام تلخ طالبی‌‌کاران بادرودی به‌واسطه حضور دلالان

طعم شیرینی برداشت طالبی این روزها کام کشاورزان بادرودی را به واسطه حضور دلالان و خرید از آنان با قیمت پایین تلخ کرده است. به گزارش اخبار سبز کشاورزی، این

کام تلخ طالبی‌‌کاران بادرودی به‌واسطه حضور دلالان
طعم شیرینی برداشت طالبی این روزها کام کشاورزان بادرودی را به واسطه حضور دلالان و خرید از آنان با قیمت پایین تلخ کرده است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، این روزها فصل برداشت طالبی و گرمک از سطح مزارع تحت کشت شهرستان نطنز و بادرود است در حالی که کشاورزان در این زمینه با مشکلات متعددی رو به رو هستند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نطنز با اشاره به فصل برداشت محصولات صیفی از جمله طالبی، گرمک و خیار از مزارع بادرود اظهار داشت: با کشت محصول طالبی و گرمک در سطح 300 هکتار از اراضی زراعی بادرود در سال جاری بیش از 13 هزار تن محصولات صیفی برداشت و روانه بازار داخلی می‌شود.

کیفیت بالای محصولات تولید شده

سیف‌الله فرجی با اشاره به کیفیت بالای محصولات تولید شده توسط کشاورزان نطنزی گفت: بیشتر ارقام تولیدی طالبی رقم ساوه‌ای گرمک و شاه‌آبادی است که از کیفیت بالایی نیز برخوردار است.
وی ضمن اشاره به میزان و تنوع محصولات تحت کشت افزود: در سال جاری توسط کشاورزان منطقه بادرود محصول خیار در 43 هکتار، هندوانه 25 هکتار، خربزه 28 هکتار و طالبی و گرمک و‌شاه‌آبادی در 300 هکتار کشت شده است.
فرجی عملکرد برداشت این نوع محصولات را در هر یک هکتار به طور متوسط 33 تن برشمرد و افزود: امسال کشاورزان بادرودی محصولی از ارقام "جانا" که به صورت تراریخته و با کیفیت مطلوب و مقاوم است، کاشت کردند که از لحاظ طعم و مزه شیرین است.
مدیر جهاد کشاورزی نطنز اظهار داشت: در زمان عملیات برداشت، به مدت دو ماه برای بیش از سه هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل فصلی ایجاد می‌شود؛ محصولات صیفی عمدتا در بهمن ماه به شیوه تونلی با پوشش پلاستیک کشت شده و از مزایای کشت به این روش، زود رسی، تولید محصول سالم و صرفه‌جویی در آب و نهاده‌های کشاورزی است.
یک کشاورز بادرودی در نطنز اظهار داشت: قیمت پایین طالبی در سال جاری باعث شده است تا سطح زیر کشت این محصول در بادرود کاهش پیدا کند.
کشاورزی از روستای فمی نیز اظهار داشت: پرورش محصول طالبی شرایط سختی دارد و مراقبت‌های بسیار زیادی می‌خواهد ولی امسال کشاورزان درآمد بسیار کمی از این محصول به دست می‌آوردند به گونه‌ای که حتی برخی اجاره کارها تا یک سوم هزینه‌ای که کرده‌اند هم نتوانسته‌اند به دست بیاورند.

طالبی‌کاران به‌دنبال کشت‌های جایگزین باشند

وی گفت: طالبی‌کاران برای اینکه بیشتر از نظر مالی متضرر نشوند بهتر است به دنبال کشت‌های جایگزین باشند؛ متأسفانه هر ساله در همه محصولات کشاورزی، سود اصلی به جیب میدان باری‌ها و فروشندگان جز می‌رود و کشاورز آنگونه که باید و شاید سود زحمت‌خودش را نمی‌بیند.
بادرود یکی از مناطق حاصل خیز کشت طالبی شیرین معروف به "طالبی آقا علی عباس" به شمار می‌آید و از سطح 800 هکتار مزارع کشاورزی در بادرود، حدود 400 هکتار مربوط به انواع طالبی و بقیه شامل خیار، خربزه و هندوانه است.
محصول طالبی حاوی کربوهیدرات‌ها (قند)، پروتئین و آب و ویتامین ها‌ی A، بتاکاروتن، ب یک، ب دو، ب شش، ویتامین ب 9، ویتامین C و ویتامین K، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر و روی است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای