آخرین خبرها:
شناسه خبر: 20138

کشت جایگزین برنج در گلستان توجیه اقتصادی ندارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: دولت محصولاتی برای جایگزین کشت برنج در گلستان معرفی کرده ولی توجیه اقتصادی برای کشاورز ندارد

کشت جایگزین برنج در گلستان توجیه اقتصادی ندارد
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: دولت محصولاتی برای جایگزین کشت برنج در گلستان معرفی کرده ولی توجیه اقتصادی برای کشاورز ندارد و نیاز است که دولت از کشاورزان حمایت های بیشتری کند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایلنا، برنج از مهمترین اقلام غذایی محسوب می شود و برنج غذای رایج ایرانیان است و همچنین کشت برنج در سالهای اخیر در استان گلستان با محدویت های کشت زیادی مواجه شد چون باعث مصرف بیش از حد آب های زیر زمینی می شد و استان در خشک سالی شدیدی قرار دارد ولی دوباره در سالهای اخیر اجازه کشت برنج در استان داده شد‌.

وقوع پدیده فرونشست زمین بیشتر در شمال گلستان

برای کاشت برنج در هر هکتار ۲۵ هزارمتر مربع آب مصرف می شود که استان گلستان در سال‌های اخیر به دلیل مصرف بیش از حد آب های زیر زمینی و کمبود بارش دچار خشکسالی شدیدی شده است و کاشت برنج در استان شرایط آبی را بدتر کرده و امروزه شاهد پدیده فرونشست زمین بیشتر در شمال گلستان هستیم.
این خشک سالی شدید در استان باعث نشده که کشاورزان کشت برنج نکنند در سال‌جاری ۶۹ هزار هکتار از اراضی گلستان برنج کشت شد که به دلیل مزیت اقتصادی این محصول است و همچنین استان گلستان رتبه سوم تولید برنج در کشور را دارد و بیشترین گونه کشت برنج دراستان دم سیاه، نعمت، هاشمی و طارم استفجر، شیرودی و ندا تولید می شود.

۹۱ درصد گلستان دچار خشکسالی شده

طبق گفته مدیرکل هواشناسی استان ۹۱ درصد گلستان دچار خشکسالی شده و ذخایر آبی استان‌ دیگر مانند گذشته ها نیست و باید کشاورزان استان بجای کشت برنج به دنبال محصولاتی بروند که نیاز به آب کمتری دارند و اگر روند ادامه پیدا کند خسارت های غیرقابل جبرانی به منابع آبی و خاک استان وارد می‌ شود و بزودی اوضاع بدتر از این شرایط خواهد شد.
محمدرضا عباسی اظهار کرد: محصولات پنبه، سویا، گنجد و آفتابگردان جایگزین کشت برنج دراستان شدند که محصولات استراتژیکی هستند ولی کشت اینها توجیه اقتصادی ندارد و کشاورزان به سمت کشت برنج می روند چون منفعت اقتصادی زیادی برای آنها دارد.
وی ادامه داد: محصولات جایگزینی کشت برنج که جهاد کشاورزی اعلام کرده برای محیط زیست و حفظ پایداری خاک بسیار خوب است و کشت پنبه بین اینها بهترین گزینه محسوب می شود ولی باز هم کشت برنج برای کشاورز به صرفه تر است.

باید دولت حمایت های بیشتر و قوانین جدیدی تصویب کند

عباسی بیان کرد: در سال جاری جهاد کشاورزی استان بسته های حمایتی جایگزین کشت برنج انجام داد که اگر هرکشاورزی سویا بکارد در هر هکتار تا ۶ میلیون تومان دولت کمک های بلاعوض به کشاورزان می دهد ولی باز هم کشاورزان کشت برنج را انجام دادند چون این کمک ها برای آنها زیاد نبود.
وی بیان کرد: باید دولت حمایت های بیشتر و قوانین جدیدی تصویب کند که کشاورز به سمت کشت برنج نرود و با این وضعیت آب های زیر زمینی استان داریم و درحال اتمام است بزودی یک فاجعه رخ می دهد.
وی افزود: امسال نزدیک به ۷۰ هزار هکتار در گلستان برنج کشت شد که برآورد می شود ۴۳۰ هزار تن برنج شلتوک در استان تولید شود و همچنین گلستان رتبه سوم در کشور در تولید برنج را دارد.
وی خاطر نشان کرد: اگر قرار شده جایگزین کشت برنج دراستان انجام بگیرد دولت باید حمایت های ویژه ای برای کشاورزان انجام دهد و باید کارشناسی های دقیق صورت بگیرد و با این وضعیت فعلی کشاورزان محصولات جایگزین برنج را کشت نمی کنند چون منفعت اقتصادی ندارد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای