آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24061

کمبود نهاده‌ دامداری عشایر را به چالش می‌کشد

این روزها عشایر استان کهگیلویه و بویر احمد با مشکلات زیادی از جمله تهیه وخرید نهاده‌های دامی مواجهند

کمبود نهاده‌ دامداری عشایر را به چالش می‌کشد

به عشایر تسهیلات 4 درصدی و دراز مدت بدهند

این روزها عشایر استان کهگیلویه و بویر احمد با مشکلات زیادی از جمله تهیه وخرید نهاده‌های دامی مواجهند که اگر مسئولان در این باره چاره فوری نیندیشند بسیاری به گفته خودشان مجبور به فروش دام‌هاو از دست دادن شغل اجدادی‌شان می شوند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی عشایر امروز با توجه به کمبود علوفه و خرید نهاده های دامی به شکل آزاد با مشکلات زیاد روبه رو شده اند که از عهده هزینه های خوراک دام بر نمی آیند. دامداران استان کهگیلویه و بویر احمد هم از این موضوع مستثنی نبوده و مشکلات زیادی دارند.
جهان پناه رجبی در این باره گفت: ما عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد مشکلات عدیده ای داریم. به طور مثال برق، آب و جاده مناسب نداریم. همچنین زمین های کشاورزی داریم که جوی‌های آب شان خراب است.
وی درباره چگونگی تهیه علوفه دام‌های‌شان هم گفت: به سازمان جهاد کشاورزی دهدشت مراجعه می‌کنیم نه جو و نه کنسانتره گیرمان نمی‌آید. حدودا 160 راس دام دارم که مجبورم یونجه را کیلویی 10 هزار تومان و جو را کیلویی 12 هزار تومان برای شان تهیه کنم. آیا خدا را خوش می آید که در این شرایط سخت نهاده دامی را به قیمت زیاد تهیه کنیم. حتی کاه هم الان کیلویی 6 هزار تومان شده است. یا باید با این قیمت بالا برای شان خوراک تهیه کنمیا اینکه مجبورم شوم آنها را بفروشم.
وی گفت: از کوهی که روبه روی محل زندگی مان است چشمه ای روان است که اگر به اندازه یک کیلومتر تا این چشمه لوله گذاری شود مشکل آب مان برطرف می شود. در این باره تاکنون چندین بار به مسئولان مراجعه کرده‌ایم که جواب قانع کننده‌ای به ما نداده‌اند. عشایر منطقه مجبورند با الاغ و یا آب را بر دوش و از کوه و چشمه برای مصرف بیاورند.
رجبی ادامه داد: کابل برق از یک کیلومتری محل زندگی مان می گذرد اما ما از داشتن آن محرومیم. جاده‌ای داریم که از رودخانه می گذرد اما به دلیل عدم پل به سختی تردد می کنیم. جمعیت عشایری ما حدودا 120 خانوارند. سردسیر ما مارگون و منطقه گرمسیرمان دهدشت است.
در ادامه نیز حمید پوردیان رئیس اتحادیه عشایری استان کهگیلویه و بویر احمد هم اظهار داشت: در استان حدودا 5 هزار راه عشایری داریم که بیشتر آنها بازگشایی شده اند و مشکلی برای تردد ندارند. حتی یک متر راه عشایری نداریم که بازگشایی شده نباشد.
وی به مشکل نهاده های دامی در استان کهگیلویه و بویراحمد هم اشاره کرد و افزود: این مشکل تنها برای استان ما نیست و هم اکنون در سرتاسر کشور خرید نهاده دامی به صورت آزاد انجام می شود. از ابتدای خرداد ماه امسال دولت ارز یارانه‌ای را حذف کردند و برای نهاده های دامی در همه کشور این مشکل وجود دارد.
پوردیان عنوان کرد: عشایر درست می گویند که مشکل علوفه برای دام های شان دارند و در حال حاضر نمی توانند جو برای دام های شان تهیه کنند. به طور مثال وقتی جو از مازندران تهیه و خریداری می شود تا وقتی به اینجا و به دست مشتری برسد حدودا هر کیلو بیش از 12 هزار تومان برای آنها تمام می شود.
مدیرعامل اتحادیه عشایری استان کهگیلویه و بویر احمد گفت: دولت باید با خرید محصولات عشایر در قبال خرید مقداری جو با قیمت کمتر از بازار مثلا 7 الی 8 تومان، نهاده های دامی با قیمت ارزانتری در اختیارشان قرار دهد که دامداران ضرر نکنند. از یک طرف قیمت گوشت دام پایین است و ازطرف دیگر عرضه و تقاضا پایین است. استان های دیگر را نمی دانم اما حداقل در استان ما به این گونه است.
وی اضافه کرد: از آن گذشته حداقل می‌توانند با عرض نیمایی نهاده‌ها را به عشایر بدهند تا ما هم ضرر نکنیم.

عشایر استان کهگیلویه در حال حاضر بیش از 70 هزار نفر هستند

وی گفت: در حال حاضر عشایر 2 الی 3 تن جو که بخواهد بخرد 28 الی 30 میلیون تومان می شود. به عشایر تسهیلات 4 درصدی و دراز مدت بدهند که بتوانند جو را به صورت داخلی خریداری کنند و حتی می توانند در بازار با قیمت پایین تری تهیه کنند. وقتی به صورت بازار آزاد جو را تهیه می کنند همین است.
پوردیان اضافه کرد: عشایر استان کهگیلویه در حال حاضر بیش از 70 هزار نفر هستند. این عشایر بیش از نصف پروتئین و لبنیات استان را تولید می کنند. جمعیت عشایری ما در قشلاق بیش از 703 هزار خانوار هستند و در ییلاق هم تقریبا 9 هزار و 270 خانوار می شوند.
وی بیان کرد: این استان به دلیل سخت گذر بودن مناطق با پراکندگی مواجهند و بیش از 70 درصد وسعت استان را عشایر در مناطق عشایری پراکنده‌اند و بیش از یک میلیون و نیم راس دام در اختیار دارند. بیش از 7 هزارو 800 تن تولید گوشت سالانه در استان داریم. 26 هزار تن تولید شیر، 400 تن پشم و 150 تن روغن و کشک و 10 هزار متر مربع تولید صنایع دستی مان است.
پوردیان افزود: برای خرید تضمینی دام دولت اقدام کند و در بحث علوفه هم از دامداران حمایت کند. بازار فروش محصولات دامداری عشایر استان بسیار پایین است. وقتی بازار ارز نهاده و علوفه پایین باشد ما چه کاری برای عشایر می توانیم بکنیم. این مشکل نیازمند یک نگاه دولتی و کشوری است که بخواهند اینها را تحت حمایت قرار دهند و مشکل شان را برطرف کنند.

احمد خلیلی نیک

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای