آخرین خبرها:
شناسه خبر: 27634

کود یارانه‌ای مانع افزایش کیفیت

یکی از مشکلاتی که صنعت کود با آن مواجه است واردات کودهایی است که در ایران قابلیت تولید دارند و ما حتی می توانیم در آن خودکفا باشیم

کود یارانه‌ای مانع افزایش کیفیت
با توجه به برپایی نهمین دوره نمایشگاه جامع بین‌المللی نهاده‌های کشاورزی(اگروپارس) به همت انجمن‌های صنایع تولیدکنندگان سموم و کودهای شیمیایی و با توجه به حضور چشمگیر تولیدکنندگان و فعالان این صنعت، در خصوص ظرفیت‌های تولید کود و سم، استفاده از ظرفیت‌های خاص، موانع، چالش‌ها و مشکلات و… با طرح چند سوال دیدگاه برخی از مدیران عامل و فعالان این حوزه را جویا شده‌ایم که به منظور رعایت اختصار برای مشاهده سوالات ( اینجا ) را کلیک کنید.

مهندس سیدفرشاد طیاری، مدیرعامل
شرکت صنایع شیمیایی شیمی کُرد

یکی از مشکلاتی که صنعت کود با آن مواجه است واردات کودهایی است که در ایران قابلیت تولید دارند و ما حتی می توانیم در آن خودکفا باشیم اما متاسفانه با واردات بی‌رویه و تعرفه پایین، امکان رقابت داخلی برای ما از بین رفته است که دولت می‌تواند با نگاه مناسبی به این موضوع، به افزایش بهره‌وری تولیدات داخلی کمک کند.
مشکل دیگری که در صنف کود وجود دارد جلوگیری و محدود کردن صادرات است زیرا گاهی مجوزهای محدودی می دهند که با وجود رقابت زیاد در حوزه صادرات، متاسفانه این محدودیت‌های رقابتی از افزایش تولید و اشتغال و افزایش ورود ارز به کشور جلوگیری می‌کند.
ضمن اینکه تغییرات و افزایش نرخ ارز و تورم به صورت مداوم باعث شده که تولید کننده کود، معمولا تولیدات خود را به صورت غیرنقدی به فروش برساند و در زمان تسویه حساب مشتری، امکان جایگزینی مواد اولیه کود را نداشته باشد و با ورشکستگی مواجه شود.
در خصوص کودهای غیرمغذی و کودهایی که گیاه را نسبت به تنش‌های محیطی قوی می کنند بعضی از تولیدات ما رقیب خارجی هم ندارد که این مزیت خوبی برای صادرات است ولی متاسفانه در این سال‌ها حمایت و نگاه ویژه ای را از دولت دریافت نکرده‌ایم.
البته ما حمایت نمی‌خواهیم با آزاد گذاشتن شرکت‌ها از سوی دولت، راه برای صادرات باز می‌شود، با حضور در نمایشگاه کشورهای نزدیک، مانند آنتالیا در ترکیه متوجه می‌شویم که هیچ کودی در آنجا وجود ندارد که ما نتوانیم تولید کنیم و این نشان می‌دهد که رقابت ما بسیار قوی تر از شرکت‌های دیگر می‌باشد.

ماهنامه دام و کشت و صنعت شماره ۲۷۰ - دی ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای