آخرین خبرها:
شناسه خبر: 39748

گلایفوسیت موافقان و مخالفان

در حالی که روند شکایت از سوی آسیب‌دیدگان مصرف سم گلایفوسیت(راندآپ) در آمریکا همچنان ادامه دارد، گزارش‌ها حاکی از آن است که اتحادیه اروپا در صدد رفع جلوگیری از مصرف این سم در این اتحادیه است، هر چند اعضای مخالف مصرف راندآپ همچنان بر موضع گذشته خود پای‌بند هستند.

گلایفوسیت موافقان و مخالفان

اخبار سبز کشاورزی ؛ گلایفوسیت ماده اولیه علف‌کش راندآپ و تعداد دیگری از سموم این خانواده است که در سرتاسر جهان مصرف می‌شود، اما در سال گذشته تعدادی از مصرف‌کنندگان علیه شرکت سازنده آن،«بایر» در دادگاه‌های آمریکا اقامه دعوا نموده و آن شرکت را مجبور به پرداخت خسارت‌های سنگین کردند.

بیشتر بخوانید: گلایفوسیت و احتمال سرطان در انسان

گلایفوسیت موافقان و مخالفان

اداره ایمنی غذای اروپا(EFSA) اعلام کرد که: «هیچگونه عامل نگران‌کننده» در مورد منع بحث برانگیز استفاده از گلایفوسیت در اتحادیه اروپا پیدا نکرده است، که این اظهارنظر خود موجب عکس‌العمل‌هایی از سوی اعضای آن اتحادیه شد. اما گروه‌های محیط‌زیستی به این اظهارات به شدت حمله کرده و آن را به ناسزا گرفتند، چرا که شواهدی علمی مبنی‌بر عاملیت در ایجاد سرطان، مسموم‌سازی محیط زندگی آبزیان و مرگبار بودن آن برای گرده‌افشان‌ها، وجود دارد.

گزارش بررسی‌های درازمدت هیات اتحادیه اروپا در این زمینه، اشاره می‌کند که در میان اطلاعات و داده‌های مربوطه یک خلاء و شکاف وجود دارد و از میان 23 پستاندار مورد آزمایش، فقط 12 مورد تحت‌تاثیر گلایفوسیت قرار گرفته‌اند. اداره ایمنی غذایی اروپا(EFSA)، اظهار کرد که آن‌ها فقط موارد سخت و وخیم به‌وجود آمده از این سم را مورد توجه دادند و به عقیده آنها ممانعت در استفاده از این سم باید بازنگری شود.

تحقیقات به‌عمل آمده که به کمیسیون اتحادیه اروپا و اعضای آن ارایه شده به‌منزله مبنایی در جهت بازنگری در استفاده از گلایفوسیت و ممانعت در استفاده از آن برای یک دوره پنج ساله دیگر است.

گزارش کامل که انتظار می‌رود به زودی انتشار یابد بر اساس 24 هزار مطالعه و بررسی و گفته‌های 90 کارشناس از اعضای کشورهای اتحادیه اروپا است. اداره ایمنی غذای اروپا(EFSA) می‌گوید به دلیل نبود شواهد کافی اثرات گلایفوسیت بر عرصه‌های آبزیان به نتیجه قطعی دست نیافته است، اما در مورد خطرهای این علف‌کش و بقایای آن در مزارع گندم، هویج و کاهو، مطلب خاصی بیان نکرد.

سمی برای آدم و محیط‌زیست

اداره ایمنی غذای اروپا در این شرایط اظهار کرد: انتظار نمی‌رود که سطوح استفاده از این سم عامل و به‌وجود آورنده نگرانی‌هایی جدی باشد. اما جنبش صلح سبز(Green Peace) با ترس و اضطراب نسبت به گفته‌ها عکس‌العمل نشان داد.

یکی از مسئولان صلح سبز اروپا گفت: سال‌ها است که شواهد بسیاری در مورد سمی بودن این علف‌کش و اثرات آن بر انسان‌ها و محیط‌زیست روی هم انباشته شده اما اتحادیه اروپا آن را مخفی کرده است. یک گروه دیگر مدافع محیط‌زیست اروپا گفت: این کار مانند سیلی‌زدن آشکار به صورت آدم‌ها و اظهاراتی نخ‌نما و بی‌ارزش است.

گلایفوسیت ماده اصلی ساخت علف‌کش راندآپ است که توسط شرکت مونسانتو تولید می‌شد و این کارخانه در سال 2018 توسط بایر آلمان خریداری شد. از آن تاریخ، شرکت بایر با موجی از پرداخت خسارات به مدعیان ابتلا به سرطان به دلیل استفاده از گلایفوسیت در آمریکا شد. اگر چه شرکت بایر منکر چنین ادعاهایی شد اما ناچار به پرداخت میلیاردها دلار برای شکایات مذکور گردید.

سازمان بهداشت جهانی(WHO) پس از تحقیقات گسترده اظهار کرد که گلایفوسیت می‌تواند به «احتمال زیاد» رابطه‌ای با سرطان لنفاوی داشته باشد.

شرکت بایر با استقبال از اظهارات اداره ایمنی غذای اروپا(EFSA) و این که خواهان تجدیدنظر در ممنوعیت استفاده از گلایفوسیت است، آن را گام مهمی قلمداد نمود.

اداره ایمنی و غذای اروپا در نظر داشت تا اظهارات خود را در مورد این سم در نیمه‌دوم سال 2022 منتشر نماید؛ اما به دلیل عکس‌العمل‌های غیرقابل پیش‌بینی از سوی مراجع مخالف، از این کار صرف‌نظر نمود.

ماهنامه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۷۷ - مرداد ۱۴۰۲

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای