آخرین خبرها:
شناسه خبر: 31789

گلخانه پایدار هلندی در عربستان

در سال‌های اخیر، دولت عربستان سعودی و همچنین جامعه تجاری- علاقه زیادی به راه‌حل‌های پیشرفته و پیشرفته هلندی نشان داده‌اند تا مقدمات یک تولید سالم و ایمن

گلخانه پایدار هلندی در عربستان

دیپلماسی کشاورزی ایران و عربستان -11

بخش سوم

ادر سال‌های اخیر، دولت عربستان سعودی و همچنین جامعه تجاری- علاقه زیادی به راه‌حل‌های پیشرفته و پیشرفته هلندی نشان داده‌اند تا مقدمات یک تولید سالم و ایمن مواد غذایی را فراهم کنند. در همین حال، شبکه گسترده‌ای از روابط بین بخش باغبانی هلند و عربستان سعودی ایجاد شده است که منجر به پروژه‌هایی با چندین شریک در چارچوب این مشارکت عمومی- خصوصی شد.

اخبار سبز کشاورزی ؛ حسین شیرزاد | «گلخانه پایدار هلندی برای منطقه خلیج فارس» می‌تواند راه‌حلی را با استفاده از یک مفهوم کلی انعطاف‌پذیر، نوآورانه و پایدار ارائه دهد که در آن فناوری، راهنمایی و اشتراک دانش محوریت دارند.

برنامه ماموریت تجاری یک برنامه عمومی و خصوصی جالب برای این ماموریت تجاری تدوین شده است. سازمان‌های شرکت کننده توسط شرکت هلند گلخانه دلتا (DGD، InnovationQuarter) و آژانس کشاورزی پادشاهی هلند در ریاض و آژانس خدمات هلند سازماندهی شده است.

سازمان‌های زیر نیز در این ماموریت ماموریت مشارکت دارند (: Artechno، Bayer-de Ruiter Seeds، BOM Group، Certhon، Grodan، Hatenboer-Water، Hoogendoorn Growth Management، Horti XS، Lumiforte، Koppert Biological Systems، Kubo، Priva، Ridder، Royal Brinkman، پروژه های باغبانی Signify، Svensson و van der Hoeven.).

فناوری در هلند جای خالی خاک را پر می‌کند

قلب صنعت کشاورزی هلند، دانشگاه و مرکز تحقیقاتی واخنینگن (Wageningen) است که به اختصار WUR (Wageningen University and Research) نامیده می‌شود.

این دانشگاه که پیشینه آن به سال 1876 بازمی‌گردد، در قلب مجموعه‌ای از شرکت‌های تولیدی و کسب وکارهای نوپای کشاورزی قرار دارد که اصطلاحاً «دره غذا» یا Food Valley نامیده می‌شود.

همچون دانشگاه استنفورد که متخصصین زیادی را برای «دره ی سیلیکون» یا همان Silicon Valley پرورش می‌دهد، واخنینگن نیز به تربیت دانشجویانی می‌پردازد.

بدون شک، اصلی ترین دستاورد صنعت کشاورزی هلند، دست‌یابی به رتبه اول صادرات محصولات کشاورزی در اروپا و رتبه دوم در جهان است.

استفاده از راهکارهای مدرن کشاورزی، عامل موفقیت هلندی‌ها در این زمینه است. هلندی‌ها در زمینه‌هایی همچون صادرات محصولات کشاورزی و بسته‌بندی و حمل ونقل مواد غذایی نیز موفقیت‌های قابل توجهی کسب کرده‌اند.

هلند سالانه ۷۹ میلیارد دلار-تقریبا ۲ برابر صادرات نفتی ایران ـ محصولات غذایی و کشاورزی صادر می کند و علی رغم وسعت بسیار کوچکش از آلمان، فرانسه، چین و ژاپن بسیار جلوتر است.

کافی است راندمان تولید گوجه فرنکی در هلند را با چین مقایسه کنیم. هلند در هر مایل مربع ۱۴۴ هزار تن گوجه فرنکی تولید می‌کند؛ درحالی که این رقم برای چین ۳۸۶۰ تن در هر مایل مربع است که ۳۸ برابر بیشتر است.

وزارت کشاورزی و محیط زیست عربستان نیز از طریق این مشارکت، به دنبال دست‌یابی به چندین هدف هستند؛ از جمله افزایش تولید محصولات سبزیجات سعودی کاشته شده بر اساس بالاترین استانداردهای بین المللی کشاورزی داخلی و کاهش واردات سبزیجات برگ از خارج به بازار عربستان.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای