آخرین خبرها:
شناسه خبر: 32024

گلستان دیگر آب ندارد

فصل گرم برای استان گلستان در وضعیتی شروع می‌شود که گزارش‌های منتشر شده از سوی شرکت آب منطقه‌ای استان گزارش‌هایی تکان دهنده‌است

گلستان دیگر آب ندارد
فصل گرم برای استان گلستان در وضعیتی شروع می‌شود که گزارش‌های منتشر شده از سوی شرکت آب منطقه‌ای استان گزارش‌هایی تکان دهنده‌است. بنابر آخرین آماری که این شرکت به‌عنوان متولی منابع آبی استان منتشر کرده است، در شروع سال ۱۴۰۲، سدهای گلستان در مجموع ۶ درصد آب دارند. حجمی که حتی امکان برداشت از سدها را سلب می‌کند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب‌وفاضلاب شهری و روستایی این استان گفت شرایط بحرانی‌ای را که در با فرارسیدن ماه‌های گرم سال در این منطقه حاکم می‌شود، تأیید می‌کند.
«داوود احمدی نصرآبادی» می‌گوید: «اعداد و ارقام آبی که شرکت آب منطقه‌ای استان در پایان سال ۱۴۰۱ منتشر کرده است به خوبی مؤید شرایط سختی است که به‌زودی استان با آن درگیر می‌شود. سال گذشته هم گلستان به‌شدت در حوزه تأمین آب مشکل داشت و باوجوداینکه آورد آب رودخانه‌ها و چاه‌ها بسیار بیشتر از امسال بود، با کسری ۷۰۰ لیتر در ثانیه در مجموع همه شهرها و روستاهای استان مواجه بودیم. این عدد امسال افزایش چشمگیر دارد. چرا که هم نیاز آبی استان با توجه به افزایش جمعیت بیشتر و هم آبدهی منابع تأمین‌کننده ما کمتر شده است.»
او در مورد شهرهایی که بیشترین چالش را به‌ویژه در روزهای تابستان تجربه می‌کنند، توضیح می‌دهد: «در میان شهرستان‌های استان و به محوریت مراکز استان‌ها بیشترین چالش تأمین آب را در کلاله، گرگان، گنبد، بندرگز خواهیم داشت. همچنین بیشترین مسئله در بخش روستایی مربوط به روستاهای شمالی و نوار مرزی، روستاهای شمال گنبد، شمال آق‌قلا و گمیشان است. این مناطق به شکل مستقل منبع تأمین آب کافی ندارند و بیشترین حجم تأمین آب این مناطق استان از مناطق جنوبی انجام می‌شود. از سوی دیگر مراکز تولید شتر، دام و طیور استان هم بیشتر در این مناطق مستقر هستند که متأسفانه در این صنایع از آب شرب استفاده می‌کنند بنابراین میزان مصرف حتی از حدود سرانه مصرف شرب هم بالاتر می‌رود.»
سال گذشته از مجموع روستاهای استان به حدود ۲۴۰ روستا اّبرسانی سیار داشتیم. از این تعداد ۷۴ روستا به‌طور کامل آب نداشتند
احمدی نصرآبادی می‌گوید مشکل تأمین آب شرب در این استان با حدود هزار روستای رسمی و غیررسمی فراتر از انتظار و حدود یک‌چهارم کل روستاهای استان است: «سال گذشته از مجموع روستاهای استان به حدود ۲۴۰ روستا اّبرسانی سیار داشتیم. از این تعداد ۷۴ روستا به‌طور کامل آب نداشتند. برای تأمین آب شرب استان سال گذشته ۲۶ حلقه چاه حفر کردیم. امسال حدود ۵۰ حلقه چاه یا در حال حفر است یا به تازگی به مدار اضافه شده است که بتوانیم بخشی از کسری آب استان را جبران کنیم».
طی دو سال گذشته گلستان حتی در مرکز استان و برای تأمین آب بیمارستان‌ها دچار مشکل شده بود. مشکلی که به بخش کشاورزی هم تعمیم دارد اما سازمان جهادکشاورزی استان تا زمان تنظیم این گزارش هنوز هشدارها و توصیه‌های مربوط به بخش کشاورزی را منتشر نکرده است.
باوجوداین، فقر منابع آبی استان بر کشاورزی استان که بنابر آمار کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ۶۰ درصد اقتصاد این منطقه را شامل می‌شود، تأثیر منفی می‌گذارد. بخشی که بزرگترین مصرف‌کننده ذخیره آب سدهای استان و بزرگترین هدردهنده آن است.
نهم فروردین ۱۴۰۲ رحمت الله نوروزی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط زیست و نماینده گلستانی مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری دولت گفته بود: «۷۸ درصد منابع آبی گلستان به بخش کشاورزی اختصاص دارد که ۳۵ درصد آن ‌هدر می‌رود». بااین‌حال، با شروع شش‌ماه دوم سال آبی، ۴۰۱_۴۰۲ وضعیت تأمین آب این بخش معلوم نیست و شرکت آب منطقه‌ای نیز برآوردی از میزان آبی که می‌تواند در اختیار این بخش قرار دهد، ندارد.
شرکت آب منطقه‌ای گلستان در خصوص آب شرب اعلام می‌کند که سال گذشته ۴۸ پروانه حفر چاه به شرکت آب‌وفاضلاب شهری و روستایی استان اعطا کرده است که بیش از نیمی از پروانه‌ها به بهره‌برداری رسید.
همچنین روابط عمومی این نهاد تعداد چاه‌های غیرمجاز استان، عموماً با مصرف کشاورزی را ۱۳ هزار حلقه اعلام و تأکید می‌کند که این چاه‌ها گرچه به‌دلیل حفر در عمق ۲۰ الی ۲۵ متر تأثیری بر چاه‌های شرب ۸۰ متری ندارد، اما مکنده منابع آبی استان هستند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای