آخرین خبرها:
شناسه خبر: 41433

گندم کشت شد، پول نیامد

با گذشت حدود یک ماه از آغاز سال زراعی جدید گندمکاران کشت را با سختی و مشقت، زیر بار قرض و کمبود منابع مالی به اتمام رساندند، اما هنوز به پول محصول سال گذشته

گندم کشت شد، پول نیامد

گندمکاران در انتظار پول

با گذشت حدود یک ماه از آغاز سال زراعی جدید گندمکاران کشت را با سختی و مشقت، زیر بار قرض و کمبود منابع مالی به اتمام رساندند، اما هنوز به پول محصول سال گذشته خود نرسیده‌اند. این امر مفهوم و وعده حمایت از کشاورز و امنیت غذایی را به کل زیر سوال برده است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ تاخیر دولت در پرداخت مطالبات گندمکاران تا این اندازه بی‌سابقه بوده و کشاورزان را در تنگنا قرار داده است. از یک سو نبود حمایت برای کشت محصول استراتژیک گندم و افزایش بی‌سابقه هزینه‌های کاشت به گندمکار فشار می‌آورد و از یک طرف دیگر عدم پرداخت حق کشاورز پس از چندین ماه از تحویل محصول او را بی‌انگیزه می‌کند.
بیشتر بخوانید: دولت و مشکلات تامین مالی قیمت گندم
هنوز قیمت تضمینی گندم برای سال زراعی جاری نیز مشخص و اعلام نشده و گندم که برای کشور به نوعی تامین کننده امنیت غذایی است و بایست برای توسعه کشت آن از سوی دولت مشوق‌هایی تعیین گردد، اکنون در زمان کشت بی‌قیمت مانده است.

26 درصد مطالبات گندمکاران پرداخت نشد

مطالبات گندمکاران برای هر کیلو گرم گندم تحویلی به دولت معادل 3هزار و 500 تومان است که هنوز بلاتکلیف است و وعده وزیر که قرار بود تا پایان شهریورماه مطالبات پرداخت شود که پس آن این وعده به اواسط مهرماه و اکنون تا پایان مهرماه عملی نشده و به تعویق افتاده است.
در این خصوص اخیراً نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفته است: دولت مابه‌التفاوت مطالبات گندمکاران که مبلغ سه هزار و ۵۰۰ تومان برای هر کیلو را شامل می‌شود، تا پایان مهرماه پرداخت خواهد کرد.
وی ادامه داده است: مطالبات گندمکاران بر اساس قیمت ۱۱ هزار ۵۰۰ تومان برای هر کیلو گندم، کامل به تمام کشاورزان پرداخت شده تنها مابه‌التفاوت یارانه کشاورزان که یک هزار و ۵۰۰ توان آن بابت قیمت کود، سم و دو هزار تومان دیگر هم جایزه تحویل محصول به تولیدکننده در نظر گرفته شده، باقی مانده است.
تنها یارانه و جایزه باقیمانده از قول این مقام مسئول در حالی مطرح می‌شود که این مبلغ معادل 26درصد یا بیش از یک چهارم مطالبات گندمکاران است که برای کشت به آن نیاز ضروری دارند و باید اصولاً بلافاصله پس از تحویل گندم بهای آن را دریافت کنند؛ چراکه بانک‌هایی که به آنها تسهیلات داده‌اند به‌صورت روزانه از این کشاورزان جریمه دریافت می‌کنند و کمباین‌دار یا فروشنده نهاده نقداً مطالبات خود را می‌گیرند.

هزینه‌های کشت 40درصد گران شد

یک کشاورز پیشرو در این ارتباط به خبرنگار ما می‌گوید: 26درصد طلب ما از دولت پرداخت نشده، اما کشت کشاورزان به‌دلیل بهره‌گیری از بارش‌های پاییزی به اتمام رسیده است.
وی ادامه می‌دهد: از مسئولان می‌خواهیم حامی برای استمرار تولید باشند، هم‌اکنون گندمکاران با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند که ریشه اصلی این مشکلات منابع مالی و تورم است؛ برای مثال هزینه‌های کشت ما حدود 40درصد رشد داشته، نهاده‌ها گران شده، بذری که دولت سال گذشته 15تومان قیمت‌گذاری کرد امسال 20هزار تومان قیمت‌گذاری شده که برای تامین آن مشکل داشتیم.
وی ادامه می‌دهد: برای کاشت باید کود شیمیایی در دسترس باشد که تخصیص نیافت؛ برای مثال کود سوپر فسفاته موجود نبود و اصلا کودی که شرکت خدمات حمایتی به کشاورز می‌دهد کفاف 10 درصد را هم نمی‌دهد و باید از بازار آزاد تهیه کنیم که نمی‌دانیم چطور در بازار آزاد کود هست، اما در کارگزاری‌های شرکت خدمات حمایتی موجود نیست که این کمبود سبب کاهش تولید گندم تا 50درصد خواهد شد.
این گندمکار ادامه می‌دهد: برای دریافت کود باید چند میلیون هزینه کنیم وgps ارائه دهیم که شرکت منتخب این شرکت با استفاده از گوگل این کار را در عرض پنج دقیقه و با خطا انجام می‌دهد و چند میلیون از کشاورز می‌گیرد؛ در حالی که این کار باید در تابستان انجام شود، نه اکنون که کشاورز با مشغله‌های فراوانی روبه‌رو شده است.
وی اضافه می‌کند: ترویج برای کشاورز هیچ کاری انجام نمی‌دهد، برای مثال برای حفاظت از آب و خاک می‌توان کارهایی انجام داد تا بهره‌وری بالا رود، اما هیچ خبری از کارشناسان این بخش برای آموزش کشاورزان نیست و بعضاً فعالیت‌هایی الگویی انجام می‌شود و در سال‌های بعد خبری از پیگیری نیست.
وی یادآور شد: نرخ نامه‌ای برای ماشین آلات کشاورزی مصوب نشده و به‌صورت سلیقه‌ای و باکیفیت‌های مختلف کار کشاورزان انجام می‌شود و مرجعی برای پیگیری کشاورزان وجود ندارد این موارد را در کنار عدم پرداخت مطالبات گندمکاران که خود بدهکار مردم هستند، بگذارید تا ببینید چقدر نیاز به حمایت همه جانبه از کشاورزان نیاز است که مسئولان باید برای آن فکری کنند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای