آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16184

۱۰۰ هزار تن کیوی در آستانه فاسد شدن

به گفته برخی از کیوی‌داران استان گیلان، بیش از ۱۰۰ هزار تن کیوی در ۸۵ سردخانه گیلان به دلیل‌عدم صادرات به کشور‌های هدف در حال پوسیده شدن است.

۱۰۰ هزار تن کیوی در آستانه فاسد شدن
به گفته برخی از کیوی‌داران استان گیلان، بیش از ۱۰۰ هزار تن کیوی در ۸۵ سردخانه گیلان به دلیل‌عدم صادرات به کشور‌های هدف در حال پوسیده شدن است.
مزرعه سبز : ایران جزو چهار کشور بزرگ تولیدکننده کیوی در دنیا محسوب شده و این محصول به کشور‌های دیگر صادر می‌شود، زیرا کیفیت و سلامت کیوی تولید شده در کشور قابل توجه است، ولی متاسفانه درختان کیوی در دو سال اخیر آفت زده شده و سمی برای مبارزه با آفات به آن‌ها زده نشده است.

استان گیلان بزرگترین تولید کننده کیوی در کشور است

استان گیلان با تولید ۲۱۰ هزار تن کیوی بزرگترین تولید کننده کیوی در کشور است که در شهرستان‌های تالش و آستارا تولید شده و ۵۰ درصد محصولات آن به کشور‌های روسیه، آذربایجان، قزاقستان، آسیای میانه، هند، عربستان و اوکراین صادر می‌شود.

جنگ اوکراین و روسیه صادرات کیوی را با مشکل مواجه کرده

اما اکنون به دلیل جنگ نظامی میان اوکراین و روسیه صادرات کیوی به برخی کشور‌ها با مشکل مواجه شده، زیرا حدود ۲۰۰ هزار تن کیوی باید در صادر می‌شد که متأسفانه این میزان از صادرات محقق نشده و هر روز تعدادی از تولیدکنندگان خرد، کیوی تولیدی را در سردخانه به امید صادرات ذخیره می‌کنند و دولت هم در این خصوص اقدامی نمی‌کند.
کارشناسان حوزه کشاورزی دلایل مختلفی را برای عدم صادرات کیوی به کشور‌های هند، عربستان، اوکراین و قزاقستان بیان می‌کنند به طوری که و به گفته رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران، مرجوع کردن محموله کیوی از هند به دلیل آفت شپشک سفید توت، باعث شد که این محصول در دست تولیدکنندگان داخلی بماند از سوی دیگر دولت حمایتی از تولیدکنندگان نکرد و حمایت از آن‌ها در ایران تاکنون در حد حرف باقی ماند و در عمل کمکی برای تسهیل صادرات صورت نگرفت.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی ایران رضا نورانی می‌گوید اگر روند صادرات در کشور با مشکل سیاسی و غیرسیاسی مواجه شود اقدامی برای رفع مشکلات آن‌ها از سوی مسؤولان دولتی صورت نمی‌گیرد، زیرا برای رفع مشکل صادرات کیوی به هند مسؤولان از ابتدا باید وارد مذاکره می‌شدند که متاسفانه اقدامی در این زمینه صورت نگرفت.
صادرات محصولات مختلف کشاورزی در کشور باید هدفمند، تعریف شده و با برنامه‌ریزی باشد، چون وقتی یک بازار را از دست می‌دهیم نمی‌توانیم ظرف مدت کوتاه بازار دیگری را جایگزین آن کنیم و امروز بعد از دست دادن بازار اوکراین و هند باید به دنبال بازار‌های صادراتی جدید برای سال ۱۴۰۱ بود.
به گفته نورانی، کیوی به کشور‌های حوزه خلیج فارس صادر می‌شود، البته در گذشته نیز عربستان و بحرین جزو بازار‌های صادراتی ما محسوب می‌شد که این بازار‌ها نیز از دست دادیم و کیوی ایران از عربستان به سودان و از اوکراین به مولداوی می‌رفت.
به گفته برخی از کیوی‌داران استان گیلان هم از این قاعده مستثنی نبوده و بیش از ۱۰۰ هزار تن کیوی در ۸۵ سردخانه گیلان به دلیل عدم صادرات به کشور‌های هدف به دلیل جنگ میان اوکراین و روسیه ذخیره شده و در حال پوسیده شدن است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای