آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21177

70 درصد ماشین‌آلات پخت نان غیراستاندارد است

مدیرعامل شرکت ماشین سازی مرشدگوهر گفت: در حال حاضر تنها ۳۰درصد دستگاه هایی که در کشور تولید می‎شوند استاندارد است

70 درصد ماشین‌آلات پخت نان غیراستاندارد است

استاندارد ماشین‌آلات پخت نان و شیرینی رها شده

مدیرعامل شرکت ماشین سازی مرشدگوهر گفت: در حال حاضر تنها ۳۰درصد دستگاه هایی که در کشور تولید می ‎شوند استاندارد است و رونق به جهت خرید و فروش، با ۷۰درصد ماشین آلاتی است که به‌صورت غیراستاندارد هستند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، محمود مرشدی متولد سال ۱۳۳۸ و موسس و مدیرعامل شرکت ماشین سازی مرشدگوهر و همچنین دبیر انجمن صنفی ماشین‌سازان نان و شیرینی ایران است که 46سال سابقه فعالیت در صنعت ماشین‌آلات نان را در اختیار دارد. اخبار سبز کشاورزی گفتگوی با این فعال کارآفرین انجام داده که به شرح زیر است:

لطفاً درباره سابقه ای از خود در صنعت غذا توضیح دهید.

در زمانی که وارد صنعت ماشین‌سازی شدم، این صنعت به صورت کنونی نبود و پایه‌کارها از تراش‌کاری شروع می‌شد. از جوانی به خاطر علاقه‌مندی به کارهای فنی و ساخت ماشین‌آلات وارد این حوزه شدم و به‌همین دلیل در آن زمان دستگاه های چیپس و دستگاه های داروسازی ساختم تا اینکه در سال ۵۵ وقتی آلمان‎ها در تنها نمایشگاهی که آن زمان در تهران با حضور کلیه صنایع غذایی برگزار می شد، یک دستگاه فرم دهنده نان به نمایش گذاشتند، با خرید این دستگاه شروع به کپی و بومی‌سازی آن در کشور کردم؛ چراکه آن زمان در کشور برای ساخت نان بلوکی با دست کار انجام می شد و با ساخت این دستگاه در کشور باعث تسهیل و تولید نان بهداشتی شد.
این باعث شد با هدف از پیش تعیین شده با اندوخته هایی در حوزه صنعت، اقدام به تاسیس واحد تولیدی ماشین‌آلات پخت نان و شیرینی کنم و پس از گذشت 46 سال افتخار این را داریم در صنعت نان کشور حضور فعال داشته باشیم.
وقتی صحبت از نان صنعتی است، فقط نان حجیم نیست، کما اینکه نان لواش و تافتون را هم می‎توان به‌صورت صنعتی تولید کرد؛ لذا اگر نانی را از حالت کارگاهی خارج و در کارخانه، با استفاده از ماشین‌آلات و دانش و تکنولوژی را وارد خط تولید کردیم و تولید انبوه کردیم، می ‎شود تولید صنعتی.
اما نان سنگک و بربری را در حال حاضر نمی‌توان صنعتی تولید کرد و تنها لواش تا حدودی صنعتی تولید می شود.
متاسفانه در این بخش سرمایه‌گذاری‎ نشده و باید در این زمینه بودجه در اختیار ماشین‌سازان ایرانی قرار گیرد؛ چراکه اروپایی ها نمی ‎توانند ماشین‌آلاتی که محصول بومی کشور را تولید کند و ابداع آن با سازندگان داخلی بوده‌اند، آن‌طور که شایسته است تولید کنند.
اگر خود سازنده بخواهد اصولی کار کند، قیمت چهار برابر می‎شود؛ لذا نیاز است دولت در این خصوص بودجه و تسهیلاتی را در نظر بگیرد.

کاهش ۵۰ درصدی هدر رفت نان با آزادسازی قیمت‌ کاهش ۵۰ درصدی هدر رفت نان با آزادسازی قیمت‌

شما به‌عنوان دبیر انجمن سازندگان ماشین‌آلات نان و شیرینی کشور چه راهکاری را برای نهادینه کردن و استفاده از ماشین‌آلات استاندارد در واحدهای نانوایی پیشنهاد می‌کنید؟

چندین سال است که این انجمن شکل گرفته و از سال ۸۵ استاندارد برای ساختن ماشین‌آلات و تجهیزات جانبی آن اجباری است. متاسفانه در یک جای کار برای تاکید بر استاندارد به درستی سختگیری صورت می‎گیرد و جای دیگر واحدهای تولید نان همین‌طور رهاست.
شما الان یک ماشین بخرید کسی نمی گوید باید دستگاه استاندارد تهیه کنید و خریداران ترجیح می دهند در اول راه ماشین‌آلات غیراستاندارد به قیمت ارزان‌تر تهیه کنند و از شرکت های زیرزمینی که استاندارد ندارند، این ماشین‌آلات را تهیه کنند و این باعث می شود شرکت های دیگری که به‌صورت استاندارد کار می کنند با افزایش هزینه های 30درصدی ساخت، فروش کمتری در بازار داشته باشند.
متاسفانه همین دستگاه های غیر استاندارد که در سراسر کشور کار می کنند باعث آلودگی محصول نهایی، بالا رفتن میزان سوخت و در نتیجه آلودگی هوا می ‎شوند.
در حال حاضر تنها ۳۰درصد دستگاه هایی که در کشور تولید می شوند استاندارد است و رونق به جهت خرید و فروش، با ۷۰درصد ماشین آلاتی است که به‌صورت غیر استاندارد هستند.

وجود این دستگاه های غیراستاندارد باعث نمی شود نهادهای نظارتی از جمله بهداشت نظارت بیشتری برای تولید محصول سالم که قوت اصلی مردم است داشته باشند؟

صحبت‎هایی در این زمینه شده است که برای هر چند واحد نانوایی، یک کارشناس معرفی و به‌صورت هفتگی بر تولید نان‌ها نظارت داشته باشند؛ ولی چیزی که برای تولید محصول سالم لازم است که باید سه رکن رعایت شود یکی از آنها استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات استاندارد است و دوم مواد اولیه مرغوب و سومی دانش فنی است.

نظر شما برای صادرات و همچنین سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در کشور چیست؟

تشکل‌ها باید هدفمند عمل کنند؛ اگر قرار است که ماشین‌آلاتی وارد شود به‌صورت هدفمند باشد، یعنی در قسمتی که ضعیف هستیم صورت پذیرد و واردات انجام شود.
شرکت هایی از قبیل ما هیچ‌گونه حمایتی نداشتیم، ولی راه‌ خود را ادامه دادیم. مصرف‌کنندگانی هستند که دوست دارند محصول خارجی داشته باشند، ما نیز آنها را کمک می‌کنیم؛ چرا که خدمات پس از فروش را انجام می‌دهیم.
در حال حاضر هدف این است که در قسمت‌هایی که ضعف وجود دارد تقویت نماییم و به کیفیت مطلوب برسیم و این امر شدنی است.
ما باید هنر این را داشته باشیم تا کیفیت بالاتری داشته باشیم که بتوانیم با اروپایی‌ها رقابت کنیم. در صنعت ما به کشورهای آسیای میانه، عراق، آفریقا و حتی برخی از کشورهای اروپایی صادرات داشته، ولی برای گسترش آن در صنعت باید حمایت و مشوق‌هایی صورت پذیرد و شرط و شروط ‎ها برداشته شود.
علت اینکه ما در صادرات نسبت به ترکیه عقب ‎تر هستیم به‌دلیل حمایت کشورها از تولیدکنندگان و صادرکنندگانشان است که این دو اصلا قابل مقایسه نیستند. کلاً چند فاکتور باید باشد که در کنار هم باعث شود صادرات انجام شود ایجاد رقابت، تولید محصول با کیفیت، در کنار حمایت دولت می‌تواند راهگشای ورود اجناس و ماشین‌آلات ایرانی به سایر کشورها شود.

اولین باری که توانستید محصول خود را به خارج از کشور صادر کنید چه زمانی بود؟

این یکی از بهترین خاطرات من است که محصول کشورمان که ماشین‌آلات صنعت نان بود، برای اولین بار در سال ۱۳۷۰ به بحرین صادر کردیم. وقتی دستگاه در آن کشور راه‌اندازی شد از باور خارج بود و بحرینی ها که برخی از آنها هنوز خود را ایرانی می‌دانند از این پیشرفت محصولات کشورمان جشن گرفته بودند که این لذت کار و شادی بنده را دوچندان کرد.

حمید عرب عامری

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای