آخرین خبرها:
شناسه خبر: 11496

صنعت زنبورداری در فضای مجازی

از زمانی که فضای مجازی و پلتفرم‌های مختلف جای خود را مابین مردم باز کردند و به تبعه آن کسب و کارهای مختلف، این فضا را برای رونق کسب و کار خود مناسب دیدند

صنعت زنبورداری در فضای مجازی
مزرعه سبز : از زمانی که فضای مجازی و پلتفرم‌های مختلف جای خود را مابین مردم باز کردند و به تبعه آن کسب و کارهای مختلف، این فضا را برای رونق کسب و کار و فعالیت خود مناسب دیدند، نگرشی متفاوت نسبت به همه مشاغل و صنایع گوناگون به وجود آمد و این تاثیر در بخش های کشاورزی، صنعت دام و طیور و صنعت غذا نمودی ملموس یافت و اکنون می بینیم که در صفحات متعدد مجازی بلاگرها و همچنین تولیدکنندگان مستقیم و بدون واسطه به تبلیغ تولیدات خود در این فضا مبادرت می‌ورزند و بازدهی خوبی هم تا به حال دریافت کرده‌اند.
بنابراین می بایست بیش از این به این موضوع اهمیت داد و در جهت حمایت از تولیدکنندگان در این فضا کوشا بود و دیگر رسانه‌ها از جمله مطبوعات تخصصی همگام و هم راستا با فضای مجازی در جهت رونق کسب و کارها مشغول به فعالیت باشند و نادیده گرفتن این مساله موجب بی انگیزگی این عزیزان خواهد شد.
در این رابطه، یکی از بانوان جوان و فعال در این عرصه خانم ساناز حسینی ، به همراه پدرشان که یکی از زنبورداران زحمتکش است، چند وقتی است که در این فضا به گونه‌ای متفاوت به عرضه و آگاهی رسانی تولید عسل و فرآورده‌های منطقه خود مشغول هستند. وقتی پیش آمد تا با ایشان درمورد تاثیر فضای مجازی در صنعت زنبورداری و بازخورد آن گفتگویی را انجام بدهیم که ماحصل آن به شرح زیر است:

از چه زمانی ایده استفاده از فضای مجازی برای عرضه عسل به ذهن‌تان خطور کرد؟

عرضه عسل در فضای مجازی و فعالیت به این شکل برای ما به صورت کاملاً اتفاقی بود. با توجه به اینکه پرورش زنبور بومی در مازندران قدمت 25میلیون ساله دارد، تصمیم گرفتیم با پدرم برای حراست از زنبور بومی اقدام کنیم و با توجه به شرایط شیوع کرونا آن را به صفحات مجازی بکشانیم. بعد از دیده شدن محصول زنبور که عسل و ژل رویال است، تقاضا ایجاد شد و عرضه عسل با استقبال مواجه شد.

این گونه تبلیغات را تا چه حد مناسب می‌دانید؟

معرفی تولیدات و تبلیغ آن در فضای مجازی امروزه جزو ضروریات غیرقابل انکار به حساب می‌آید.

بازدهی که تاکنون از استفاده از این فضا داشتید به میزان بوده است؟

بازدهی درپی اطلاع‌رسانی چه در مورد نجات زنبورهای بومی و چه در مورد آگاهی‌رسانی در بخش فروش بسیار خوب بود.

استفاده از پلتفرم‌های مختلف را در صنعت زنبورداری و میزان آگاهی‌رسانی را در این صنعت چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امروزه یکی از روش‌های علمی در معرفی ارزش گرده‌افشانی و تولید مواد خوراکی زنبور همین پلتفرم‌هایی است که در صفحات مجازی و به صورت توضیحات شفاهی و کتبی در اختیار همه قرار می گیرد، چه از طریق ویدئو و ‌چه از‌طریق تصویر.

میزان عرضه و فروش عسل شما با استفاده از فضای مجازی چقدر بوده است؟

هدف اصلی ما پرورش زنبور ‌بومی و آگاهی سازی در زمینه ارزش گرده‌افشانی و خوراکی آن است؛ در نتیجه به ارزش مالی و مادی آن چندان فکر نمی‌کنیم؛ اما فروش محصول ما از زمانی که وارد فضای مجازی شد، تقریباً چند برابر شده است.

میزان عرضه و فروش اینستاگرام را برای صنعت زنبورداری با توجه به محدودیت‌هایی که در اینترنت کشور وجود دارد مناسب می‌دانید؟ چرا؟

بله، عصر انفجار اطلاعات است و هر چقدر هم نقص و محدودیت باشد، به هرحال به نوعی آگاهی رسانی است و صنعت زنبورداری از آن‌ منتفع می‌شود.

چه راهکاری را برای دیگر تولیدکنندگان عسل و استفاده از این فضا مناسب می‌دانید؟

با کمک گرفتن از علم جدید و به روز‌شدن و بالا بردن اطلاعات می‌توانند به موفقیت دست پیدا کنند.

آیا آموزش و روش‌های عملی و اجرایی را برای زنبورداران و استفاده از فضای مجازی تا به حال داشته‌اید؟

بله، داشته‌ایم

استفاده از فضای آنلاین را در کشورهای دیگر و در صنعت زنبورداری به خصوص کشورهای پیشرفته به چه میزان ارزیابی می‌کنید؟

با اینکه زنبورداری ایران بسیار‌گسترده است؛ اما کشورهای پیشرفته در تمام زمینه‌ها موفق‎‌تر عمل کرده‌اند، به خصوص در فضای مجازی و شخصا از آن‌ها الگوبرداری می‌کنم.

آینده صنعت زنبورداری و به خصوص استفاده از روش‌های نوین از جمله اینترنت را چگونه می‌بینید؟

با توجه به تغییرات آب و هوایی جهان امیدی برای ادامه کار‌زنبورداری و کشاورزی مخصوصاً در ایران به دلیل بی‌توجهی به محیط زیست دیده نمی‌شود؛ چراکه جنگ آب در آینده قابل پیش‌بینی است و این آب، مایع حیات همه موجودات در کره‌زمین است. پوشش گیاهی نیز همین طور به سرعت در حال نابودی است.
اکنون اطلاع رسانی در زمینه حفظ محیط زیست مهم‌تر است؛ چراکه نبود پوشش گیاهی به معنای مرگ تمامی موجودات به خصوص زنبور است و وقتی گیاهی نباشد طبیعتاً آینده‌ای هم‌ برای این صنعت نخواهد بود، بسیاری از زنبورداران ما در همین سال گذشته شغل خود را از دست دادند.

در پایان اگر صحبتی برای همکاران و تولیدکنندگان دارید، بفرمایید.

همکارانمان را در فضای مجازی بسیار ‌موفق ‌می‌بینیم و آن‌ها را زنبورداران واقعی می‌دانیم،‌ اما شکر و تغذیه غیرارگانیک‌ و اصولی را فاکتور مناسبی برای پرورش زنبور بومی ‌نمی‌دانیم ‌و معتقدیم که همکارانمان باید بیشتر‌ تمرکز خود را بر برداشت عسل طبیعی بگذراند تا تغذیه‌ای. البته این تقاضا با توجه به نابودی محیط زیست توقع زیادی است. در پایان برای همه همکاران آرزوی ‌موفقیت دارم.

پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/Malake_saanaz/

امیرهوشنگ عسگر سمنانی ـ کارشناس تبلیغات

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای