خبر فوری
شناسه خبر: 47402

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با اخبار سبز کشاورزی:

نمایشگاه آیفارم، کشاورزی ایران را ارتقاء می‌دهد

از آنجا که آیفارم، نمایشگاهی مخاطب‌محور است، دسترسی‌ها و تنوع خوبی دارد و به‌طور کلی نمایشگاهی است که طی سال‌های اخیر مخاطبان بسیاری پیدا کرده است.

نمایشگاه آیفارم، کشاورزی ایران را ارتقاء می‌دهد

دکتر صفدرنیازی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در مصاحبه با پایگاه خبری اخبار سبز کشاورزی، با ذکر این نکته در بیان ارزیابی خود از نمایشگاه آیفارم، روند رو به رشد جذب مخاطب برای این نمایشگاه را مورد توجه قرار داد و در بیان علت افزایش این مخاطبان گفت: تنوع زیادی در ارائه محصولات و تجهیزات کشاورزی در این نمایشگاه مشاهده می‌شود، چنان‌که علاوه‌بر سیستم‌های آبیاری، تجهیزات مربوط به گلخانه، نهاده‌های کشاورزی شامل بذر و کود و ماشین آلات کشاورزی نیز در آن به نمایش گذاشته می‌شود.


بیشتر بخوانید: ​گلخانه‌سازان در آیفارم امسال می‌درخشند


ارائه آخرین محصولات تخصصی شرکت‌ها و مجموعه‌های دانش‌بنیان در آیفارم

نیازی به تخصصی بودن نمایشگاه آیفارم هم اشاره کرد و گفت: شرکت‌ها و مجموعه‌های دانش‌بنیان جدیدترین محصولات تخصصی و فناوری های نوین را در این نمایشگاه به بازدید کنندگان عرضه می کنند و در حوزه‌های مختلف و از جمله آبیاری نوین، سیستم‌های انتقال آب در این نمایشگاه عرضه می‌شود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: وقتی روشهای سنتی و روشهای علمی و دانش بنیانی مدیریت در مزرعه با هم در یک مکان جمع می‌شود و به عبارتی تجربه و علم در کنار هم قرار می گیرند خود به خود آن مکان پرمخاطب و بهره ور خواهد شد.

این مدیر ارشد وزارت جهاد کشاورزی، درباره تناسب زمان برگزاری نمایشگاه با شروع فصل زراعی ابراز عقیده کرد: چون برخی تجهیزات ارائه شده سیستم‌هایی هستند که بلافاصله مورد مصرف در مزرعه قرار نمی گیرند بازدید کننده این فرصت را دارد که تحلیل کند و هزینه فایده آن را محاسبه نموده و سپس مورد استفاده قرار دهد لذا زمان برگزاری آیفارم در مهر ماه با توجه به دمای هوای کشور و سایر عوامل محیطی مناسب است.

وی اضافه کرد: برخی نهاده های کشاورزی امکان استفاده سریع در مزرعه را دارند مانند سم و کود و برخی محصولات تولیدی باید در ابتدا یا پیش از شروع فصل زراعی در نمایشگاه‌ها عرضه شوند؛ اما سیستم‌های گلخانه و تجهیزات آبیاری مواردی هستند که بهره‌بردار باید درمورد آن و مطالعه و سپس انتخاب کند که از این بابت به معرض نمایش گذاشتن آن در ابتدای فصل زراعی به تصمیم‌گیری کشاورزان آسیبی نمی‌زند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: اجرای گلخانه و سیستم آبیاری نیاز به مطالعه و تصمیم گیری دارد و از مهرماه که کشاورز این تجهیزات را در آیفارم مشاهده می‌کند، حدود یک سال برای اجرای آن زمان در اختیار دارد.

صفدرنیازی به بازدید سال گذشته خود از این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: سال گذشته نهاده‌هایی مانند بذر، کود و نیز تجهیزاتی مانند لوله و اتصالات پلی اتیلن ، قطره چکان و ایستگاههای پمپاژ ، سازه‌های گلخانه، ابزار دقیق کشاورزی، پهبادهای کشاورزی و.... به نمایش گذاشته شد، که برای من مفید و جالب توجه بود.

در تولید تجهیزات سامانه های نوین آبیاری  خودکفا شده‌ایم

نیازی افزود: هم اکنون در زمینه‌های گوناگون و از جمله تجهیزات و لوازم سامانه های نوین آبیاری خودکفا شده‌ایم و به جای آنکه بگوییم سازه های خارجی می‌گوییم سازه‌های ایرانی.

وی افزود: این توانایی فایده دیگری هم دارد و آن این که شرکت‌های تولیدکننده ایرانی ، خودکفایی کشورمان در این زمینه را رقم زده اند و باعث جلوگیری از خروج ارز از کشور شده اند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی استقبال خوب بهره‌برداران از سامانه‌های نوین آبیاری  را در استان‌های مختلف کشور ستود و اضافه کرد: شرکت‌های تولیدکننده ایرانی تجهیزات و لوازم آبیاری و سازه های گلخانه اکنون فناور و دانش‌بنیان هستند و محصولات روزآمدی را به بازار عرضه می‌نمایند.

صفدرنیازی به برگزارکنندگان این نمایشگاه و نیز رسانه‌هایی که برای جذب هرچه بیشتر مخاطب و اطلاع‌رسانی هرچه بهتر برای مخاطبان این نمایشگاه تلاش می کنند تا آخرین تکنولوژی و فناوری در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گیرد، خداقوت گفت و افزود : برای برپایی این نمایشگاه دست‌‌اندرکاران با همراهی شرکتهای تولیدی تلاش می کنند تا آخرین فناوری روز کشاورزی به بهره‌بردار و کشاورز ایرانی شناسانده و عرضه شود.

وی به بهره‌وری آب کشاورزی با استفاده از سامانه های نوین آبیاری اشاره کرد و گفت: افزایش بهره وری آب کشاورزی و تامین امنیت غذایی کشور از جمله اولویت های مهم وزارت جهاد کشاورزی به شمار می روند که توسعه سامانه های نوین آبیاری و نیز تجهیزات گلخانه ای درکنار عملیات به نژادی و به زراعی بستر این مهم را فراهم می آورند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای