خبر فوری
شناسه خبر: 52240

نمایشگاه‌هایی برای کوچک شدن صنایع

کاهش تعداد غرفه‌ها و بازدیدکنندگان در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی شکلات و شیرینی، نشانه کوچک‌تر شدن صنایع غذایی و کاهش قدرت تولیدکنندگان است

نمایشگاه‌هایی برای کوچک شدن صنایع

با اینکه روز گذشته آخرین روز فعالیت بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی شکلات و شیرینی ایران بود و این نمایشگاه به کار خود پایان داد، و اگرچه همزمان با آن، نمایشگاه نان و غلات هم فعالیت می‌کرد و  کار آن هم به پایان رسید، اما آشکارا می‌توان مشاهده کرد که این دو نمایشگاه نه در تعداد بازدیدکننده و نه در تعداد غرفه‌های حاضر نتوانستند حد نصاب مخاطب سال گذشته را به دست بیاورند.

اخبار سبز کشاورزی؛ برای کاهش ارزیابی کاهش میزان مخاطبان این دو نمایشگاه و تعداد مراجعه‌کنندگان، آمار و رجوع به آمارهای عجیب و غریب مورد نیاز نیست، چراکه با چشم غیرمسلح نیز می‌توان کاهش محسوس میزان مراجعه‌کنندگان و بازدیدکنندگان و از آن مهم‌تر تعداد غرفه‌های برپا شده در این نمایشگاه را مشاهده کرد.

نمایشگاه‌هایی-برای-کوچک-شدن-صنایع-1

علاوه‌بر این حتی از میزان تعداد غرفه‌های فعال در این نمایشگاه‌ها نیز می‌توان دریافت که امسال نسبت به سال گذشته نه فقط مخاطبان کمتری از این نمایشگاه بازدید نموده که تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کمتری نیز در آن حضور پیدا کردند و به همین دلیل نه فقط برخی سالن‌ها کاملاً تعطیل بود، بلکه سالن‌های اصلی نمایشگاه هم با ظرفیتی بسیار کمتر است از ظرفیت اصلی، پذیرای غرفه‌ها شده بود.

مثلاً در طبقه دوم سالن خلیج فارس که یکی از سالن‌های گران قیمت نمایشگاه به حساب می‌آید و معمولا از مخاطب بالایی برخوردار است، ستاد برگزاری نمایشگاه به تنهایی در مرکز طبقه دوم این سالن جای ۶ یا ۸ غرفه را اشغال کرده بود که اگر این مکان، که به جزیره موسوم است، از طرف تولیدکنندگان یا عرضه‌کنندگان اجاره می‌شد، هیچ گاه ستاد نمایشگاه در این مکان برپا نمی‌شد.

نمایشگاه‌هایی-برای-کوچک-شدن-صنایع-4

در بسیاری از سالن‌های دیگر راهروها بسیار عریض در نظر گرفته شده بود که در مورد نمایشگاه‌های پرمخاطب (اعم از مخاطب به عنوان شرکت‌کننده یا مخاطب به عنوان غرفه‌دار) این راهروها بسیار باریک در نظر گرفته می‌شود.

همچنین علاوه‌بر اینکه تعدادی از سالن‌ها کاملا تعطیل بود و مانند سالن 25 هیچ غرفه یی در این برپا نشده بود، در برخی سالن‌ها مانند سالن ۸ و ۹ بیش از یک سوم سالن خالی بود و تعداد غرفه‌ها به طور محسوسی کاهش یافته بود.

نمایشگاه‌هایی-برای-کوچک-شدن-صنایع-6

نکته جالب آن است که به همین نسبت تعداد خانواده‌هایی که برای تفریح و گرفتن هدایای خوراکی یا تبلیغاتی از غرفه‌ها به نمایشگاه آماده بودند به طور کلی کاهش یافته بود.

با این همه، میزان پذیرایی از مردم نیز به همین نسبت اندک شده بود و بسیاری از شرکت‌هایی که نمونه‌هایی برای تست و آزمایش مزه در اختیار بازدیدکنندگان می‌گذاشتند، آنها را فقط به کودکان و نوجوانان هدیه می‌کردند و از دادن آن به بزرگسالان پرهیز می‌نمودند.

نمایشگاه‌هایی-برای-کوچک-شدن-صنایع-3

به هر حال نمایشگاه شیرینی شکلات به پایان رسید و نگاه‌ها به نمایشگاه بیست و پنجم دوخته شد. سوال اصلی این است که آیا کاهش تعداد شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه بر اثر کاهش قدرت تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالاهای شیرینی و شکلات رخ داده است و این کوچک و کوچک‌تر شدن نمایشگاه حاکی از کوچک‌تر شدن این صنعت پرمخاطب است؟ یا اینکه تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالاهای موضوع این نمایشگاه آن را چندان موثر و مفید ندانسته‌اند و به همین دلیل از حضور و اجاره کردن غرفه در آن صرف نظر کرده‌اند؟

نمایشگاه‌هایی-برای-کوچک-شدن-صنایع-2

قرینه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد تولیدکنندگان و فعالان بازار همواره به حضور در نمایشگاه‌های مختلف علاقه‌مند هستند و در صدد برقراری ارتباطی هرچه بیشتر و عمیق‌تر با مخاطبان و مصرف‌کنندگان کالای خود هستند.

از این بابت شاید علت کوچک‌تر شدن محتوای نمایشگاه‌هایی که امروز پایان یافت را بتوان به ضعیف‌تر شدن این دو صنعت نسبت داد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای