چگونه نمانام (BRAND) بسازیم؟

0
مزرعه سبز: کشاورزان عزیز ما در بیش از سی محصول در دنیا رتبه‌های اول و دوم در تولید و صادرات را در اختیار دارند همچون زعفران، پسته، فرش و … ولی افسوس در هیچ‌ کدام از این محصولات یک نمانام (BRAND) در دنیا نداریم و اصولاً ما در هیچ کالایی و محصولی یک نمانام (BRAND) جهانی، منطقه‌ای و بین‌المللی نداریم! چرا؟
چون نمانام سازی یک ساختار و هزینه نیاز دارد و تاکنون در کشور حتی یک مورد از این ساختار ایجاد و راه‌اندازی نشده است.
اولین ساختار یک شرکت خصوصی و دارای اندازه بزرگ نیاز هست تا بتواند هزینه یک نمانام سازی را تأمین و پرداخت کند و با توجه به ساختار اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و … کشور در کوتاه‌مدت آمادگی و انتظار از زایش و راه‌اندازی چنین شرکتی میسور نیست و پس از این ساختار، دومین ساختار که تجربه جهانی دارد نامش خوشه اقتصادی موضوعی (CLUSTER) است و این روش متأسفانه با دستور و امر و نهی قابل‌راه‌اندازی نیست و برای راه‌اندازی آن در کشورهای توسعه یافته وجود سرمایه اجتماعی موجب می‌شود این اتفاق بیافتد و در کشورهای در خال توسعه ازجمله کشور ما به دلیل کمبود و یا نبود سرمایه اجتماعی این تولد و راه‌اندازی اتفاق نمی‌افتد و نیاز به سزارین است و این سزارین توسط کسانی و یا سازمانی صورت می‌پذیرد که تخصص و به نحوی سرمایه اجتماعی دارند انجام می‌شود و یا دارای اعتماد بین تولیدکنندگان آن محصول دارا باشند.
ویژگی خوشه اقتصادی موضوعی و اطلاعات بیشتر در کانال تلگرامی به نشانی زیر بیشتر تبیین شده است: https://t.me/joinchat/eQBe8HHkfxgxZThk

خسرو سلجوقی کارآفرین اجتماعی

مقاله قبلیبیم و امیدهای تالاب‌های ایران
مقاله بعدیروسیه آماده گسترش همکاری‌های کشاورزی با ایران

پاسخ شما

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید