آخرین خبرها:
شناسه خبر: 1620

چگونه یک زنجیره تأمین پایدار ایجاد کنیم؟

یک زنجیره تأمین پایدار به تلاش سراسری از همه جای کشور احتیاج دارد. این یک کار عملی است که افراد زیادی را درگیر می کند

چگونه یک زنجیره تأمین پایدار ایجاد کنیم؟
با توجه به اینکه تمرکز رهبران صنعت بر روی شیوه های پایدارتر است، انتظار می رود مدیران زنجیره های تأمین، فناوری های جدیدی را که مطابق با خواسته های مشتری است، اتخاذ کنند. به عنوان مثال، با بالا رفتن آگاهی مصرف کنندگان نسبت به سلامت محیط زیست، انتظار دارند شرکت هایی که از آنها خرید می کنند نیز به محیط زیست احترام بگذارند.
ادوین لوپز در چگونگی تأمین زنجیره تأمین می نویسد، یک زنجیره تأمین پایدار به تلاش سراسری از همه جای کشور احتیاج دارد. این یک کار عملی است که افراد زیادی را درگیر می کند، از تولید، بسته بندی، تدارکات و مصرف گرفته تا خدمات بعد از فروش و مصرف.
هر مرحله در زنجیره تامین به یک رویکرد هدفمند برای دستیابی به پایداری نیاز دارد. تاثیری که زنجیره تامین وال مارت(Walmart) در سراسر جهان دارد را تصور کنید، و به این نکته نیز توجه داشته باشید که تمرکز بر پایداری این زنجیره تامین چگونه می تواند دیگران را نیز به سمت پایداری در زنجیره تامین هدایت کند.

مدیریت زنجیره تأمین پایدار چیست؟

مدیریت زنجیره تأمین پایدار، سازمانها و مدیران زنجیره تأمین را مجهز می کند تا متفکرانه بر زنجیره تأمین تأثیر بگذارند. مدیریت زنجیره تأمین پایدار با ارائه چارچوبی برای تعیین اهداف، پایبندی به استانداردها، توسعه پیشرفت و تنظیم اهداف، سازوکاری ایجاد می کند که به سازمان ها کمک می کند تا به دنبال پیدا کردن فرصت های بهترباشند.
اهداف در سطح کسب و کار فردی تعیین می شود نه اینکه از سازمانهای نظارتی نشات بگیرد. این سازمانها این امکان را برای کسب و کارها فراهم می کنند تا چشمندازی متناسب با اهداف خود ترسیم کنند که بیشترین بازخورد را برای فعالیتهایشان در پی داشته باشد .
به طور کلی، McKinsey & Company یک زنجیره تأمین پایدار را نوعی زنجیره تأمین توصیف می کند که هم با معیار های تاثیر گذار اقتصادی و هم با معیارهای تاثیرگذار اجتماعی سنجیده می شود، و از وجود منابع مقرون به صرفه، قابل اعتماد و اخلاقی مطمئن است.
القای مسئولیت اجتماعی شرکت ها به زنجیره تأمین یک روند مداوم دارد، و برای اطمینان از تأمین محصولات و مواد اولیه به طور موثری اداره می شود، بر هر یک از تامین کنندگان نظارت دارد، و یک سیستم حمل و نقل کارآمد را فراهم می آورد.
بعنوان مثال، در زنجیره تامین مواد غذایی، این موارد هم در تضمین مطابقت با قوانین محلیو هم در تأیید موارد حمل و نقل و نگهداری صحیح مواد فاسدشدنی کارآمد است. این موارد شامل نوع بسته بندی و نحوه تحویل به مشتری است تا مجبور نباشند بعدا با آنها برخورد داشته باشند.

چرا پایداری مهم است؟

تأمین تقاضای مشتری تنها مزیت مشاغل تلاش کننده برای پایداری است. سازمان هایی که از سیستم مدیریت محیط زیست (EMS) استفاده می کنند می توانند مطابقت، جلوگیری از آلودگی، حفظ منابع، کشف بازارهای جدید، افزایش کارایی و کاهش هزینه ها را تقویت کنند. و، پیگیری این پایداری روحیه کارکنان را بهبود می بخشد، باعث بالا بردن اعتماد مردم از شرکت، صنایع تحت نظارت، وام دهندگان و حتی سرمایه گذاران می شود و آگاهی کارکنان را از مسائل زیست محیطی و پایداری افزایش می دهد.
در سطح صنایع هم پایداری تداوم عرضه را بهبود می بخشد، زیرا مشاغل نوآوری می کنند و مشارکت های جدیدی را ایجاد می کنند و در نهایت منابع تأمین هم متنوع می شوند.
همچنین نوآوری منجر به صدور گواهینامه برای محصولات یا فرایندها در جهت دستیابی به فرآیند پایدارتر می شود. سرانجام، در سطح وسیع، وقتی مشاغل مختلف در زنجیره تأمین شرکت می کنند، همه سود می برند، زیرا همانند کار و فعالیت در محیط زیست است که یک سازمان به تنهایی قادر به انجام آن نیست.
به عنوان مثال، با توجه به پلت فرم انتشارمحیط زیست CDP، یک زنجیره مشاغل تأمین به طور متوسط 5.5 برابر بیشتر از فعالیت تجاری فردی، گازهای گلخانه ای منتشر می کند. وقتی مشاغل در جهت پایداری تلاش می کنند، انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش می دهند، از منابع آب محافظت کرده و جنگل زدایی را به حداقل می رسانند.

چگونه می توانیم یک زنجیره تأمین را پایدار کنیم؟

برایادامه رقابت، مشاغل مجبور به اتخاذ راه حل های پایدار زنجیره ای هستند؛ با این حال، تغییر سازمانی در مقیاس بزرگ به زمان و تلاش نیاز دارد. شرکت ها می توانند با چندین مرحله اصلی شروع کنند:
1- ایجاد یک نمونه تجاری: تشریح واضح اینکه چگونه یک زنجیره تأمین پایدار می تواند مدیریت ریسک و کارایی را تقویت کند و همچنین بر صنعت، استراتژی و سهامداران تأثیر بگذارد، سبب می شود مشاغل با سرعت بیشتری خرید کنند.
2- معیارهای استاندارد صنعت: شناخت تأمین کنندگان و روشهای مختلف صنعتی، به ایجاد کدهای رفتاری گسترده تر و ابتکارات پایداری بیشتردر صنعت کمک کند.
3- تراز کردن انتظارات سهامداران: اطمینان از همسو بودن ذینفعان و رهبران مشاغل برای اطمینان از ایجاد استانداردهای مناسب شرکت بسیار حیاتی است.

کسب و کارها می توانند زنجیره تامین خود را به چهار حوزه خاص تقسیم کنند:

1- ساخت و تولید: این مراحل اولیه فرصت کافی برای بهبود کارایی و از بین بردن زباله ها را فراهم می کند.
2- بسته بندی: مشاغل به چندین روش بسته بندی برای افزایش پایداری روی بیاورند. ابتدا خود بسته بندی باید سبب کاهش ضایعات گردد، و با استفاده از مواد قابل بازیافت باشد، بسته بندی های غیر ضروری را باید حذف کرد و بعد از مصرف از استفاده پایدار آن مطمئن شد. دوم اینکه در بسته بندی باید از فناوری استفاده کرد که امکان ردیابی شفاف تر محصول را فراهم آورد.
3- لجستیک و حمل و نقل: امروزه، پیشرفت های نرم افزاری به کسب و کارها این امکان را می دهد تا بهره وری مسیر را به حداکثر برسانند، مسافت پیموده شده را کاهش داده و در نتیجه مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه ای را به حداقل برسانند. ناوگانهای حمل و نقل نیز برای کاهش آلودگی و هزینه ها می توانند روغن و لاستیک را بازیافت کنند.
4- خدمات پس از فروش: همانطور که گزینه های بسته بندی، برخی از مناطق پس فروش را نیز راهنمایی کنند، یک کسب و کار هم با ارائه برنامه های پس گرفتن به حمایت یا تسهیل گزینه های اهدا، و کمک به بازیافت یا جمع آوری كمپوست کمک کند.

نمونه هایی از مدیریت زنجیره تأمین پایدار

در حال حاضر بسیاری از مشاغل از جمله غول خرده فروشی Walmart به دنبال زنجیره تأمین پایدارتر هستند. این شرکت با تعیین و پیگیری اهداف از طریق برنامه زنجیره تامین CDP، شفاف سازی قوی ای نیز دارد.
غول لواز م آرایشی L'Oreal نیز هدف خود را کاهش 25 درصدی در کل زنجیره ارزشش تا سال 2030 اعلام کرده است. برای دستیابی به این هدف، شرکت از داده های CDP در فرآیند خرید استفاده کرده و با تامین کنندگان همکاری می کند.
براساس مجله CSO ، تولید کننده گوشی های هوشمند سامسونگ نیز تامین کنندگان خود را بر اساس طیف گسترده ای از عوامل انتخاب می کند: "محیط زیست، بهداشت و ایمنی (EHS) ، حقوق کار و حقوق بشر و وضعیت شریک محیط زیستی، غربالگری اولیه با ارزیابی های در محل، تأیید انطباق با مقررات، تأیید اقدامات حقوق بشری و ارزیابی رقابت نسبت به مناطق عملیاتی تأمین کنندگان ."
هنگامی که سازمان ها متعهد به پایداری در زنجیره تأمین می شوند، در کسب و کار نتایج بهتری را کسب می کنند و نتایج بهتری را برای کره زمین و مردم آن نیز رقم می زنند.

منبع: فلوریدا تکنالوژی
مترجم: معصومه صالحی وزیری

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای