مجلس و صیانت از آزادی رسانه‌های تخصصی

4
مزرعه سبز: عصر روز دوشنبه، درخواست استیضاح وزیر جهاد کشاورزی روی خروجی پایگاه‌های اطلاع رسانی و خبری قرار گرفت؛ البته این بار با تیتر «مجلس صیانت ازآزادی رسانه‌های تخصصی».
استیضاح واکنشی عادی در مقابل کنش وزراست و نمایندگان براساس رسالت کاری، نظارتی و سوگندی که یاد کرده‌اند در مواردی ضروری چنین می‌کنند.
براساس شنیده‌ها این طرح امضای تعدادی از نمایندگان مجلس را گرفته است.
اما این بار، در ابتدای درخواست لایحه استیضاح سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم، به صراحت آمده است که یکی از دلایل استیضاح بی‌احترامی و انگ وزیر جهاد کشاورزی به رسانه‌های تخصصی کشاورزی است که آنها را رسانه زرد نامیده است.

تهدید و تحدید جریان گردش خبر

به نظر استیضاح کنندگان چنین اتهاماتی می‌تواند جریان آزاد گردش خبر و اطلاع‌رسانی را دچار چالش و خبرنگاران را دچار خودسانسوری نماید.
قاعدتاً شأن وزیر جهاد کشاورزی و آن هم فردی که مدتی ریاست کمیسیون کشاورزی مجلس را عهده‌دار بود، بالاتر از این است که از خبررسانی و تحلیل عملکرد زیرمجموعه خود عصبانی شود و با عکس العمل غیرحرفه‌ای آنها را رسانه زرد بنامد.
وزیر نیک می‌داند رسانه زرد یعنی مجیزگو، رسانه تشریفاتی و نان به نرخ روزخور، رسانه‌ای که برای دریافت حق البوق آگهی، رپرتاژ و فروش دائماً «هر آنچه شما می‌فرمایید را» صحیح می‌پندارد.

دفاع مجلس از خبررسانی در رسانه ملی

جالب‌تر اینکه در بند 22 طرح استیضاح آمده است: توهین مستقیم وزیر جهاد کشاورزی به رسانه‌های تخصصی که رسالت مطبوعاتی خود را انجام می‌دهند تحت عنوان «رسانه زرد» و همچنین توهین سازمان مرکزی تعاون روستایی به صدا و سیمای جمهوری اسلامی تحت عنوان نفوذ مافیای دلالی میوه به آنتن صدا و سیما.

نخستین بار دفاع مجلس از صیانت رسانه‌ها

طراح استیضاح معتقد است زمانی که رسانه‌ها به افشاگری بی‌انضباظی مالی و تخلف در سازمان و اتحادیه پرداختند می‌بایست مورد تشویق و قدردانی وزیر قرار می‌گرفتند و وزیر دستور اصلاح می‌داد تا اعتبار وزارتخانه به آن برگردد؛ اما ساداتی‌نژاد به جای بررسی دستور اصلاح و رفع انحراف و تقدیر از صدا و سیما و رسانه‌های تخصصی به آنها توهین کرد؛ به نحوی که کمتر رسانه‌ای جرائت ورود به این موضوع را پیدا کند که این توهین بسیار ناروا بود.
امید است حرکت مجلس در راستای صیانت از رسانه‌ها در لابی‌ها و فشارها کمرنگ نشود و هیچ بده و بستانی بر آن غالب نگردد.
مقاله قبلیشرایط نگهداری سگ در فضای آزاد
مقاله بعدینقش میکروارگانیسم های خاک مرده یا زنده

4 نظرات

    • خواننده محترم از این که وقت می گذارید و مطالب این خبرگزاری را مطالعه می کنید ممنونیم زیرا مفهوم آن این است که شما هم به اثرگذاری آن واقف هستید.
      مهم این نیست که چه اسمی مناسب رسانه ماست، مهم این است که وجدان ناخودآگاه شما را بیدار می کند. برای آینده فرزندانتان و کشورمان و خدایی که ناظر و حاضر بر حرکات حامیان شماست، بیشتر مطالعه کنید.

  1. رسانه ها مانند نوری در تاریکی هستند. اگر کسی طاقت نور و شفافیت را نداره باید به شکل وجودی خودش نگاهی کند. شاید انسان نباشد و نام دیگری دارد.

    • سیاوش عزیر
      سلام
      ممنون از تحلیل خلاصه، شفاف و زیبایی که در باب عملکرد رسانه ها ارائه کردید.
      خواهشمند است در این زمینه با نظر و تجربیات خود مقاله، گزارش و تحلیلی بنویسید تا در این خبرگزاری منعکس شود.

پاسخ شما

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید