کاهش 50درصدی صادرات ماکارونی ایران همراه با جایگزینی ماکارونی به جای برنج به نوعی تضاد دامن میزند
۲۵ اکتبر (سوم آبان) روز جهانی مارکارونی و پاستا نام گرفته است؛ فارغ از اینکه این کالا در کجا و طی چه فرآیندهایی به دست آمد و جایگزین چه نوع مواد غذایی در اروپا شد، امروزه بخش اعظم مردم ایران ظاهرا به عنوان غذاهایی فرنگی (پاستا، لازانیا، پاستای تالیاتل، پاستا کاربونارا، انواع سالاد ماکارونی، تهچین ماکاروتی و…) اما در باطن به دلیل فقر مالی و کاهش درآمدها به تهیه ماکارونی روی آورده و آن را جایگزین برنج کردهاند.
آمارها تا پیش از این نشان میداد که اقبال مردم به سمت انواع ماکارونی صرفا تمایلات آنها نیست، بلکه جبر و شرایط اقتصادی کنونی نقش اساسی در آن دارد، اما خبر کاهش 50درصدی صادرات ماکارونی ایران همراه با جایگزینی ماکارونی به جای برنج به نوعی تضاد دامن میزند
«مزرعه سبز» در این تحلیل نگاهی به میزان آماز تولید این محصول در کشور ایران و سایر کشورهای بزرگ تولیدکننده که در ادامه می خوانید.
در سال 2020 ارزش بازار صادراتی ماکارونی بیش از ۱۱ میلیارد دلار بود، این در حالی است که ایران با ۳ میلیون دلار صادرات در جایگاه هفتاد و پنجم صادرکنندگان دنیا قرار دارد. همچنین بر اساس آمارها ایران در ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ بیش از ۵۰ درصد ماکارونی صادراتی کمتری راهی بازارهای بینالمللی کرده است.
آمارهای جهانی نشان دهنده این است که صادرات جهانی ماکارونی در سال ۲۰۲۰ بالغ بر 9/11میلیارد دلار بوده است که ۱۴ درصد افزایش را برای همه ارسال کنندگان ماکارونی در دوره یکساله از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ نشان میدهد. در سال ۲۰۲۰ ایران ۳ میلیون دلار ماکارونی روانه بازارهای جهانی کرد و در جایگاه ۷۵ دنیا قرار گرفت
صادرات۳میلیون دلار ماکارونی از ایران طی سال۲۰۲۰
بر این اساس کشورهای «ایتالیا، چین، کره جنوبی، ترکیه و تایلند» به عنوان برترین صادرکنندگان، در سال ۲۰۲۰ در مجموع بیش از ۵۰ درصد از ماکارونی های صادراتی را به بازارهای بینالمللی ارسال کردهاند. دادههای آماری منتشر شده نشان میدهد: ایران نیز به عنوان صادر کننده در این بازار حضور داشته است و در سال ۲۰۲۰ صادراتی به ارزش ۳ میلیون دلار داشته و به این ترتیب در جایگاه ۷۵ دنیا قرار گرفته است.
ایتالیا بزرگترین صادر کننده ماکارونی
آمارهای منتشر شده میگوید: در مدت نامبرده ایتالیا با صادراتی به ارزش 6/3میلیارد دلار بزرگترین صادر کننده محصول ماکارونی بوده است و به این ترتیب ۳۰ درصد از کل ماکارونی صادر شده را به بازارهای بین المللی ارسال کرده است. همچنین کشور چین در جایگاه دوم صادرکنندگان این محصول قرار دارد به طوری که در سال ۲۰۲۰ صادراتی بیش از ۹۸۰ میلیون دلار را به ثبت رسانده و به این ترتیب بیش از ۸ درصد از سهم بازار را در اختیار گرفته است. نکته جالب توجه در مورد چین اینکه صادرات خود را نسبت به سال قبلتر ۵ درصد افزایش داده است و جزو معدود کشورهایی است که کمترین سود را در فروش ماکارونی صادراتی خود ثبت کرده است.
آمارها میگوید: کره جنوبی نیز با صادراتی به ارزش ۷۹۲ میلیون دلار و تخصیص بیش از ۶ درصد از سهم بازار این محصول به خود، در جایگاه سوم دنیا قرار گرفته است. این در شرایطی است که این کشور صادرات خود را نسبت به سال قبلتر حدود ۳۰ درصد افزایش داده است. این داده های آماری همچنین حاکی از این است که کشور ترکیه چهارمین صادر کننده ماکارونی بوده است آن هم در شرایطی که نسبت به سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۵ درصد بیشتر ماکارونی در بازارهای صادراتی فروخته است.
در واقع این آمارها میگوید: در سال ۲۰۲۰ کشورهای «کره جنوبی، ترکیه، ویتنام، بلژیک، هلند و چین جزو کشورهایی بوده است که صادرات خود را نسبت به ۲۰۱۹ افزایش دادند. در حالی که برخی کشورها از جمله ایران صادرات خود را کاهش داده اند. به طوری که ایران در ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ بیش از ۵۰ درصد ماکارونی صادراتی کمتری روانه بازارهای بین المللی کرده است. آمارهای همچنین میگوید: کشور تایلند در مدت نامبرده ۵۹۵میلیون دلار ماکارونی صادر کرده است و با در اختیار گرفتن ۵ درصد از بازار صادراتی این محصول پنجمین صادر کننده محسوب میشود.
دادههای آماری میگوید: از منظر قارهای، تامینکنندگان واقع در کشورهای اروپایی بالاترین ارزش دلار ماکارونی صادر شده را در طول سال ۲۰۲۰ با محموله هایی به ارزش 1/6میلیارد دلار رقم زده اند و به این ترتیب 4/51درصد از ماکارونی فروخته شده در بازارهای بین المللی از کشورهای اروپایی بوده است. در حالی که صادر کنندگان آسیایی با سهمی به میزان ۴۰ درصد در جایگاه دوم قرار دارند. همچنین آمریکای شمال، آفریقا و اقیانوسیه نیز در جایگاههای سوم تا پنجم قرار دارند.
گفتنی است، ۲۵ اکتبر (۳ آبان ماه) روز جهانی پاستا و ماکارونی است و کشور ایتالیا جزو شناختهشدهترین کشورهای صادرکننده این محصول به حساب میآید.