آخرین خبرها:
شناسه خبر: 14857

بیست و دوم شد و از میوه تنظیم بازار خبری نشد

در حالی که تیتر صحبت‌های وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران طی چند ماه گذشته به آغاز تدارک و توزیع میوه تنظیم بازار

بیست و دوم شد و از میوه تنظیم بازار خبری نشد
در حالی که تیتر صحبت‌های وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران طی چند ماه گذشته به آغاز تدارک و توزیع میوه تنظیم بازار ایام پایانی سال ۱۴۰۰ و نوروز ۱۴۰۱ از تاریخ بیستم اسفندماه اختصاص داشت ؛ پس از گذشت دو روز از وعده نهایی وزیر هنوز توزیع میوه تنظیم بازار در سطح کشور آغاز نشده و خلف وعده و حواشی این‌ طرح کماکان ادامه دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مزرعه سبز ، میوه طرح تنظیم بازار که پای ساداتی‌نژاد را تا مجلس کشاند و حتی به جمع آوری امضاء برای استیضاح او منجر شد؛ هنوز در سردخانه‌های استان‌های مختلف ذخیره شده و راهی برای ورود به بازار نیافته است.
براساس پیگیری‌های خبرنگار ما، نه تنها تاکنون برنامه‌ریزی برای قیمت‌گذاری نهایی سیب و پرتقال تنظیم بازار صورت نگرفته، بلکه توزیع اینترنتی و هوشمند نیز با مشکلات فراوانی روبه‌رو شده است.

هنوز دستورالعمل مشخصی برای قیمت‌گذاری میوه تعیین نشده

با اینکه مقرر بود با توجه به خرید متمرکز میوه از استان‌های هدف با قیمت‌هایی بالاتر از قیمت بازار برای قیمت گذاری میوه تصمیم کشوری انجام پذیرد؛ هنوز دستورالعمل مشخصی برای قیمت‌گذاری میوه تعیین نشده و حتی ممکن است قیمت در استان‌های مختلف با توجه به کشش هر استان تعیین شود.
این در حالی است که برخلاف دیگر وعده مسئولان مبنی بر اینکه میوه طرح تنظیم بازار با ۳۰ درصد قیمت پایین‌تر از بازار عرضه می‌شود، برای قیمت‌گذاری تنها 10 تا ۱۵ درصد کاهش قیمت نسبت به بازار در اجرای طرح تنظیم بازار سیب و پرتقال تکلیف شده است.

نارضایتی از وزارت جهاد کشاورزی

از دیگر سو، توزیع هوشمند ۵۰ درصد میوه طرح تنظیم بازار نیز قرار بود در سامانه‌های توزیع هوشمند کالاهای اساسی مانند بازرگام صورت گیرد که با توجه به مشکلات فراوان این سامانه و دیگر سامانه‌های این طرح اجرای توزیع هوشمند و اینترنتی قطعاً با مشکلاتی روبه‌رو است که یکی از مصادیق آن عدم شروع طرح تاکنون و کاهش میزان درصد یاد شده از ۵۰ درصد به ۲۰ درصد در گفته‌های مقامات مسئول است.
دخالت در تنظیم بازار تنها دو میوه از جمع کالاهای مورد نیاز مردم با صرف هزینه‌های نجومی از بیت‌المال خود جای بحث فراوانی دارد؛ اما شیوه اجرای این طرح در سال جاری کارنامه وزارت جهاد کشاورزی را در نظر مردم دچار اشکال کرد و با روند فعلی از جمله تاخیر در آغاز طرح برخلاف وعده داده شده، فاصله گذاری قیمتی بسیار ناچیز میوه طرح تنظیم بازار با بازار تحت مدیریت دلالان و همچنین توزیع هوشمند از سامانه‌هایی با زیرساخت‌های ضعیف روند نارضایتی از وزارت جهاد کشاورزی را بیشتر خواهد کرد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای