خبر فوری
شناسه خبر: 47223

آتش زدن مزارع کشاورزی لرستان؛ روشی مرسوم اما اشتباه+ویدئو

روش سوزاندن مزارع بعد از برداشت در استان لرستان روشی مرسوم اما اشتباه است که همچنان ادامه دارد.

آتش زدن مزارع کشاورزی لرستان؛ روشی مرسوم اما اشتباه+ویدئو

اخبار سبز کشاورزی؛ یکی از دلایل روی آوردن کشاورزان استان لرستان به آتش زدن کاه و کلش گندم و جو بعد از برداشت در تابستان، جلوگیری از چرای دام، کنترل آفات و علف‌های هرز، پاک شدن سریع زمین از بقایای گیاه قبلی و آسان شدن عملیات شخم برای فصل بعدی است، اما از اینکه این کار در نهایت چه فاجعه غیرقابل جبرانی بر سر مزارع آنها می‌آورد، غافل هستند.

سوزاندن بقایای گیاهی محصولات کشاورزی، خصوصاً سوزاندن کاه و کلش گندم بعد از برداشت محصول معضل بزرگی برای کشاورزی و محیط زیست است، اما ظاهرا برای مسئولان دست‌اندرکار کشاورزی چیز مهمی نیست زیرا همچنان در هکتارها اراضی به‌صورت روزانه قابل مشاهده است، همان‌طور که در کلیپ فوق که در بین جاده الیگودرز به ازنا در استان لرستان می‌بینید؛ اما شما یک بنر و یا تابلوی هشدار دهنده و آموزشی در زمینه معایب آتش زدن بقایا مشاهده نمی‌کنید.

سوزندان کاه و کلش باقیمانده پس از برداشت گندم در زمین‌های کشاورزی آتش خود خواسته‌ای بوده که به واسطه تبعیت از یک باور غلط منابع پایه تولید، یعنی آب و‌خاک را برباد می‌دهد.

آتش زدن بقایای گیاهی عوارض جبران‌ناپذیر به دلیل آسیب زدن به ساختار و کیفیت خاک و نامرغوبی محصولات بعدی را به همراه دارد.

با آتش زدن بقایای گیاه آسیب به خاک وارد شده و تمامی موجودات مفید موجود در خاک که به احیا و حاصلخیزی خاک کمک می‌کنند، نابود می‌شوند.

دمای بالای حاصل از آتش زدن خاک، مواد مفید خاک را محو کرده و باعث سیمانی شدن خاک می‌شود، به همین دلیل خاک ظرفیت نگهداری رطوبت را از دست می‌دهد، نتیجه این کار و فقر پوشش گیاهی موجب افزایش تبخیراز سطح خاک و فرسایش خاک می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید

  • صالح پاسخ به نظر

    این روش اشتباه نشان میدهد که در کشور آموزش‌های ترویجی وجود ندارد.
    تکرار اشتباه گویای نبودن آموزش است.

چندرسانه‌ای