خبر فوری
شناسه خبر: 46574

شرکت آراد شیمی سبز بنیان: نوآوری در تولید کودهای سالم و کارآمد

در مصاحبه‌ای با محسن قنبری، مدیرعامل شرکت آراد شیمی سبز بنیان، به گفتگو پرداختیم. این شرکت تولیدکننده محصولاتی مانند آمینوکلات آهن، اسید آمینه، گوگرد مایع، کود آلی ارگانیک و... است.

شرکت آراد شیمی سبز بنیان: نوآوری در تولید کودهای سالم و کارآمد

اخبار سبز کشاورزی؛  با تمرکز بر کشاورزی سالم، این شرکت نوآوری در تولید کودهای کارآمد و سالم را به عمل می‌آورد، از این مصاحبه، اطلاعات مفیدی درباره فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت آراد شیمی سبز بنیان به دست آمده که می‌تواند برای علاقمندان مفید باشد.

شرکت آراد شیمی سبز بنیان جزء شرکت‌های تحت حمایت و مستقر در پارک علم و فناوری با عنوان شرکت دانش‌بنیان، ازجمله شرکت‌هایی است که در عرصه تولید انواع کودهای سالم کشاورزی (جامد و مایع) از سال 1399 به‌صورت رسمی شروع به فعالیت نموده است.

 این شرکت دانش‌بنیان، با اعتقاد به کشاورزی سالم و نوین، محصولاتی را تولید نموده که اکثر ترکیبات آلی را به همراه 16 عنصر موردنیاز گیاه را به‌صورت ترکیبات آلی همسو با فعالیت متابولیکی ازنقطه‌نظر آنانتیومرها، بدون ترکیبات هورمونی و لیگیند های شیمیایی مخرب بر پایه اسیدآمینه سنتز کرده و به‌صورت کئوردیناسیون، عناصر را غنی‌سازی و با این ساختار به عناصر کم‌تحرک قابلیت حرکت در سیستم آوندی گیاه را داده است.

شرکت-آراد-شیمی-سبز-بنیان-1

بخش فنی شرکت آراد شیمی سبز بنیان ترکیبی از متخصصین باتجربه و نیروهای تحصیل‌کرده جوان است که کار بررسی، ثبت، ترویج و آموزش کاربرد محصولات شرکت را عهده‌دار بوده و با بازدید از مزارع، برگزاری هم‌اندیشی‌های آموزشی و شرکت در نمایشگاه‌ها در تماس مستمر با زارعین محترم می‌باشند تا آن‌ها را به استفاده درست، منطقی و مسئولانه از نهادهای کشاورزی تشویق و راهنمایی نمایند.

شرکت دانش‌بنیان آراد شیمی مفتخر است که با بهره‌گیری از متخصصان و اساتید و نیز انجام آزمایش‌ها و مطالعات گسترده در بخش تحقیق و توسعه، محصولاتی را به کشاورزان عزیز عرضه کند که علاوه بر تولید محصولات سالم، تمامی نیازهای آنان را برآورده سازند.

شرکت آراد شیمی بهترین نیروها را به خدمت گرفته‌ تا آنچه را شایسته مردم عزیز است را به آن‌ها عرضه کند. این شرکت تاکنون موفق به دریافت مجوز ثبت مواد کودی برای هشت محصول کاربردی و ویژه خود شده که به ترتیب زیرند:

1-اسیدآمینه

2-گوگرد مایع پتاسیمی

3-گوگرد هیومیکی

4-هیومیک اسید

5-کود الی مایع

6-امینو کات آهن

7-امینو کلات میکرو کامل

8-سیلیکات پتاسیم همراه اسیدآمینه

عدم تخصیص ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه وارداتی چه مشکلاتی را ایجاد می‌نماید؟

تخصیص ندادن ارز موردنیاز برای تأمین مواد اولیه وارداتی و چالش‌های پیش روی آن موجب افزایش قیمت مواد اولیه تولیدی توسط شرکت‌ها می‌گردد و با توجه به  افزایش تورم و کاهش قدرت خرید کشاورزان زمینه‌ساز کاهش استفاده از نهاده‌های مناسب و تشویق به مصرف محصولات کم کیفیت با عناصر سنگین و یا تقلبی می‌گردد.

آیا تغییر گروه کالایی و افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی اثراتی را در پی داشته است؟

در اینجا می‌خواهم به یک مسئله جالب بپردازم. با توجه به قانون مالیاتی که کشاورزان جهت خرید نهاده‌ها معاف از پرداخت ارزش‌افزوده هستند، اما شرکت‌های تولیدکننده از این معافیت برخوردار نیستند، حال چالشی که به وجود میاید آن است که کلیه خریدهای مواد اولیه و بسته‌بندی شامل ارزش‌افزوده شده و به‌عنوان هزینه تولید به قیمت نهایی محصول اضافه می‌گردد که خود موجب افزایش حداقل 10 درصدی قیمت محصول کودی می‌شود، یعنی قانون معافیت کشاورزان در ظاهر هست اما در باطن نیست.

اثرات ورود سم و کودهای تقلبی و بی‌کیفیت به بازار؟

یکی دیگر از معضلات بازار کود، سم و بذر ورود محصولات تقلبی و بی‌کیفیت به بازار است که موجب خسارت‌های جبران‌ناپذیر به کشاورزان می‌گردد. ورود این محصولات از طریق مبادی غیرقانونی و به‌صورت قاچاق یا تولید در کارگاه‌های کوچک به‌صورت غیرقانونی انجام می‌پذیرد. با توجه به عدم دسترسی و هزینه‌های بالای آنالیز محصولات، این امکان برای کشاورزان عملاً وجود ندارد که محصولات را بر این اساس خریداری نمایند و استفاده از این محصولات خسارت‌هایی پدید میاورد که زحمت یک‌ساله و یا چندساله کشاورزان را نابود می‌کند.

در عرصه رقابت ناعادلانه با محصولات خارجی چه باید کرد؟

در این مورد حرف‌های بسیاری وجود دارد که ازجمله تفاوت معافیت مالیاتی و گمرکی و همچنین استفاده از ارزهای ترجیحی برای محصولات آماده مصرف یا مواد اولیه‌ای است که نیاز کارخانه‌های تولیدی داخلی می‌باشد و رقابت را با این شرکت‌ها سخت و یا ناممکن می‌کند. مواردی دیگر وجود دارد که متأسفانه در یک مصاحبه کوتاه نمی‌گنجد.

موانع صادراتی و تحریم‌های داخلی و خارجی چگونه‌اند؟

عدم دسترسی به شبکه بانکی مطمئن جهت برگشت پول یکی از مشکلات عمده در جهت صادرات محصولات است.

درباره چالش‌های پیش روی صادرات کود توضیح دهید چگونه می‌توان آنها را رفع کرد؟

تحریم و عدم دسترسی به شبکه بانکی و محدودیت صادرات برای برخی از محصولات و دسترسی نداشتن برخی فنّاوری‌ها و دستگاه‌ها موجب کاهش سرمایه‌گذاری در این بخش می‌شود، البته باهمت و صبر این مشکلات قابل‌حل است.

راهکارهای مقابله با توزیع کودهای تقلبی و بی‌کیفیت چیست؟

آشنایی و آموزش کشاورزان، روش‌های آزمودن و شناخت محصولات کودی و سموم، همچنین کار با سامانه جامع مواد کودی و افزایش نظارت در بازار از طرف موسسه خاک و آب همچنین آنالیز گیری تصادفی از محصولات موجود در بازار از طرف موسسه می‌تواند باعث کاهش محصولات تقلبی و کم کیفیت گردد. موسسه به‌جای نمونه‌گیری از واحدهای تولیدی باید از محصولات در بازار نمونه‌گیری کند تا ریسک واحدهای تولیدی را در جهت کاهش کیفیت محصولات افزایش دهد.

چه برنامه‌هایی برای توسعه خطوط تولیدی و افزایش تنوع محصولات دارید؟

واحد تحقیق و توسعه شرکت به سه هدف تحلیل بازار و موانع کشاورزی، توسعه و بهینه‌سازی محصول، آینده‌پژوهی در حوزه کشاورزی سالم و پایدار مشغول به فعالیت هست. لازم به ذکر است فعال‌ترین و پرانرژی‌ترین کارکنان در این بخش مشغول فعالیت هستند. در حال حاضر بر روی محصولات بیولوژیک باهدف افزایش‌دهنده و تنظیم‌کننده رشد و همچنین کنترل‌کننده‌های بیماری‌های گیاهی مشغول هستیم که در آینده نه‌چندان دور به بازار عرضه خواهد شد.

بزرگ‌ترین هدف ما خدمت‌رسانی به مردم عزیز، کسب رضایت حداکثری مشتریان و متقاضیان و درنهایت ایجاد یک حس خوب در افراد است. آراد شیمی متعهد به کسب رضایت مشتریان، حسن انجام کار، پشتیبانی خدمات و انجام تمامی تعهدات خود به بهترین نحو است.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای