آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44980

جشن نوروز در ایران غریب و تنهاست

نوروز در 20 کشور دنیا به‌صورت رسمی برگزار می‌شود+تصویر

زمانی‌که روسای کشورهای دنیا ازجمله آمریکا، کانادا، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکیه، روسیه، هند، جمهوری آذربایجان و بلاروس عید نوروز را به ملت ایران تبریک می‌گویند، یعنی نوروز جهانی است، نوروز برای ملت‌های مختلف یک عید و یک مراسم ملی، شادی‌آفرین، امیدبخش و اتصال‌دهنده دل‌ها، حداقل در میان همه مردم مناطق گوناگون فلات ایران و در مرتبه بعدی جهان است.

نوروز در 20 کشور دنیا به‌صورت رسمی برگزار می‌شود+تصویر

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ اما متاسفانه عید نوروز در ایران در قالب محدودیت‌ها، اماها و اگرها، شرط‌ها و پیش‌شرط‌ها و در حاشیه یا زیر سایه مراسم و برنامه‌های دیگر کم‌رنگ برگزار می‌شود.

نوروز در ایران و افغانستان رسما سال نو محسوب می‌شود و دقیقا حکومت‌های هر دو کشور با این عید ملی رویه‌ای ثابت و بی‌مهری مثال زدنی دارند!


بیشتر بخوانید: حضور شورانگیز ایرانیان در جشن نوروز هامبورگ


عید نوروز در دیگر کشورها گرچه با آغاز سال نو همراه نیست، اما عیدی فراگیر و کشور شمول است؛ مانند تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، روسیه، ترکیه، آلمان، کردستان (کردستان‌های هر سه کشور ایران، عراق و ترکیه به جدیدت آن را برگزار می‌کنند) جمهوری آذربایجان، کانادا، ترکمنستان، چین (به‌ویژه ایغورها، تاتارستان، ترکستان)، آلبانی، سوریه، گرجستان، هند، پاکستان و اعراب جنوب غربی عراق که در بسیاری از این کشورها، نوروز تعطیل رسمی است و کارناوال‌ها شادی به راه می‌افتد، مردم لباس نو پوشیده در مراسم عید دیدنی، عیدی دادن، عیدی گرفتن و دید بازدید شرکت می‌کنند.

مهم‌تر اینکه سازمان ملل در فوریه 2010 میلادی عید نوروز را با تصویب یک قطعنامه به عنوان روز بین المللی نوروز و فرهنگ صلح در جهان به رسمیت شناخته است.

photo10516137955

نوروز امسال در هامبورگ آلمان

در مراسم نوروز امسال ایرانی تباران مقیم هامبورگ روز 22 دسامبر جمعه سوم فرودین 1403 به دعوت ریاست انجمن نوروزی در بزرگ‌ترین سالن استانداری هامبورگ تجمع کرده و برنامه های متنوع و شادی آفرینی اجرا کردند.

photo10516138245

در این مراسم دکتر کوروش پورکیان، رئیس انجمن نوروزی از طرف ایرانیان مقیم هامبورگ و آلمان عید باستانی نوروز را به ملت ایران و همه ایرانیان در سراسر جهان تبریک گفت.

photo10516138376

سپس آقای ایلخانی، نماینده ایرانی تبار مجلس هامبورگ طی سخنانی در بزرگداشت این روز بر همراهی و هماهنگی ایرانیان مقیم این ایالت و استان تاکید کرد.

photo10516087607

در سالن استانداری زیباترین و بزرگ‌ترین هفت سین آلمان با استفاده از محصولات کاملا ایرانی چیده شده بود که در پایان نزدیک به 1000 تفر از مدعیوین با این هفت سین عکس یادگاری و خاطره انگیز گرفتند.

در روز 22 مارس همچنین کشورهای تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، قرقیزستان و ازبکستان غرفه‌هایی از لباس‌های نوروزی و شیرینی‌های مخصوص برپا کردند و با ارائه تصاویری از شهرهای خود در نوروز که خاطرات ایران بزرگ را زنده می‌کرد، حضار را به دیدار از کشور خود ترغیب می‌کردند.

 این مراسم بزرگ توسط 12 تیم خبری، تلویزیونی و رسانه‌ای از ایران و کشورهای مختلف جهان ثبت و منعکس شد.

photo10516138565

در پایان مراسم پذیرایی از حاضرین صورت گرفت و افراد به دیدار دوستان خود یا دوستان جدید شتافتند.

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای