خبر فوری
شناسه خبر: 31649

زیان ۵ هزار میلیاردی تعاون روستایی از خرید میوه تنظیم بازار

محمدعلی نیکبخت، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در مورد توزیع میوه شب عید گفت: زمان توزیع میوه شب عید از 20 اسفندماه تا 13 فروردین است.

زیان ۵ هزار میلیاردی تعاون روستایی از خرید میوه تنظیم بازار

اخبار سبز کشاورزی؛ محمدعلی نیکبخت، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در مورد توزیع میوه شب عید گفت: زمان توزیع میوه شب عید از 20 اسفندماه تا 13 فروردین است و این بازه زمانی در اختیار استان‌ها قرار دارد تا متناسب با شرایط خودشان و تصمیماتی که کمیته‌های استانی در این مورد می‌گیرند، توزیع میوه انجام شود.

وی گفت: میوه‌های ذخیره شده سیب و پرتقال است که قرار شده اتحادیه‌ها میوه را تامین و قیمت آن را 10 درصد پائین‌تر از قیمت روز به فروش برسانند و تعیین قیمت نیز در اختیار استان‌ها است؛ یعنی در هر استان توسط کمیته استانی، کشف قیمت صورت می‌گیرد و 10 درصد پائین‌تر، میوه‌ها عرضه می‌شود.

نیکبخت همچنین در مورد مشکلات و حرف و حدیث‌هایی که در سال‌های گذشته در مورد میوه شب عید بوده، با اشاره به اینکه طرح خرید میوه از سال 85 در دولت نهم شروع شده و تاکنون ادامه دارد، گفت: روش تامین امسال، با سنوات گذشته به طور کلی تفاوت دارد؛ امسال با توجه به صلاحدید وزارت جهاد کشاورزی و دستور وزیر و ابلاغ مورخه 9 آذرماه ستاد تنظیم بازار، بخش خصوصی با نظارت استانداران این کار را انجام می‌دهد و سازمان تعاون روستایی مجری آن است. سازمان تعاون روستایی نیز 27 آذرماه شیوه و دستورالعمل فنی و اجرایی را در این زمینه به استان‌ها اعلام کرده است.

وی توضیح داد: امسال ما اختیار را به خود استان‌ها دادیم تا میزان نیازشان را خودشان تعیین کنند تا به صورت دستور از بالا به پائین نباشد. هر استان با توجه به تحلیلی که می‌کند، میزان مورد نیاز و تعیین مباشر خرید هم به عهده کمیته‌های استانی است، حتی تامین منابع مالی نیز به عهده خود استان است. در حالی که پیش از این همه موارد به‎صورت متمرکز توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی انجام می‌شد، اما این امور را به خود استان‌ها واگذار کردیم که یک تجربه جدید است.

زیان ۵ هزار میلیاردی

نیکبخت همچنین عنوان کرد از سال 1394 تا 1401 بالغ بر یک‌هزار و 28 میلیارد تومان ضرر و زیان از محل توزیع میوه تنظیم بازار به دولت وارد شده که مربوط به 145 هزار تن سیب و 310 هزار تن پرتقال (جمعا 455 هزار تن سیب و پرتقال) می‌شود و اگر این ضرر و زیان به روز حساب شود، حدود 5 هزار میلیارد تومان خواهد شد.

وی همچنین توضیح داد: در حال حاضر با این روش جدید، اگر ضرر و زیانی نیز در کار خرید میوه اتفاق بیفتد، بر عهده بخش خصوصی یعنی اتحادیه‌های استانی است؛ چون به مقدار مورد نظر خودش کار خرید را انجام می‌دهند.

ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۷۲- اسفند ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای