آخرین خبرها:
شناسه خبر: 46209

وضع اقتصادی و تجاری در صنعت ایران این روزها عادی نیست

اصناف چشم انتظار سیاست‌های دولت آتی

وضعیت اقتصادی و تجاری در صنعت ایران این روزها عادی نیست. بر اساس باور تمامی تشکل‌های کارگری، تورم، افزایش قیمت، افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش دستمزدها و فشارهای مالیاتی گذران زندگی و امرار معاش را برای آنها دشوار و در برخی موارد غیرممکن به نظر می‌رسانند.

اصناف چشم انتظار سیاست‌های دولت آتی

اخبار سبز کشاورزی؛ برای برخی طبقات دیگر، زمانی که اقتصاد با سیاست خارجی در هم می آمیزد، وضعیت پیچیده تر می‌شود. این شامل صنایع مرتبط با گردشگری و صنایع دستی می‌شود.

بیشتر درآمد آنها مربوط به صنعت گردشگری است و با عدم ورود گردشگران به کشور این صنعت در رکود کامل قرار دارد.

این گزارش به همراه گفت‌وگو با روسای اتحادیه‌های صنایع دستی، مروری بر برخی از چالش‌های موجود در صنایع مختلف از جمله واحدهای کوچک در معرض خطر، گرفتار مسائل معیشتی است.

رئیس اتحادیه 300 زیرمجموعه به ما می گوید که اگر سیاست مالیاتی دولت در این زمینه تغییر نکند، نه تنها این تجارت بلکه معیشت بسیاری از خانواده ها حتی با چالش های جدی‌تری نسبت به وضعیت فعلی مواجه خواهد شد.

همه چیز به سیاست‌های آینده بستگی دارد

گردشگری، صنایع دستی و سایر صنایع مرتبط در سال‌های اخیر با چالش‌های جدی مواجه بوده‌اند. تحریم‌ها به فهرست دلایلی که مقامات مرتباً برای توجیه تورم، گرانی و کمبود ذکر می‌کردند، اضافه شد.

محمد عبداللهی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان اشیای قدیمی و صنایع دستی کاهش گردشگران را مهم ترین موضوع این انجمن می داند. این اتفاق باعث حذف مشتریان و تماشاگرانی شد که منبع اصلی درآمد این اتحادیه‌ها محسوب می شدند.

به گفته عبداللهی، سایر مشکلات داخلی است و از یک سو به گرانی مواد اولیه، افزایش دستمزدها، کاهش توان اقتصادی مردم و از یک سو به وعده‌ها مربوط می‌شود. ممکن است براساس قراردادها و قوانین ارزی به اصناف صنایع دستی و فروشندگان اقلام قدیمی داده شود. همه این مسائل با هم کار می کنند تا رکود صنعت را عمیق تر کنند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان اشیای قدیمی و صنایع دستی درباره اجرای نشدن قوانین و تعهدات صادراتی تصریح کرد: بسیاری از واحدهای صنفی نتوانسته اند به تعهدات تعیین شده برای بازگرداندن ارز صادراتی عمل کنند. ، بنابراین راکد است و واحدهای تجاری آن مانند واحدهای قدیمی است. قدیمی شلوغ نیست.»

 وی گفت: با توجه به شرایط سخت واحدهای صنفی، با اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترومکانیکی تماس گرفتیم که اعلام کردند تا به امروز برخی از بازرگانان به دلیل حساس بودن و آسیب پذیر بودن مجبور به ترک محل شده اند، عملاً باید از پرداخت مالیات معاف شوند.

علی اکبر ایلخانی رئیس اتحادیه این صنف در نشست با مسئولان گفت: اتحادیه ضعیف متشکل از حدود 300 کارگر از جمله کارگرانی که در ارتفاع 6 متری از سطح زمین تیغ ​​ترمیم می کنند و سایرین که زیر پله کار می کنند، در نشست با مسئولان گفت.

 وی افزود: اعضای اتحادیه مسئولیت صنفی کارگری را بر عهده دارند. اگر از آنها هزینه ای دریافت نکنید، ما شما را به سایر اعضای واجد شرایط ارجاع می دهیم تا بدون اینکه به آنها فشار بیاورید، همان مالیات را دریافت کنید.

مرکز تماس ابری، آخرین راه حل برای ارتباطات

با این حال، در بین طبقات مختلف گروه‌های کوچکی از اعضای واقعاً ضعیف نیز وجود دارند که مشکلات دارایی آنها تأثیر مخرب‌تری بر تجارت و زندگی آنها دارد.

رئیس اتحادیه صنف سازندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترومکانیکی در رابطه با این موضوع می گوید کدهای ورودی ما بررسی نمی شود، کارشناسان نیستند و طبق درخواست آنها به واحد خدمات ارسال می شود که 28 درصد تعیین شد. این در شرایطی است که تعمیرکاران کسری از هزینه تعمیر هر وسیله ای اعم از اتو، چرخ گوشت، آبمیوه گیری، جاروبرقی و غیره را دریافت می کنند. مثلا یک موتور جاروبرقی حدود 2 میلیون تومان قیمت دارد و تعویض فیلتر و قطعات آن نیز هزینه اضافی دارد اما این قطعات در مالیات محاسبه نمی شوند و همه به حساب تعمیرات هستند. به این ترتیب، واحد در نهایت به سودی حدود 10 درصد یا کمتر می رسد.

ایلخانی توضیح می‌دهد که ابزار تعمیر هر چه باشد، به یک قطعه نیاز دارد و دارایی با محاسبه نکردن آن قطعه، کد اینترکد را تعیین می‌کند. او می گوید که باید میزان حضور در کلاس های خود را که در حال حاضر حدود 28 درصد است تغییر دهد و در نهایت آن را به 5 تا 7 درصد کاهش دهد. این در حالی است که برخی از آنها توان مالی ندارند و واحدهای خود را تعطیل کرده اند.

تعیین نقاط تماس یک نگرانی مهم است که توسط روسای انجمن های تولید کنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترومکانیکی برجسته شده است. در این شرایط او انتظار حمایت بیشتر از اعضای صنف را دارد، اما از آنجایی که اکثر اعضا تعمیرکار هستند، مشکلات اینترکود فشار بیشتری بر اعضای صنف وارد می کند.

ایلخانی با اشاره به سیاست ها و شعارهای دولت برای حمایت از تولید، بار دیگر معتقد است که مالیات موضوع اصلی کشورهای عضو است. مشکلات دیگری مانند قبوض بالای برق، آب و گاز وجود دارد که همه آنها مشمول مالیات هستند.

خواسته اصلی اتحادیه تفکیک سود تعمیرکاران و هزینه های مالیاتی است.به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترومکانیکی، تا 90 درصد قبض مربوط به جنس خریداری شده توسط تعمیرکاران است و حدود 10 درصد آن می تواند سود باشد. به این ترتیب اگر 5 میلیون پول از مشتریان خود دریافت کنید، حدود 500 هزار تومان سود خواهید داشت. روسای اتحادیه های صنفی تولیدکنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترومکانیکی به این دلایل لزوم تغییر و تعیین کدهای تماس را مطرح کرده اند و بیشتر دغدغه ها و مشکلات این واحدهای صنعتی تا حدودی برطرف شده است که امکان پذیر هستند. نفس کشیدن!

انتظارات از دولت بعدی

اقتصاد برخی اتحادیه های ایرانی با سیاست خارجی گره خورده است. این اتحادیه که متشکل از فروشندگان کالاهای قدیمی و صنایع دستی است، گفت که فضای پیرامون انتخابات ریاست جمهوری حاکی از آن است که سازمان های صنعتی امیدوارند که دولت جدید اصلاحاتی را در صنعت گردشگری ایجاد کند. ، یکی از مهمترین منابع درآمد آنها محسوب می شود./آرمان ملی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای