خبر فوری
شناسه خبر: 47413

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، وعده‌ای که محقق نشد

اکنون ماه‌هاست که مسئولان وعده‌های بسیاری در مورد اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان می‌دهند. اما این طرح چه زمانی اجرایی می‌شود؟

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، وعده‌ای که محقق نشد

اخبار سبز کشاورزی؛ بازنشستگان به ویژه بازنشستگان بخش کشاورزی سرمایه‌های حقیقی جامعه‌ هستند؛ افرادی که سال‌ها برای تامین امنیت غذایی کشور خدمت کرده و چرخ‌های اقتصادی کشور را به حرکت درآورده‌اند. 

اکنون ماه‌هاست که مسئولان وعده‌های بسیاری درباره اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان می‌دهند؛ اما زمان دقیق اجرای این طرح همچنان مشخص نیست.

در اقتصاد تورم‌زده ایران، سالانه حقوق و دستمزد اقشار مختلف جامعه افزایش می‌یابد. البته سرعت افزایش دستمزدها، اختلاف بسیاری با سرعت رشد قیمت‌ها دارد که همین موضوع سبب کاهش قدرت خرید مردم می‌شود.

بازنشستگان نیز از این افزایش حقوق مستثنی نیستند و میزان حقوق آنها با نسبت مشخصی که هر سال در برنامه بودجه درج می‌شود، افزایش می‌یابد.

منابع مالی از کجا تامین خواهد شد؟

با وجود این که همسان سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده و بودجه‌ای نیز برای این کار در نظر گرفته شده است، هنوز مشخص نیست که منابع مالی لازم برای اجرای این موضوع از کجا تامین خواهد شد.

این در حالیست که کارشناسان اقتصادی بارها درباره کمبود منابع صندوق‌های بازنشستگی هشدار داده و تاکید کرده‌اند که این صندوق‌ها در آستانه ورشکستگی هستند.

به هر حال، بر اساس اظهارات مطرح شده از سوی مسئولان دولت و نمایندگان مجلس، قرار است که این موضوع تا پایان سال سوم برنامه هفتم توسعه، این طرح را به پایان برساندبه سرانجام برسد.

همچنین قرار بر این بود که اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان از ابتدای سال ۱۴۰۳ آغاز شود اما با آغاز این سال، این وعده نیز محقق نشد.

تاریخ دقیق همسان سازی حقوق بازنشستگان چه زمانی است؟

تا کنون از سوی مسئولان گفته های بسیاری در این زمینه شنیده شده است. رسانه‌ها نیز هر روز گمانه‌زنی‌های گوناگونی در مورد همسان سازی حقوق بازنشستگان می‌کنند.

با وجود این، به نظر می‌رسد که هنوز نمی‌توان زمان دقیقی برای همسان سازی حقوق‌ها اعلام کرد.

ابلاغ جزئیات اصلاح آیین‌نامه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

همچنین در روزهای گذشته دولت اصلاحیه آیین‌نامه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد.

محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور تصویب‌نامه ۷ شهریور امسال هیأت وزیران را ۱۱ شهریور به وزارت‌خانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان‌های اداری و استخدامی کشور و برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد.

مطابق این مصوبه، در جزء ۶ ماده یک آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان که در یکم مرداد امسال به تصویب هیأت دولت رسیده بود، واژه «خالص» حذف و در انتهای جزء مذکور، عبارت «پس از کسر حق بیمه سهم فرد و مالیات بر درآمد با رعایت بند «ث» تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور» اضافه می‌شود.

متن قبل از اصلاح به این شرح است:

مابه التفاوت: اختلاف رقم بین مبلغ حقوق بازنشستگی هر فرد با ۹۰ درصد میانگین مبلغ خالص حقوق و فوق العاده‌های مشمول کسور شاغلان مشابه و هم‌تراز.

بعد از اصلاحیه از ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ به متن زیر تغییر کرد:

مابه التفاوت: اختلاف رقم بین مبلغ حقوق بازنشستگی هر فرد با ۹۰ درصد میانگین مبلغ حقوق و فوق العاده‌های مشمول کسور شاغلان مشابه و هم‌تراز پس از کسر حق بیمه سهم فرد و مالیات بر درآمد با رعایت بند «ث» تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور.

حق بیمه و مالیات فقط به شاغلان تعلق می‌گیرد

این در حالی است که برخی بازنشستگان تصور می‌کنند منظور دولت از اصلاح جزء۶ آیین نامه اجرایی متناسب‌سازی، مشمول کسر حق بیمه و مالیات قرارگرفتن حقوق بازنشستگان است؛ این در حالیست که حق بیمه و مالیات فقط به شاغلان تعلق می‌گیرد.

در اصلاحیه هیت وزیران قید شده که واژه خالص حقوق در جزء ۶ ماده یک آیین نامه اجرایی متناسب سازی تغییر و به «پس از کسر حق بیمه سهم فرد ومالیات بردرآمد» تبدیل می‌شود.

در جزء ۶ ماده یک آیین نامه قید شده مابه‌التفاوت تعلق گرفته به هر بازنشسته به معنای اختلاف رقم بین مبلغ حقوق بازنشستگی هر فرد با ۹۰ درصد میانگین مبلغ ناخالص حقوق و فوق العاده‌های مشمول کسورِ شاغلان مشابه و هم‌طراز است.

در مصوبه اولیه اشاره‌ای به کسر مالیات نشده بود که طی اصلاحیه جدید اضافه شده است؛ لذا کسر بیمه و مالیات مربوط به شاغلان است و پس از کسر حق بیمه و مالیات از شاغلان، حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق شاغلانِ مشابه و هم‌طراز همسان می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای