کمک به اقتصاد روستائیان با مشاغل کوچک
مشاغل روستائیان از هزاران سال قبل از انواع موادغذایی گرفته تا سایر ملزومات زندگی تامینکننده نیاز مردمان شهری بودهاند.
اخبار سبز کشاورزی؛ روستائیان از هزاران سال قبل تامینکننده انواع نیازهای مردمان شهری بودهاند. از انواع موادغذایی گرفته تا سایر ملزومات زندگی که اکثرا ساخته دست روستائیان بوده و هنوز این روند ادامه دارد. اما در گذر زمان تفاوتهایی بین روستائیان و شهرنشینان به ویژه از جهات اقتصادی و تامین زیرساختهای زندگی به وجود آمده که گاه این تفاوتها بسیار غیرقابل توجیه میشوند و همین امر موجب گرایش و انگیزه روستائیان در ترک محلهای زندگیشان میگردد.
برای پر کردن این شکاف لزوما باید زمینههایی به منظور کسب درآمد کافی در همان روستاها به وجود آید. این بسترها به طور قطع باید مبتنی بر امکانات روستاها باشند. این سوء تفاهم که کسب درآمد بیشتر منحصرا در شهرها اتفاق میافتد، روستائیان نیازمند را راهی شهرها کرده که پس از مدتی در حال و هوای شهر استحاله شده و مبدل به افرادی درجه 2 در فضای شهرها میشوند.
ارایه طرح و برنامههای پولساز و درآمدزا برای روستائیان و به ویژه جوانان آنها میتواند پای آنها را در مهاجرت از روستا اندکی سست کند، بنابراین باید مبتنی بر اموری مانند کشاورزی، باغداری، دامداری، مرغداری، صنایع دستی، تولید سبزیها و میوههای خشک، گیاهان دارویی و… زمینههای کارآفرینی را فراهم نمود.
احتمالا روستاییان خود از پتانسیلهای موجود در روستاهایشان اطلاع کافی ندارند و همیشه روند یکنواخت زندگی خود را امری پذیرفته شده تلقی کردهاند. در این مقوله باید به چند نکته توجه کرد:
1-مسئولانی که نگران مهاجرت روستائیان به حاشیه شهرها هستند باید برای جلوگیری از این جریان برنامههای درازمدت داشته باشند.
2- فقر حاکم در روستاها و نداشتن سرمایه کافی برای بر پا کردن یک شغل یکی از عوامل بازدارنده در کارآفرینی و تولید شغل در روستاها است که در صورت درک این موضوع باید تصمیمگیرندگان امور اجرایی و اقتصادی، ساز و کارهای واگذاری تسهیلات مالی کمبهره یا بدون بهره را تا هنگام به ثمر رسیدن یک کار تولیدی در دستور کار قرار دهند.
3- بازاریابی اعم از داخلی و یا خارجی، چرا که در صورت نبودن بازار تقاضا و مصرف، حتی با کیفیتترین کالاها نیز قادر به فروش و کسب درآمد نخواهند شد. این که یک روستایی تمام اموری چون سرمایهگذاری، تولید، بازاریابی، فروش و… را خود انجام دهند، امری امکانپذیر است.
تشکیل ساختارهایی در وزارتخانههای مرتبط مانند جهادکشاورزی، صنعت، گردشگری و توریسم و… میتواند به راهنمایی و ارشاد علاقمندان بیانجامد و از تحمیل خسارت به کارآفرینان جلوگیری کند.
4- هنوز طعم و مزه لبنیات و غذاهای روستایی و محصولاتی از این قبیل جایگاه خاص و حس نوستالژیک خود را دارند، بنابراین میتوان با گام نهادن در این مسیرها و همچنین صنایع دستی که هر یک حال و هوای خاص خود را دارند، به روستائیان در تولید و فروش آنها کمک کرد.
5- امروزه انواع مظاهر تکنولوژی از سختافزاری(مانند اتومبیل، لولهکشی، گازکشی، سیستمهای برق رسانی و…) گرفته تا نرمافزاری مانند موبایل، کامپیوتر و….) پایشان به روستاها نیز باز شده است، بنابراین برپا کردن مشاغلی از این نوع میتواند به ماندگاری روستائیان در زادگاه خود کمک نماید.
6- بر پا کردن مشاغلی مانند فروش کود، سم و بذر در روستاها، تعمیر و نگهداری ماشینها و ادوات کشاورزی به منظور مراجعه نکردن کشاورزان به شهر، فروشگاه مواد غذایی، میوه و سبزی برای ساکنان و توریستها و گردشگران احتمالی، پرورش و عرضه مرغ و تخم مرغ و لبنیات محلی، اغذیه فروشی بین راهی برای مسافران، برپا کردن غرفههای کوچک صنایع دستی و عرقیات محلی، غرفههای فروش گیاهان دارویی و بسیاری مشاغل دیگر میتواند به تمام روستائیان از افراد جوان گرفته تا کهنسالان کمک نماید تا برای زندگی بهتر درآمد بیشتری داشته باشند، اما انگونه که یادآوری شد مسئولان باید چتر حمایت خود را بر سر این افراد بگسترانند.
مهدی رجول دزفولی