خبر فوری
شناسه خبر: 12374

مسکو بازاری پرمنفعت، اما پیچیده

سفر ابراهیمی رئیسی به مسکو و توافق‌هایی که در روسیه انجام شده، مشخصاً برای کشاورزی و صنایع کشاورزی ایران نتایج امیدوارکننده‌ای داشته است.

مسکو بازاری پرمنفعت، اما پیچیده
مزرعه سبز : سفر ابراهیمی رئیسی به مسکو و توافق‌هایی که در روسیه انجام شده، مشخصاً برای کشاورزی و صنایع کشاورزی ایران نتایج امیدوارکننده‌ای داشته است.
این نتایج به طور کلی به صادرات میوه و سبزیجات تازه و محصولات فرآوری شده مربوط می‌شود، در توافق‌های به امضا رسیده که در سخنان رئیسی هم بیان شده، تسهیلات ویژه‌ای برای صادارت میوه و سبزیجات تازه از ایران قائل می‌شود و میزان ورود این کالا و محصولات از ایران افزایش می‌باید. البته روسیه یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان محصولات کشاورزی و میوه و سبزیجات است؛ چنانکه تا پیش از ورود ایران به این بازار، اروپا و ترکیه نیازهای روسیه را تامین می‌کردند و پس از تیره شدن روابط روسیه و اروپا بر سر ماجرای حمله روسیه به اوکراین و اشغال جزیره کریمه، اروپا روسیه را تحریم کرد و به همین دلیل صادرات میوه و سبزی‌جات تازه اروپایی به روسیه متوقف شد.
در واقع، روسیه به تلافی تحریم‌ها توجه نمی‌کند، از این بابت محصولات کشاورزی ایران که از نظر سلامت بالاترین درجه از پاکی را دارند به لحاظ کیفیت دارای بالاترین شاخص‌های کیفیت و… هستند تنها به دلیل وجود برخی سلیقه‌های نادرست در پشت مرزهای کشور روسیه متوقف شده است.
به لحاظ عقلی، غذایی که انسان در خانه می‌خورد با آنچه که به میهمان تقدیم می‌کند و با آنچه که می‌خواهد به مشتری بفروشد و برای آن پول دریافت کند، هم از نظر شکل، طعم و مزه و هم از نظر سلامت و ارزش غذایی متفاوت است.
در واقع، افراد وقتی می‌خواهند خود چیزی را تولید و همان را مصرف‌کنند، ممکن است برخی از ملاحظات را نادیده بگیرند؛ ولی وقتی می‌خواهند همین کالا را به مهمان تقدیم کند، سطح بالاتری از کیفیت را رعایت می‌کنند و دست آخر بالاترین سطح کیفیت به مشتری تعلق دارد که در قبال دریافت کالا پول پرداخت می‌کند؛ چراکه اگر انتقادی به محصول وارد باشد و کوچک‌ترین نارضایتی مشاهده شود، مشتری به جانب تامین‌کننده دیگر خواهد شتافت و خرید خود را متوقف خواهد کرد.
کشاورزان ایرانی باید این مثال ساده، ولی مهم را درک کنند و آن را جدی بگیرند. در واقع، کشاورز ایرانی باید با شرایط امروز صادرات آشنا شود و اگر تا پیش از این نکته «حق با مشتری است» را چندان جدی نمی‌گرفت، اکنون باید بداند که اساس رفتار تعیین راهبرد و اجرای برنامه‌ها، حتی در مشارکت‌های بزرگ که بسیاری به محصولات آن نیاز دارند و شرکت به‌واسطه وجود همین نیاز گسترده می‌تواند برخی شرایط را به مشتری تحمیل کند، باز هم شعار محوری حق با مشتری است و در این باره حتی شرکت‌های بزرگ هم به گونه‌ای رفتار می‌کنند که حق به مشتری داده شود.
ایرانیان باید از موقعیت فعلی در تولید صادرات محصولات کشاورزی به روسیه استقبال کنند و به جای تلاش برای همانندسازی استانداردهای روسیه با ایران خود را با استانداردهای روسیه تطبیق دهند. مسلم است که در این صورت بازار پر تقاضای روسیه منافع معتنابهی را عاید ایرانیان خواهد کرد.

نادر کریمی جونی ـ کارشناس اقتصاد کشاورزی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای