خبر فوری
شناسه خبر: 41692

نقش کلیدی میادین تره‌بار در تنظیم بازار

میادین میوه و تره‌بار این روزها نقش مهمی در تامین مایحتاج مورد نیاز مردم برعهده دارند؛ به‌گونه‌ای که بررسی‌ها نشان می‌دهد

نقش کلیدی میادین تره‌بار در تنظیم بازار
میادین میوه و تره‌بار این روزها نقش مهمی در تامین مایحتاج مورد نیاز مردم برعهده دارند؛ به‌گونه‌ای که بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از نیمی از مردم، به‌ویژه در کلان‌شهرهایی همچون تهران برای تامین مایحتاج خود به میادین میوه و تره‌بار مراجعه می‌کنند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ به‌عبارتی می‌توان میادین میوه و تره‌بار را از جمله سازما‌ن‌های فعال در زمینه خرده‌فروشی در نظام توزیع کالای کشور به‌شمار آورد که نقش برجسته‌ای در تامین و عرضه نیازهای مردم به‌خصوص گروه‌های کم‌درآمد جامعه برعهده دارند.
بیشتر بخوانید: اختلاف ۴۰ درصدی قیمت میوه در میادین و سطح شهر
سازمان میادین میوه و تره‌بار و فرآورده‌های کشاورزی در تهران به لحاظ تشکیلات سازمانی زیرمجموعه معاونت خدمات شهری شهرداری است و در استان‌های دیگر هم این سازمان زیر نظر و کنترل شهرداری‌ها اداره می‌شود.
البته سایر نهادهای حاکمیتی و اجرایی مرتبط با سازمان میادین همچون وزارت کشور، استانداران، شوراهای شهر و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در تعامل و همکاری با این سازمان در تنظیم بازار محصولات کشاورزی سهیم هستند.

اهداف سازمان میادین

براساس ماده 2 اساس‌نامه سازمان میادین میوه و تره‌بار و فرآورده‌های کشاورزی، هدف از تشکیل این سازمان فراهم کردن تسهیلات لازم برای تهیه، تامین و توزیع میوه و تره‌بار و فرآورده‌های کشاورزی است.
این مهم با هدف حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی انجام می‌شود تا آنان بتوانند فاصله بین تولید محصولات تا مرحله توزیع را به‌صورت درست و با کمترین واسطه طی کنند.
در راستای دست‌یابی به این اهداف، وظایفی از قبیل احداث میدان مرکزی میوه و تره‌بار به منظور تامین تسهیلات لازم جهت معاملات میوه و تره‌بار و تغذیه بازارهای روز، ایجاد سردخانه‌ها و انبارهای مورد نیاز در مجاورت میدان، ایجاد و توسعه بازارهای روز میوه و تره‌بار، ایجاد بازارها و جایگاه‌های موقت فروش و نیز گسترش میدان مرکزی و بازارهای روز میوه و تره‌بار، مطالعه و بررسی درباره ایجاد صنایع و تاسیسات جانبی میدان مرکزی مانند کارخانجات تولید جعبه و بسته‌بندی، ارتباط با واحدهای دولتی، بخش خصوصی و بانک‌ها و همچنین همکاری با تعاونی‌های مرتبط در امر تهیه و توزیع محصولات، حفظ، نگهداری و تعمیر ساختمان‌ها، تاسیسات و تجهیزات میادین براساس آیین‌نامه مالی سازمان، تعیین سیاست‌های کلی و تنظیم برنامه‌ها از طریق اخذ آمار و اطلاعات مربوط به میزان ورود و خروج محصولات و توجه به میزان عرضه محصولات و قیمت‌گذاری از طریق کمیته قیمت‌گذاری برای این میادین در نظر گرفته شده است. احداث ميدان مركزي ميوه و تره‌بار به منظور تأمين تسهيلات لازم جهت معاملات ميوه و تره‌بار و ايجاد رابطه سالم براي حفظ منافع مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان فرآورده‌هاي كشاورزي و همچنين تغذيه بازارهاي روز ميوه و تره‌بار.

نزدیک کردن مزارع به مردم شهر

بنابراین شکل‌گیری این سازمان گامی است برای نزدیک کردن مزارع به مردم شهر، اقدامی که منافع دو سویه برای کشاورزان و مصرف‌کنندگان را دربر دارد.
طبق آخرین آمار شهروندان روزانه ۴ هزار تن ارزاق و مایحتاج خود را از میادین تهیه می‌کنند و در حال حاضر تهران 294 میدان و بازار میوه و تره‌بار دارد که به‌طور میانگین در این میادین قیمت‌ میوه حدود ۴۰ درصد کمتر از سطح شهر و در بخش پروتئین هم قیمت‌ها حدود ۱۵ درصد کمتر از سطح شهر است

با شرایط مطلوب هنوز فاصله داریم

البته مشاهده شبکه توزیع در کشورهای توسعه یافته گواه این است که در زمینه عرضه محصولات کشاورزی و دامی هم از لحاظ کمی و هم کیفی با شرایط مطلوب فاصله داریم، به‌طوری که از یک طرف تعداد این میادین همچنان کمتر از سطح مطلوب است و از سوی دیگر هم بخشی از محصولات کشاورزی عرضه شده از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند، موضوعی که البته بیشتر متاثر از شرایط نامناسب بسته‌بندی و نگهداری محصولات بوده است. ضمن آن‌که نباید عدم‌ارتباط سیستماتیک میان این مراکز با تشکل‌های بخش کشاورزی را نیز نادیده گرفت.
با این حال نباید فراموش کرد که مدیریت شهری در سال‌های اخیر همواره تلاش کرده تا با افزایش میادین دسترسی شهروندان را به این اماکن افزایش دهند و دست سودجویان این حوزه را کوتاه کند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای