سود تخممرغ چند نرخی به جیب چه کسانی میرود؟
قیمتهای متفاوتی در بازار تخم مرغ از شانه ای ۴۳ هزار تا ۶۰ هزار تومان وجود دارد، سود سرشار حاصل از تفاوت قیمتها به جیب چه کسانی می رود؟
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از فارس، در حالی که ستاد تنظیم بازار قیمت هر شانه تخممرغ را ۴۳۰۰۰ تومان اعلام کرده اما قیمتهای متفاوتی در بازار از شانه ای ۴۳ هزار تومان تا ۶۰ هزار تومان وجود دارد و سوال اینجاست سود سرشار حاصل از تفاوت این قیمتها به جیب چه کسانی می رود؟
پس از اینکه رئیس جمهور به وزارتخانههای مرتبط با بازار یعنی صمت و وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد قیمتها را در بازار کنترل کنند معاون اول رئیس جمهور هم در ستاد تنظیم بازار حضور یافت و تاکید کرد وزارت جهاد کشاورزی قیمت کالاهای اساسی را به صورت شفاف اعلام کند.
چند باری که این وزارت جهاد کشاورزی قیمت ها را در پایگاه اطلاع رسانی خود منتشر کرد قیمت هر شانه تخممرغ را ۴۳۰۰۰ تومان اعلام کرد و تاکید کرد که کسانی که از این قمیت تخلف کنند جریمه می شوند.
این وزارتخانه از این قیمت ها دفاع کرد و آن را به نفع تولید کننده و مصرف کننده عنوان کرد و قرار شد تولیدکنندگان هم هر شانه تخممرغ را ۴۱۰۰۰ تومان در اختیار فروشندگان قرار دهند.
انتفاع عدهای خاص از بازار آشفته تخم مرغ
پیگیریها نشان میدهد که گرانفروشی از سوی تولید کنندگان وجود ندارد آنه در بازار میگذرد جولان دلالان است که آتش قیمت ها شعله ور می کنند این مشکلی است که در بقیه محصولات وجود هم وجود دارد به تجربه دیده شده قیمت بازار پیش از آنکه از رویه منطقی تبعیت کند بیشتر تحت تاثیر رفتارهای هیجانی است.
برخی از فروشندگانی که با قیمت منصفانه می فروختند، گفتند شرکتهای دولتی و اتحادیهها شانه تخممرغ را ۴۱ هزار تومان در اختیار آنها گذاشته است.
آنها در پاسخ به اینکه چرا قیمت های مختلف در بازار وجود دارد، گفتند نظارتی بر بازار نیست و فروشنده ها بسته به وجدان شخصی خودشان قیمت های مختلف مطرح می کند البته شاید دلایل برای گرانفروشی داشته باشند اما آنهایی که پایبند قانون هستند نرخ دولتی اعلام شده از ستاد تنظیم بازار را رعایت میکنند.
چند نوع فروشنده در بازار دیده می شود برخی از آنها عملاً به قیمت اعلامی پایبند هستند و از آن تخطی نمیکنند بخشی تا حدودی قیمتها را افزایش دادند با این توجیه که هزینههای فروش از جمله اجاره و حمل بالاتر است.اما آنچه مهم است هیچ نظارتی بر این نو گرانفروشی ها وجود ندارد
اخیراً وزارت جهاد کشاورزی اقدام برای مقابله با این نوع گرانفروشی در کالاهای اساسی را آغاز کرده است نخست توزیع هوشمند کالاهای اساسی را کلید زده که از پنج کالا شروع شد و قرار است به ۲۵ کالا برسد سازمان تعاون مرکزی روستایی مسئول اجرای این طرح است.
بازار مهمترین مشکل تولید کننده و مصرفکننده
در دهه های گذشته بازار مهمترین مشکل بخش تولید و نیز مصرفکنندگان هم بوده است وجود واسطههای مختلف، ضعف در نظام بازاررسانی و وجود چند نرخی و نبود نظارت و بازرسی باعث گرانفروشی شده و همین عاملی شده تا سود به جیب عدهای خاص برود.
حال که مطابق قانون انتزاع( تمرکز وظایف بازرگانی کشاورزی در وزارت جهاد) تمام اختیارات تولید و بازار به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است، این وزارتخانه باید تلاش بیشتری برای حفظ منافع تولید کننده و مصرف کننده داشته باشد و مانع از منتفع شدن عده ای خاص شود. این تعداد خاص در همه بخش های تولید از خوراک دام و طیور گرفته تا مرغ و تخم مرغ وجود دارد.