4 تن دیگر زعفران سازمان پا درآورد یا پر کشید؟!
مزیت رسانهها در این است که عملکرد، اقدامات، هدفگذاریها و نگاه مدیران را رصد کرده و همراه با تحلیل به سمع و نظر ببیندگان، شنوندگان و خوانندگان میرسانند
مزرعه سبز : مزیت رسانهها در این است که عملکرد، اقدامات، هدفگذاریها و نگاه مدیران را رصد کرده و همراه با تحلیل به سمع و نظر ببیندگان، شنوندگان و خوانندگان میرسانند و از آنجا که احتمال دارد در اثر یک ندانم کاری یا دور زدن قانون یا حتی سهل انگاری، شأن و اعتبار وزیر جهاد کشاورزی و معاونین کاربلد وی و برخی کارشناسان خدوم به زیر سوال برود، انتشار چنین تحلیل ها و اخباری حمایت از نظام سالمسازی محیط کار، شفافسازی صورتهای مالی و رغبت بیشتر پرسنل و مدیران با صداقت تلقی میشود.
کی بود؟ کی بود؟
در ادامه صیانت (بهدلیل احتمال عدم صیانت سازمان) از یک و نیم تن زعفران بیتالمال (بخوانید 300 بسته 5 کیلویی) که قرار شده به بخش خصوصی (حداقل تحویل گیرنده آن آقای الف) سپرده شود، بعد از آن تحویل 500 کیلو (100 بسته 5 کیلویی) برای آزمایش و تست یک بچ (که با 50 گرم هم ممکن بود) به یک شرکت بخش خصوصی دیگر تقدیم شد.
صیانت افزایی؛ تعریف جدید
اخیراً 4 تن (800 بسته 5 کیلویی) زعفران بیتالمال با هدف صیانت افزایی از سوی سازمان مرکزی به اتحادیه مرکزی سپرده شده است که حتماً آمران آن، مستندات قانونی و محکمه پسند برای این جابه جایی ارائه میدهند و تحویلدهندگان و تحویلگیرندگان و امضاءکنندگان به ضمانتها و تعهدات خود واقفند.
صیانت در فرهنگ فارسی به مفهوم حفظ، حراست و نگهداری معنا شده؛ کلمهای که امروزه در مکاتبات مشاوران و معاونین سازمان مرکزی تعاون روستایی زیاد دیده میشود و ظاهراً از برنامههای محوری و اساسی در این شبکه مردمنهاد است که اصولاً وزنه مردمی بودن آن نسبت به دولتی بیشتر در اذهان میباشد.
صیانت از چه؟
مروری بر مکاتبات اخیر سازمان و راهبردهای کالایی این سوال را به ذهن متبادر می کند به راستی صیانت از چه چیزی؟ چگونه؟ آیا سازمانهای استانی و انبارهای آنان که مورد تأیید بورس کالای کشاورزی است و یک مرکز دولتی به حساب میآید، صیانت خود را از دست دادهاند؟ جایی که سال گذشته بیش ۷۶تن زعفران در آن نگهداری میشد، دیگر دارای صیانت نیست و از قضا انبار بخش خصوصی در یک شهرک صنعتی، دارای این خصوصیت بارز گردیده.
نگاه اجتماعی و کارشناسی میگوید توهین به اعتماد چند ده ساله صداقت همکاران سازمان تعاون روستایی در هیچ رده و مقامی نه برازنده و نه اخلاقی است (مگر این که قانون و قضا مشخص کرده باشد) و این وقتی بیشتر نمایان میشود که استانهای مذکور بیشترین زحمت را در خرید و نگهداری داشتهاند.
مسئولان این استانها وقتی مکاتبات سازمان را میبینند، چه فکر میکنند. به راستی چه اتفاقی افتاده که نماینده قانونی سازمان در استان، قدرت و صیانت لازم را ندارد و ظاهراً اتحادیه مرکزی هم بدون درنگ برای پوشش فراقانونی، محلل میشود و چرا؟
تبدیل بیتالمال به بیتالحال
خبر جابهجایی حدود 5 تن (4 تن و اندی کیلو) زعفران از انبارهای سازمان تعاون روستایی در استانهای خراسان جنوبی و شمالی که تحت عنوان خرید حمایتی توسط سازمان و با پول بیتالمال خریداری شده و ظاهراً به اتحادیه مرکزی تعاون روستایی (تحویل گیرنده) رفته، در حالی باعث اعجاب رسانهها شد که به نظر میرسد این زعفران به انبار شخصی (نه انبار رسمی اتحادیه) در یک شهرک صنعتی نقل مکان کرده است.
رسانهها میپرسند حذف دو استان از پروسه تحویل زعفران آیا با هدف خاصی انجام شده یا خیر، به همین جهت پیشنهاد میشود قرارداد منعقده تضامین و نحوه حراست امنیت پیشبینی شده و نقش اتحادیه مرکزی جهت شفافسازی علنی شود و در صورت عدم اعتماد به همکاران در استانها، صورت مسئله را پاک نکنند، بلکه آن را حل کنند تا صیانت زعفران امانی و دستور فوری تحویل و این جابهجایی قابل توجیه شود.
چرا و چگونه؟!
فرض بر این است که به تشخیص مقامات ذیربط، لازم بود زعفران دولتی و متعلق به بیت المال به یک اتحادیه خصوصی و یک انبار شخصی ارسال شود و به دلیل سنگینی رقم محاسبات و قیمت حدوداً 150 میلیارد تومانی آن که هر تحویل گیرندهای را در اضطراب، ترس و خداترسی فرو میبرد رسانهها میپرسند آیا:
ـ شخص وزیر جهاد کشاورزی در جریان چنین تصمیم و توجیهات آن قرار گرفته و آیا با طرح صیانت توسط بخش خصوصی و خروج امانی دو فقره زعفران قبلی موافقت کرده است؟
_ آیا کارشناسان رسمی دادگستری اظهارنظر رسمی کرده و خبرنگاران مورد تایید سازمان و اتحادیه بررسی کیفیت، کمیت، نوع زعفران، نوع بستهبندی و دیگر شرایط را اعلام و پای آن را به همان تاریخ، مهر و امضا و ثبت نمودهاند.
ـ دلیل خاصی داشته که صیانت یک اتحادیه یا بخش خصوصیی تشکل، مهمتر و سالمتر و با ضمانت بیشتری از صیانت پرسنل زحمتکش سازمان تعاون روستایی لحاظ شود!
ـ شرکت یا شخص تحویل گیرنده چه ضمانت یا ضمانت نامه بانکی و تعهد به اتحادیه مرکزی ارائه کرده است.
-آیا قراردادی رسمی بین سازمان و اتحادیه مرکزی و تضمینی جهت نگهداری وجود دارد و در ثانی، آیا از انبار شخصی که احتمالاً استیجاری است، تضمین محکمه پسند و قابل اجرا گرفته شده؟ از همه مهمتر، قوانین حفظ اموال دولتی قابل واگذاری، یا انتقال از طریق سازمان در این مسیر رعایت شده؟ حق انبارداری و واگذاری به اشخاص (با توجه به سابقه آنها) چه میزان است و از چه محلی پرداخت میشود؛ در حالی که انبارهای دولتی خالی، آماده تحویل و نگهداری زیاد است، چه مفهومی دارد؟
ـ چه ضمانتی وجود دارد که این زعفران در رفت و برگشت جایگزین زعفران دیگری یا مخلوط با محصول با کیفیت کمتری نشود.
ـ چنانچه خدای ناخواسته زعفران حرکت داده شده و یا محل نگهداری آن دچار آتشسوزی شود و یا مورد سرقت قرار گیرد، کدام فرد، نهاد، سازمان یا مشاور آن پاسخگو و تأمین کننده خسارت 120 میلیارد تومانی است.
ـ آیا تمامی محصول از زمان خروج و بارگذاری بیمه شده است، کدام شرکت بیمه؟ چه نوع بیمه ای؟
- اتحادیه مرکزی با چه سمت و جایگاهی و به چه دلیلی پیشنهاد کرده یا به وی تحمیل شده تا زعفرانها به وی تحویل شود و سازمان مرکزی چه توجیهی برای جا به جایی 4 هزار کیلو زعفران بیزبان ارائه کرده.
ـ نامههای رسمی دستور خروج زعفران از انبارهای سازمان دو استان و دستور تحویل و دستور انبار کردن در یک انبار بخش خصوصی با چه مجوزی صادر شده است، برای چه مدت زمانی، با چه هدفی.
_ قرار بود رسانه ها برای بازدید از انبارهایی که زعفران ها در انجا نگهداری می شود و ارائه تکذبیه در مورد یک و نیم تن زعفران و یک فقره دیگری 500 کیلو زعفران قبلی و اعلام جعلی بودن نامه های منتشره در رسانه ها، دعوت شوند، چرا تاکنون اقدامی صورت نگرفته است؟
از رودر رویی مجلس و وزارت جهاد کشاورزی و نهادهای نظارتی بپرهیزیم
کارشناسان به وزیر پاکدست، ساداتینژاد، فرای هر نوع موضوعی، یک توصیه حاصل از تجربه چندین ده ساله دارند و آن هم این است که وزیر توجه جدی داشته باشد سازمان تعاون روستایی پاشنه آشیل بسیاری از وزیران بوده که بعد از چند ماه به واقعیتها پیبردند؛ نتیجه آن، پروندههای تشکیل شده در دادگاه رسیدگی به کارکنان و بازرسیهایی که آرشیو شده است.
وزیر جهاد کشاورزی با یک تامل کوتاه و دستور بررسی میتواند حرکتی صورت دهد که مجلس دست از تحقیقات و تفحص سازمان بکشد؛ اما مشخص نیست چرا این دستور بررسی درباره موضوعی که ابهامات زیادی را به وجود آورده، صادر نمیشود. بیشک دیری نخواهد پایید که موضوع از سطح وزارتخانه خارج شود و باعث پیگیری دلسوزان دیگر گردد.
با توجه به فرصتی که مجلس برای پاسخگویی 9 سوال باقیمانده به وزیر داده و قرار است سازمان مرکزی تعاون روستایی پاسخها ی مرتبط به خود را تهیه و ارائه نماید، شایسته است برای این 4 تن زعفران هم پاسخی در خور تهیه شود.
امیدواریم در سال رفع موانع تولید، به رفع موانع جا به جایی پرداخته نشود و اعتبار دولت رئیسی، سیدمحرومان و وزیر منتخب وی و معاونین منتصب، بیش از پیش برای سه سال و نیم دیگر کار و خدمت به میلیون ها بهرهبردار عرصه کشاورزی در نظر گرفته شود.
انتهای پیام/