رئیسی: ضرورت انتخاب مدیران پاک دست در وزارتخانه
شعارهای قبل از انتخابات ریاست جمهوری که توسط رئیسی اعلام شد و سپس تعهدات و شعارهای ساداتینژاد، وزیر جهاد کشاورز در برنامههای ارائه شده
اخبار سبز کشاورزی : شعارهای قبل از انتخابات ریاست جمهوری که توسط رئیسی اعلام شد و سپس تعهدات و شعارهای ساداتینژاد، وزیر جهاد کشاورزی، در برنامههای ارائه شده به مجلس نشان داد دولت سیزدهم یا از مشاورین کارآمد، با تجربه و صاحبنظر محروم است یا اینکه جمع یاران رئیسی قائل به تخصص، دیدگاه کارشناسی و پاسخگویی در مقابل عمل انجام شده، نیستند.
به همین دلیل، جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد و عضو کمیسیون کشاورزی، به ایلنا گفت: «بیش از 70 درصد شعارهای رئیسی اجرا نشده و بههمین دلیل استیضاح، تذکر و سوالات نمایندگان افزایش یافته است».
ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی، ایجاد یک میلیون شغل در سال، 9 میلیون تن افزایش سالانه محصولات کشاورزی علاوهبر 135 میلیون تن قبلی و… حکایت از ناموزنی حرف و عمل دارد.
با این همه، از یکیـ دو ماه پیش گمانهزنیها حکایت از حضور رئیسی در وزارت جهاد کشاورزی و حمایت از ساداتینژاد داشت که بهدلیل انحرافات و سوءمدیریتها ظاهراً حضور رئیسی به تاخیر افتاد.
زلزله مدیریتی در ارکان مدیران وارداتی، پایین کشیده شدن دکان قرارگاه امنیت غذایی، بیانضباطیهای مالی در برخی از سازمانها و نهادها و معاونت بازرگانی، شائبههای مثلث و مربع مدیران خودکامه یا مسئلهدار و… شبنامهها، اعتراضها و… میتواند و باید که ساداتی نژاد او را به تعمق وا دارد که طی یکسال گذشته چه کرده و چرا و به چه قیمتی مدیران تحمیلی را پذیرفته، به نحوی که عملکرد مدیران پاک دست انتخاب شخص وزیر متاسفانه در سایه تبعات منفی آن دسته از مدیران کمرنگ شده است.
تمجید رئیسی از مهندس حجتی
سخنان دیروز رئیسی در جمع مدیران ارشد وزارتخانه با تمجید و قدردانی از عملکرد مهندس محمود حجتی و دکتر خاوازی آغاز شد که میتواند معنادار باشد.
البته رئیسی به دفعات از ساداتینژاد تقدیر و تمجید کرد تا حمایت از وزیر خود را عملیاتی کند؛ اما واقع امر این است که دفاع از عملکرد خوب ممکن است!
سوء جریان در وزارتخانه
رئیسی در این مراسم به کرات در جمع مدیران ارشد وزارتخانه اظهار کرد: «باید در انتخاب مدیران دقت شود، باید از مدیران سالم و پاکدست در وزارت جهاد کشاورزی استفاده شود» که این سخنان این چراغ راهی است در مقابل وزیر تا در مقابل زیادهخواهی برخی ایستادگی کند تا اعتبار و آبروی وزارتخانه و شخصیت خود وزیر حفظ شود.
با این همه، رئیسی از یک کلمه ترکیبی و نامأنوس «سوءجریان» برای پاک سازی پرونده بیانضباطیهای مالی، سوءمدیریتها، حاشیههای رانتی و… استفاده کرد و گفت: «این اتفاقات در وزارتخانه، اختلاس و رانت نبوده و سوءجریان بوده است».
اما رئیسی توضیح نداد چه بر سر هزاران میلیارد تومان حقالناس (از منابع مالی تعاونیها، اتحادیهها و تشکلها) و بیتالمال منابعی که از سازمان برنامه و بودجه اخذ شده بود و فروش دهها تن زعفران، دهها هزار تن خرما و… آمده و اگر اینها اختلاس نیست، پس باید فرهنگ دهخدا و عمید تجدید نظری در لغتنامههای خود داشته باشند.
حضوری ناکارآمد و غیر موثر در وزارت جهاد کشاورزی
با اتمام دور اول سفرهای استانی رئیس جمهور که یکی از دستاوردهای مهم آن ارتباط مستقیم با احاد مردم و اطلاع از مشکلات و خواستههای آنها و اتخاذ تصمیمات مناسب برای توسعه و آبادانی بخشهای مختلف و محرومیتزدایی از مناطق مختلف کشور صورت گرفت، به نظر میرسد این بار و قبل از آغاز دور دوم سفرهای استانی، رئیسی مصمم به حضور در وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی بهمنظور بررسی عملکرد وزرا و ارزیابی مدیران بخشهای مختلف و احیانا حمایت از آنان در مقابل موضع گیریهای مجلس میباشد.
رئیسی، نه برای کارشناسان وزارتخانه
دوشنبه 24 مرداد امسال اولین حضور رئیس جمهور در وزارت جهاد کشاورزی آنهم با تدابیر شدید امنیتی و بدون ارتباط با کارکنان و نمایندگان تشکلهای بخش کشاورزی برخلاف اهداف تعیین شده برای اینگونه بازدیدها صورت گرفت حضوری که میتوانست با انعکاس واقعیتها و مشکلات بخش از زبان نماینده منتخب کارکنان وزارت و نمایندگان تشکلها و اتحادیهها و انجمنهای بخش کشاورزی و رسانه های تخصصی مرتبط، رئیس جمهوری را به ارزیابی درستی از وضعیت موجود بخش کشاورزی، کاستی و ناکامیهای برساند تا بتواند در رابطه با بانیان وضع موجود تصمیمات انقلابی و راسخی در جهت بازسازی و اصلاح امور اتخاذ نماید که در این رابطه تعداد کثیری از کارکنان و نمایندگان تشکلها در تماس تلفنی با این رسانه گلهمندی خود را از دست اندرکاران این جلسات اعلام نمودند.
از آنجاییکه برای بررسی وضعیت موجود و ارزیابی دقیق از نحوه عملکرد و فعالیت مدیران آن هم وزارتخانهای که در یکسال گذشته از لحاظ عملکردی و سلامت فعالیتها، بسیار پرحاشیه بوده و بارها از طریق کارکنان و رسانهها و دستگاههای نظارتی و قضایی مورد انتقاد و بازخواست قرارگرفته، نمیتوان با حضور حفاظت شده در جمع وزیر و تعدادی از مدیران آن هم بهصورت گزینشی که برخی از آنها بانی وضع موجود بوده و این شرایط را رقم زدهاند با تکرار گزارشات بعضا غیرواقعی و ارائه اطلاعات غلط و گمراه کننده و با توسل به گفتار درمانی ارزیابی درستی از عملکرد آنها انجام شود.
معاونین بر نیامده از بطن وزارتخانه
وزارتخانهای که علاوهبر حواشی گسترده و انتصابات ناکارآمد، از لحاظ عملکردی نیز نتوانسته به تمامی اهداف و برنامههای ارائه شده دست پیدا کند که به نمونه هایی از آنها اشاره میشود:
- رها شدن اصلی ترین وظیفه وزارت جهاد کشاورزی یعنی تولید در یک سال اخیر و صرفا تمرکز بر بازار آن هم به صورت کاملا ناموفق.
- تبدیل وزارتخانه به یک دستگاه واردکننده آن هم به صورت ناقص و بدون برنامه بهجای افزایش اتکاء به تولید داخلی.
- ناتوانی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی و رشد 100 تا 500 درصدی قیمت کالاهای اساسی نظیر برنج، روغن، گوشت مرغ، گوشت قرمز، شکر و کوچک شدن سفره مردم در یک سال اخیر و کوچک شدن سفره مردم و نارضایتی شدید در جامعه.
- عدم برنامهریزی برای ارتقاء و تقویت تولیدات داخلی و در عین حال تلاش هدفمند و بی سابقه برای واردات بی رویه و بدون برنامه محصولات کشاورزی آن هم از طریق چند شرکت خاص و منتسب و رشد جهشی خروج ارز از کشور (به عنوان نمونه برای سیب زمینی که سالهای قبل روی دست کشاورزان مانده بود و یک محصول صادراتی نیز تلقی میشد در یک سال اخیر به میزان 100 هزار تن مجوز واردات صادر شد).
- افزایش ۵۰۰ تا ۷۰۰ درصدی قیمت اکثر نهادههای تولید نظیر جو، کنجاله سویا، ذرت، مکملها، داروها و… و بیبرنامگی در ترخیص، حمل و توزیع و تحویل نهادههای وارداتی به تولیدکنندگان.
- نداشتن برنامه تخصصی برای افزایش بهرهوری با هدف افزایش تولید و ایجاد امنیت غذایی در بخشهای مختلف کشاورزی یعنی زراعت، دام، طیور و شیلات و آبزیان، باغبانی، آب و خاک و… .
- کاهش شدید ذخایر استراتژیک کشور نظیر گندم، نهادهها، برنج، روغن و… در اثر عدم برنامهریزی به موقع برای واردات، ترخیص و حمل کالاهای خریداری شده.
- توزیع ناعادلانه نهادههای دام، طیور و عدم کارایی سامانههای بازارگاه و بازرگام در تحویل نهادهها و محصولات کشاورزی که باعث روانه شدن بخش عمدهای از این محصولات به بازار دلالی شده و همچنین وجود تخلفات گسترده و فساد در این سامانهها و… که سبب اعتراضات عمومی از ناحیه صاحبان تولید و تشکلها و اصناف در بخش کشاورزی، دستگاههای نظارتی و نمایندگان مردم در مجلس و… شده است.
عدم نظارت و کنترل و ناکارآمدی این سامانهها در کنار فساد و تخلفات گسترده باعث آسیب جدی به تولید و به مخاطره انداختن امنیت غذایی شده است.
بیشتر بخوانید:
-
سوت زنی برای فساد در وزارتخانه
-
وزیر ساداتینژاد و نمره ۹ از ۱۹
-
آیا ساداتینژاد از کشاورزی داخلی غافل شده است؟