خبر فوری
شناسه خبر: 46174

گزارش اخبار سبز کشاورزی از شانزدهمین همایش ملی صادرات ماشین آلات و محصولات صنایع غذایی؛

نشستی کوچک با انتظارهای بزرگ

شانزدهمین همایش ملی صادرات ماشین‌آلات و محصولات صنایع غذایی با گرامی‌داشت یاد و خاطره مرحوم حاج مجید راهب که به سلطان گلاب جهان معروف است و سخنرانی تنی چند از صاحب‌نظران و فعالان عرصه صادرات مواد غذایی در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

نشستی کوچک با انتظارهای بزرگ

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ این همایش یک روزه فرصتی پدید آورد تا دست‌اندرکاران و صادرکنندگان مواد غذایی گرد هم بیایند و چالش‌هایی را که در مسیر صادرات با آن مواجه هستند، بیان کنند.

همان طور که انتظار می‌رفت، اکثر شرکت‌کنندگان و سخنرانان این نشست به بخش خصوصی تعلق داشتند و مدیران دولتی - که لابد از ایشان دعوت هم شده بود - ترجیح دادند که به همایش نیایند و در این نشست پای درددل صادر کنندگان ننشینند و به سوالات آنان پاسخ ندهند.

از این بابت حتی در برنامه‌ریزی اعلام شده این نشست هم سخنرانان، از میان چهره‌های صنعتگر و فعالان بخش خصوصی معرفی شده بودند.

به این دلیل، این سوال مطرح است که در نشست کوچک صادرکنندگان ماشین آلات و محصولات غذایی که عنوان ملی نیز بر خود گذاشته بود، آیا قرار بود که صنعتگران برای همکاران و دوستان خویش سخن بگویند؟

با این حال، در چند موقعیت مختلف از این نشست کوچک و کم تعداد، نام حاج مجید راهب که بنیانگذار تولید صنعتی گلاب در ایران و یکی از بزرگترین تولید و صادرکنندگان گلاب در جهان بوده است به نیکی برده شد و یاد و خاطره این صنعتگر آسمانی شده، گرامی داشته شد .

این نشست با سخنرانی و عرض خیر مقدم دکتر محمدحسین عزیزی، رئیس هیات مدیره انجمن علوم و صنایع غذایی ایران، آغاز شد.

دکتر عزیزی در این سخنان یاد و خاطره حاج مجید راهب گرامی داشت و از وی به عنوان یکی از نخستین صادرکنندگان در حوزه صنایع غذایی نام برد.

زبانی صریح در بیان مشکلات

اما یکی از صریح‌ترین سخنان ایراد شده در این نشست به دکتر علی شریعتی‌مقدم تعلق داشت. بنیانگذار و عضو هیات مدیره شرکت نوین زعفران و عضو کمیسیون کشاورزی و هیات نمایندگان اتاق ایران به صراحت از مزاحمت‌ها و سنگ‌اندازی دولتی‌ها در امر توسعه و گسترش صادرات انتقاد کرد.

وی با بیان خاطره‌هایی از مسافرت‌هایش به چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس، سخت‌گیری‌های دولت در امر بازگشت ارز حاصل از صادرات را نادرست دانست و گفت: گاهی توافق حاصل شده با مشتری چنین است که مشتری در مدتی معین تعهد پرداخت خود را انجام خواهد داد. اما دولت به محض پایان صادرات انتظار دارد که ارز به خزانه واریز شود.

صادرات مواد غذایی در مقیاس کوچک

شریعتی مقدم صادرات مواد غذایی را صادرات در مقیاس کوچک دانست و گفت: صادرات مواد غذایی به ویژه درباره کالاهایی نظیر زعفران صادراتی با حجم کم و درآمد کوچک است و با صادرات کالاهای عمده نظیر پتروشیمی تفاوت زیادی دارد، چرا که در یک محموله کوچک، صادر کننده باید به درخواست‌های متنوع مشتریان خود در یک یا چند کشور در یک منطقه پاسخ دهد و کالاهای مورد نیازشان را ارسال کند.

وی تصریح کرد: از این بابت صادرکننده مواد غذایی مانند زعفران ویژگی‌هایی دارد و دولت نباید همان گونه که با صادر کنندگان کالاهایی مانند پتروشیمی برخورد می‌کند با صادرکنندگان مواد غذایی نیز برخورد نماید.

در این نشست همچنین دکتر محمدعلی رضایی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران هم به ایراد سخن پرداخت و با تاکید بر اینکه چین نسبت به گذشته متحول شده است و مردم چین که پیش از این زندگی حقیرانه‌ای داشتند اکنون به مصرف گرایی روی آورده‌اند.

وی این کشور را اقیانوسی عمیق برای جذب کالاها توصیف کرد که هرچه در آن ریخته شود باز ظرفیت آن پر نخواهد شد.

رضایی به مشکلات ناشی از تحریم‌ها پرداخت و با بیان اینکه اگر کسی به طور جدی علاقه‌مند به صادرات است باید تحریم‌ها را در نظر بگیرد به صادرکنندگان توصیه کرد که به طور جدی بازار چین را مد نظر قرار دهند.

در این نشست دکتر الهام کریمی، مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی سازمان ملی استاندارد در سخنانی به ارائه گزارش فعالیت‌های انجام شده پرداخت و به برخی سوالات حاضران پاسخ داد.

وی تصریح کرد: برخی مشکلاتی که درباره صادرکنندگان وجود دارد به وزارت صنعت معدن و تجارت ربطی ندارد و به نهادهایی مانند بانک مرکزی مربوط است.

وی گفت: در این باره گاهی واقعا کاری از دست کسی برنمی‌آید و راهی برای حل مشکل وجود ندارد.

مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی سازمان ملی استاندارد تاکید کرد که برخی مشکلات آن قدر پیچیده و دارای ذی‌نفعان متعدد است که امکان حل و فصل آن در کوتاه مدت وجود ندارد و باید سیاست‌های کشوری تغییر پیدا کند.

 مدیری با حرف‌های نه چندان مفید

در این نشست همچنین برخی اعضای هیئت مدیره شرکت‌های بزرگ صنایع غذایی نیز سخن گفتند؛ از جمله این افراد مهدی کریمی، مدیرعامل گروه صنایع غذایی گلها بود که برخلاف سایر عضوهای هیات مدیره و یا مدیران عامل، حرف‌های چندان مفیدی نزد و سعی کرد تا خطای دیگران را به رخ‌شان بکشد و دانش خود را مطرح کند.

اگرچه او در معرفی‌نامه سخنرانان این همایش و نیز هنگامی که قرار بود سخن بگوید با عنوان دکتر به جمع حاضر معرفی شد، اما ابهام‌هایی در درباره صحت انتساب لقب علمی به وی وجود دارد؛ از جمله در حاشیه همایش شنیده شد که مهدی کریمی تحصیلات دکترا انجام نداده و مدرک دکتر را خریداری نموده است.

در این نشست همچنین افرادی از شرکت‌های صنایع شیر ایران (پگاه)، نامی‌نو، آی‌سودا، بازرگانی قیدر و ایران گلاب نیز به ایراد سخن پرداختند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای