خبر فوری
شناسه خبر: 46368

اصلاح‌طلبان در آستانه پیروزی

هنوز اصلاح طلبان در انتخابات پیروز نشده‌اند، تعیین تکلیف برای آن‌ها در خصوص کابینه و همکاران‌شان آغاز شده است؛ البته بسیاری از محافظه‌کارانی که اکنون به پزشکیان حمله می‌کنند و دولت او را دولت سوم روحانی می‌دانند، همزمان ادعا می‌کنند که این نامزد نزدیک به اصلاح طلبان، شانسی برای پیروزی ندارد و در انتخاباتی که جمعه برگزار خواهد شد، یکی از اصولگرایان رای خواهد آورد.

اصلاح‌طلبان در آستانه پیروزی

اخبار سبز کشاورزی؛ البته دقیقا معلوم نیست اگر این پیش‌بینی صحیح است، چرا اصولگرایان و دلواپسان تا این اندازه نگران پیروزی او هستند، در مقابل وی موضع می‌گیرند و هنوز انتخابات برگزار نشده در مورد کابینه او هشدار می‌دهند.

واقعیت آن است که اصولگرایان هنوز در مورد کناره‌گیری یک یا چند نامزد خود به نفع کسی که او را اصلح تصور می‌کنند به نتیجه نرسیده‌اند و هر یک از نامزدان مشهور این جناح گمان می‌کند که در انتخابات پیش رو برنده خواهد شد.

مثلا در حالی که در مورد کناره‌گیری قالیباف و جلیلی صحبت می‌شود، این دو نامزد هر یک در ویدئوهایی جداگانه اعلام کرده‌اند که تمایلی به کناره‌گیری ندارند و می‌خواهند تا پایان در رقابت‌ها باقی بمانند.

اما واقعیت آن است که همین نظرسنجی‌های غیررسمی‌که در رسانه‌ای شده و ممکن است به لحاط علمی ‌چندان قابل استناد نباشد، نشان می‌دهد که شانس پیروزی پزشکیان در انتخابات پیش رو، بیش از سایر نامزدهاست.

در برابر این واقعیت، اصولگرایان تصور کرده‌اند که می‌توانند با حذف یکی از نامزدان، آرای او را به حساب نامزد دیگرشان واریز کنند و سبب پیروزی او شوند.

به همین جهت رایزنی‌ها برای تشویق یا وادار کردن یکی از از دو نامزد برجسته اصولگرایان ممکن حتی تا پنج شنبه نیز به طول بینجامد.

اما اگر کناره‌گیری انجام بگیرند و هواداران نامزد کناره گرفته، نام وی را در برگ رای بنویسیند، آن رای ابطال خواهد شد.

به همین دلیل لزوما هواداران نامزد کنار رفته، باید نام نامزد باقی مانده را در برگ رای بنویسند. اما مشکل آن جاست که حذف یکی از این رقبا ممکن است باعث پیروزی دیگری نشود و هواداران جلیلی یا قالیباف برای رای دادن به نامزد حاضر اعتماد نکنند.

در این صورت مثلا هواداران جلیلی به خاطر مسائل و ابهام هایی که در مورد قالیباف وجود دارد و هنوز مرتفع نشده، به رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی‌اعتماد نخواهند کرد و به او رای نخواهند داد. هواداران قالیباف هم در صورتی که او از صحنه رقابت‌ها کنار رود، خواهند گفت که جلیلی به لحاظ مدیریت اجرا و فعالیت اجرایی هیچ سابقه‌ای ندارد و نمی‌تواند مورد اعتماد واقع شود.

به این ترتیب اگر قالیباف یا جلیلی از صحنه رقابت ها کنار بروند، ممکن است آنچه در واقع رخ می‌دهد با آنچه که اصولگرایان می‌پندارند، لزوما یکی نباشد.

اما تحلیلگران ابراز عقیده می‌کنند که به احتمال زیاد هیچ یک از نامزدان واقعا نمی‌توانند بیش از پنجاه درصد آراء را برای ورود به پاستور کسب کنند و در این صورت ممکن است این دور از انتخابات برخلاف دو دوره گذشته، به صورت دو مرحله ای انجام گیرد؛ آمارهای اعلام شده حاکی از آن است که قالیباف حدود 20 درصد و جلیلی حدود 26 درصد آراء را به خود اختصاص خواهند داد و مجموع این دو یعنی 46 درصد اگرچه از رای پزشکیان که 42 درصد برآورد شده بیشتر است اما به حد نصاب نصف به علاوه یک که حد نصاب پیروزی در انتخابات است، نمی‌رسد.

البته در همین نظرسنجی‌ها آمار رای ماخوذه برای پزشکیان تا بیش از 51 درصد هم گفته شده که احتمالا به این معناست که پزشکیان در همان مرحله نخست خواهد توانست بر کرسی ریاست جمهوری بنشیند.

این نکته نیز اهمیت دارد که اگر آنچه در مورد اخذ بیش از پنجاه درصد آراء از سوی پزشکیان گفته می‌شود، صحیح باشد، آن گاه ائتلاف یا کناره گیری یک نامزد به نفع دیگری در اردوگاه اصولگرایان نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت و نخواهد توانست مانع از پیروزی اصلاح طلبان شود.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای