خبر فوری
شناسه خبر: 46717

هدف؛ ارتقای ایران است نه زن یا مرد بودن

با اینکه شب گذشته، محمدجواد ظریف، رئیس شورای راهبردی انتخاب کابینه مسعود پزشکیان اعلام کرد که هنوز لیست وزرا نهایی نشده و

هدف؛ ارتقای ایران است نه زن یا مرد بودن

اخبار سبز کشاورزی؛ با اینکه شب گذشته، محمدجواد ظریف، رئیس شورای راهبردی انتخاب کابینه مسعود پزشکیان اعلام کرد که هنوز لیست وزرا نهایی نشده و همه اسامی که منتشر شده، گمانه‌زنی و بی‌اعتبار است، اما باز هم گمانه‌زنی‌ها و اظهارنظرها در مورد ترکیب کابینه و چهره‌هایی که قرار است هیات دولت چهاردهم را تشکیل دهند، ادامه دارد.

در گفت‌وگویی که ظریف با تلویزیون جمهوری اسلامی داشت، بر این نکته تاکید کرد که شورای راهبردی هنوز در حال دریافت لیست وزرای پیشنهادی است و به همین دلیل کسی انتخاب نشده تا حدس‌هایی که درمورد چهره‌ها زده می‌شود، درست باشد.

در گفت‌وگوی چهارشنبه شب ظریف البته فرآیند و روندی که تا به حال برای انتخاب نامزدان پست‌های مدیریتی ارشد در دولت طی شده را تشریح و اظهار کرد که به دلیل امکان بروز سوءتفاهم و سوء برداشت، این شورا از دادن فراخوان عمومی برای جلب داوطلب مدیریت در هیات دولت، خودداری کرده است.

او همچنین اعلام فراخوان از دو گروه؛ یکی شخصیت‌های ملی و دیگری نهادهای جامعه مدنی بودند برای معرفی نامزدهای وزارتخانه‌ها را، شیوه انجام شده این شورا دانست و با بیان اینکه ضرب‌الاجل دریافت لیست نامزدهای هر وزارتخانه، ۲۵ تیر بود، اضافه کرد که چون این روند دیر آغاز و اطلاع‌رسانی شد، فرصت را بیشتر کردیم و تا 28 تیرماه (امروز) نامزدها را بررسی خواهیم کرد.

روشن است که با این روند، هنوز فهرست‌های دریافتی تکمیل نشده تا همه نامزدان یک وزارتخانه شناسایی و گزینه‌های برتر و اصلی برای معرفی به رئیس جمهور انتخاب شوند.

به همین دلیل آنچه که ظریف در مورد نادرست بودن گزینه‌های اعلام شده برای وزارتخانه‌های مختلف گفته است، درست به نظر می‌رسد.

اما نکته مهم در این باره آن است که تا امروز، پنجشنبه که تقریبا همه – و تا پایان امروز، دقیقا همه – گزینه‌های پیشنهادی از سوی نهادهای مدنی و چهره‌های گوناگون به این شورا معرفی می‌شوند، تقریبا می‌شود فهمید که با رویکردهایی که پزشکیان و همکارانش در این شورای راهبردی برگزیده‌اند، کدام چهره و چرا، برای نامزدی پست‌های کابینه مناسب‌تر است یا دست‌کم در این باره شانس بیشتری دارد.

با این حال آنچه دیشب ظریف بیان کرد، حاوی نکاتی بود که نشان می‌دهد دارا بودن برخی ویژگی‌ها امتیاز فرد در مقابل سایرین را افزایش و در نتیجه او را به نشستن بر صندلی عضویت در کابینه نزدیک‌تر می‌سازد.

مثلا در میان دو گزینه مرد و زن، یا مسن و جوان، با شرایط مشابه، البته آن گزینه زن و یا جوان به جهت دارا بودن امتیاز زن و یا جوان بودن بودن، دارای ارجحیت بیشتری برای عضویت یا دست‌کم نامزدی برای عضویت در کابینه است.

این امر نشان می‌دهد که ظریف و همکارانش در شورای راهبردی، تصمیم به نوسازی و بازسازی کابینه دولت جمهوری اسلامی ایران گرفته‌اند و به این منظور قصد دارند تا برخی چیزها را واقعا تغییر دهند. ازجمله این تغییرات سپردن برخی مقامات ارشد دولتی به غیرشیعیان، جوانان و زنان است.

نکته مهم در این باره آن است که این تغییرات شکلی ولی مهم و مورد انتظار شهروندان ایرانی، نباید باعث کاهش توان فنی و ساختار هماهنگ کابینه شود.

مسعود پزشکیان و اطرافیان او به خوبی می‌دانند که اولویت نخست در انتخاب کابینه باید توان مدیریتی، اجرایی، تصمیم‌گیری، راهبردنویسی و رفتار هماهنگ با برنامه‌ها و اهداف رئیس جمهور و کل دولت باشد و سایر نکات و مولفه‌ها، حتی همین نکاتی که بیان شد در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرد.

در واقع افراد عضو هیات دولت ایران، باید کسانی باشند که بتوانند کشورمان را خوب اداره کنند، مصالح آن را خوب تشخیص دهند و از منافع آن به خوبی دفاع کنند. چه زن باشند یا مرد و چه حتی مسلمان باشند یا نباشند.

دیدگاه تان را بنویسید

  • ستاره پاسخ به نظر

    سرگرمی جدید، حرف های جدید... اما نتیجه، مشابه گذشته خواهد بود.

چندرسانه‌ای