خبر فوری
شناسه خبر: 46801

رقابت‌های آشکار، فهرست پنهان

در روزهای پس از پیروزی رئیس‌جمهور منتخب فهرستی از کسانی که می‌توانند مسئولیت وزارتخانه‌ها و از جمله وزارت جهاد کشاورزی را برعهده گیرند، منتشر شده

رقابت‌های آشکار، فهرست پنهان

اخبار سبز کشاورزی، آیا کابینه مسعود پزشکیان فقط یک وزیر جهاد کشاورزی می‌خواهد؟ در روزهای پس از اعلام پیروزی رئیس جمهور منتخب فهرستی از کسانی که می‌توانند یا بهتر است مسئولیت وزارتخانه‌ها و از جمله وزارت جهاد کشاورزی را برعهده گیرند، منتشر شده است.

این فهرست‌ها همگی در پایگاه‌های خبری، خبرگزاری و صفحات فضای مجازی نشر شده است. در مورد همه آنها این نکته مطرح می‌شود که شورای راهبری تعیین کابینه افراد نامبرده را تایید کرده و از این بابت احتمال وزیر شدن آنها بیشتر از سایرین است.

آشفتگی در تعیین وزیران

در مورد وزیر جهاد کشاورزی نامزدهای گوناگونی تاکنون معرفی شده‌اند؛ اگرچه تا همین چند روز مانده به برگزاری دور اول انتخابات، پزشکیان به NGOها و سازمان‌های مردم‌نهاد، نهادهای صنفی شبکه‌های و فعالان عرصه‌های گوناگون اطمینان می‌داد که قرار نیست وزیر موضوع آنها در پشت درهای بسته و به صورت خودکامه انتخاب شود، بلکه نهادهای غیردولتی و سازمان‌های مردم نهاد نقشه اصلی را در تعیین و معرفی وزیران بر عهده خواهند گرفت، اما حالا گویا نقش اصلی را در تعیین و معرفی وزیران، هیچ‌کس برعهده ندارد و سازمان‌های مردم نهاد، گروه‌های صنفی و مانند آن تصور می‌کنند که نوعی آشفتگی در تعیین وزیران وجود دارد.

چند وزیر برای هر کابینه در دولت چهاردهم

این آشفتگی البته به دموکرایک و مردم سالارانه بودن روند و فرایند تعیین وزیر نسبت داده می‌شود؛ اما آنچه در میدان به چشم می‌خورد با آنچه تصور می‌شد یا شده است، تفاوت دارد تا آنجا که به پایگاه خبری «اخبار سبز کشاورزی» بازمی‌گردد تعداد کسانی که به‌عنوان نامزد احراز پست وزارت جهاد کشاورزی معرفی شده و درباره آنان گفته شده که حتماً به‌عنوان وزیر در کابینه جای خواهند داشت، آنقدر زیاد است که این تردید برای دست‌اندرکاران پدید آمده که نکند چند وزارت جهاد کشاورزی در کابینه دولت چهاردهم پیش‌بینی شده و قرار است هر یک از این وزارتخانه‌ها چند وزیر داشته باشد.

معلوم نیست معیارهای لازم برای قرار گرفتن یک نفر در جایگاه وزیر جهاد کشاورزی شامل چه مواردی می‌شود؛ افرادی که اکنون در فهرست‌های گوناگون به‌عنوان وزیر احتمالی یا حتمی معرفی می‌شوند طیف‌های متفاوتی را دربر می‌گیرند.

این طیف‌ها آنقدر متفاوت هستند که این تصور به وجود می‌آید که حتی کارمندان بایگانی وزارتخانه هم که با اطلاعات گوناگون و فراگیر سر و کار دارند می‌توانند خود را در قامت وزیر مشاهده و از اطرافیان خود درخواست کنند تا برای وزیر شدن آنان تلاش نمایند.

طمع وزارت در مدیران میانی

جالب است که اکنون مدیران میانی هم در وزیر شدن خود طمع کرده و از اطرافیان، خویشان و اقوام و رسانه‌های نزدیک به خود تقاضا می‌کنند تا برای وزیر شدن‌شان تبلیغ و این راه را هموار نمایند.

بدون آنکه قصد اهانت یا تخفیف جایگاه انسانی افراد در میان باشد، باید تاکید کرد که هر کسی نمی‌تواند در رده یک مدیر راهبردی و ارشد قرار گیرد و از آن مهم‌تر هر کسی که بنا به اصول، منافع یا ملاحظات در جایگاه مدیر راهبردی و وزیر قرار گرفت ممکن است نتواند موفق باشد و کارنامه خوبی از خود برجای بگذارد.

شورای راهبری انتخاب وزیران چه مکانیزم زمانی و اجرایی را در پیش گرفته است؟

از این بابت پرسش آن است که شورای راهبری انتخاب وزیران چه سازوکاری تدوین کرده و در این باره چه مکانیزم زمانی و اجرایی در پیش گرفته است.

آنچه در اخبار غیررسمی از این شورا بیرون می‌آید ابهامات را بیشتر کرده این اخبار حاکی از آن است که برخی چهره‌های با تجربه، صاحب‌نام و توانا که پیش از این در فهرست نامزدان وزارت جهاد کشاورزی قرار داشتند و حتی در مورد برخی از این افراد با اطمینان بیشتری سخن گفته می‌شد، از فهرست مذکور کنار گذاشته شده و به جای ایشان افراد کمتر شناخته شده و کمتر توانا نشسته‌اند.

البته هیچ یک از این افراد مطرح شده از جانب مقامات دست‌اندرکار و تصمیم‌گیر به‌طور رسمی تایید یا تکذیب نشده است و همین سکوت که احتمالاً معنی‌دار هم هست، شایعات را گسترده‌تر کرده و به دامنه آن افزوده است.

در عین حال کسانی که از این سکوت و تداوم آن حمایت می‌کنند می‌گویند معرفی و رسانه‌ای کردن نام افراد فهرست برای تصدی یک پست در وزارتخانه اگرچه دارای منافعی است و باعث شفاف‌سازی و آگاهی شهروندان ایرانی می‌شود، اما در عین حال کسانی که در این فهرست به شهروندان معرفی و بعد به هر دلیلی کنار گذاشته می‌شوند و از معرفی به مجلس شورای اسلامی به‌عنوان وزیر باز می‌مانند، ممکن است به لحاظ اعتبار اجتماعی و مقبولیت عمومی دچار خسران و آسیب شوند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای