خبر فوری
شناسه خبر: 47101

گام اول؛ امیدهایی که افزایش یافت

تمام مخالفت‌هایی که امروز در مجلس شورای اسلامی علیه کابینه مسعود پزشکیان ایراد شد، به موضوع های غیرحرفه‌ای و عمدتا سیاسی مربوط بود.

گام اول؛ امیدهایی که افزایش یافت

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ در اولین نشست علنی مجلس که برای بررسی کابینه دولت چهاردهم برگزار و کلیات کابینه مورد نقد قرار گرفت، دو موضوع مهمترین محورهایی بود که به‌عنوان علت مخالفت با کل کابینه، از سوی مخالفان ابراز شد.

در وهله اول مخالفان به تندی به عدم حضور اقوام، اهل سنت و ساکنان استان‌های مختلف در کابینه‌ای که قرار است کابینه وفاق ملی باشد اعتراض کردند و حتی اظهار داشتند که با دیدن این کابینه مردم احساس کردند که فریب خورده‌اند.

جالب است که این موضع‌گیری و رویکرد، از سوی سایر مخالفان کابینه مورد اعتراض واقع و بر این نکته تصریح شد که این گونه اعتراض‌ها به‌عنوان دامن زدن به افتراق‌ها و قومیت‌گرایی‌های داخلی، مردود است.

در این باره، مسعود پرشکیان تصریح کرد که قرار است از اهل سنت و اقوام کرد و بلوچ در جمع معاونان و مشاوران رئیس جمهور استفاده شود که البته این وعده، بارها از سوی موافقان کابینه مورد تاکید و تائید قرار گرفت.

البته این انتقاد بدون آن که تحریک قومی انجام بگیرد، از سوی برخی نمایندگان مخالف هم تکرار شد. این نمایندگان حتی به استان‌ها هم اشاره کردند و گفتند که چرا از استان پهناوری مانند فارس، هیچ وزیری انتخاب نشده است!

گویی که هریک از استان‌ها باید سهمی در کابینه و هیات وزیران داشته باشند. آنها به ویژه تاکید می‌کردند که این انتخاب با وفاق ملی که پزشکیان بر ان تاکید دارد، منافات دارد. اما هواداران رئیس جمهور به جای آنکه وفاق ملی را به حضور قومیت‌ها و مذاهب نسبت دهند، آن را به حضور گروه‌های فکری و سیاسی نسبت دادند و تصریح کردند که تمام تلاش رئیس جمهور و همکارانش به کار گرفته شده تا توازن فکری و سیاسی در این کابینه رعایت شود و خروجی آن، همه فعالان و جناح های سیاسی را دربربگیرد و جامعه برای همکاری کامل میان همه فعالان سیاسی و فکری کشور که در درون کشتی انقلاب اسلامی نشسته‌اند، آماده شود.

این هواداران به شدت سهم خواهی در کابینه را رد کردند و آن را فراجناحی خواندند. در همین باره محمد سلیمی نماینده مردم تهران اعلام کرد که بخشی از مخالفت‌ها ابراز شده علیه کابینه، از سوی کسانی که معرفی نشده‌اند، بوده و آنان در تماس با برخی نمایندگان از آنها خواسته‌اند تا با وزیر پیشنهادی مخالفت کنند تا شانس معرفی‌شان افزایش یابد.

دومین انتقاد مهم که علیه کابینه پیشنهادی چهاردهم مطرح شد، به بی‌برنامه بودن پزشکیان و کابینه‌اش اشاره داشت؛ در این باره مخالفان می‌گفتند که چرا هیچ برنامه مشخص و مدونی از سوی رئیس جمهور در معرفی کابینه‌اش ارائه نشده است.

اما این ادعا هم از سوی همراهان و هواداران رئیس جمهور رد شد. هواداران رئیس جمهور دیروز در مجلس از همکاران خود سوال کردند که آیا برنامه هفتم توسعه که با کار کارشناسی خود نمایندگان تدوین شده و به تصویب رسیده است، برنامه نیست؟

آنان پرسیدند که اگر برنامه جدگانه و در موازات این برنامه تدوین و ارائه می شد، آیا اقدام حرفه‌ای و مناسبی صورت گرفته بود؟ نمایندگان موافق کابینه به مخالفان تذکر دادند که در این زمان کوتاه پس از پیروزی نمی‌توان برنامه‌ای مناسب و دقیق‌تر از برنامه هفتم تدوین کرد.

به همین دلیل ادعای نداشتن برنامه مردود شمرده و گفته شد که همان برنامه هفتم به عنوان برنامه وزارتخانه‌ها کفایت می‌کند. در مجموع می‌توان نشست نخست مجلس برای بررسی کلیات کابینه را موفق و به نفع رئیس جمهور ارزیابی کرد.

در این نشست، نمایان شده که مخالفت‌ها با کابینه مذکور، مخالفت‌هایی فنی و برپایه استدلال‌های حرفه‌ای نیست.

در آن نشست اگرچه رئیس جمهور تاکید کرد که همه دارای عیوب و ایرادهایی هستند که می‌توان به خاطر و یا به بهانه آن وزیر را نامناسب قلمداد کرد، ولی او از نمایندگان درخواست کرد که نیمه پر لیوان را در نظر بگیرند و کل کابینه را برای انجام هرچه بهتر وظایف دولت مورد تائید قرار دهند.

با این همه گمان می‌رود برخی وزیران پیشنهادی چه در حوزه‌های اقتصادی و چه غیر اقتصادی، از دریافت اعتماد نمایندگان خانه ملت، باز بمانند.

دیدگاه تان را بنویسید

  • شادی پاسخ به نظر

    گام اول؛ امیدهایی که افزایش یافت

    امید را فقط بعضی ها می بینند و احساس می کنند.
    اما اکثریت چون حقیقت را می دانند، در ناامیدی کامل به سر می برند.

چندرسانه‌ای