خبر فوری
شناسه خبر: 47121

گزارشی از بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزیران

اتهام سیاست‌بازی به ظفرقندی و حمله به عراقچی

در روزهای اخیر چند وزیر برای ارائه برنامه‌ها و شنیدن دیدگاه‌های مخالفان و موافقان در مجلس شورای اسلامی حاضر شدند.

اتهام سیاست‌بازی به ظفرقندی و حمله به عراقچی

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ جالب است که با نخستین وزیر پیشنهادی که براساس حروف الفبا به وزارت آموزش و پرورش اختصاص داشت، هیچ نماینده‌ای مخالف نبود و وی به راحتی توانست به بیان برنامه‌هایش بپردازد.

چون مخالفی علیه علیرضا کاظمی صحبت نکرد، موافقی هم پشت تریبون نیامد و به همین ترتیب بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاتمه یافت.

دیروز و در میان نمایندگان خانه ملت، کاظمی بر ایجاد یک نظام مستقل پرداخت به معلمان تاکید کرد و گفت که به ضرورت حمایت عملی و واقعی از معلمان اعتقاد دارد.

وی همچنین گفت: نزدیک کردن دانش‌آموزان به ارزش‌های نظام از برنامه‌های ماست. وزیر بعدی که در خانه ملت حاضر شد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سید ستار هاشمی بود که اگرچه کمیسیون صنایع و معادن با وزارت ایشان موافقت کرد اما کمیسیون فرهنگی مجلس به‌عنوان کمیسیون دوم مرتبط با حوزه کاری وی، صلاحیت هاشمی را تائید نکرد.

احتمالا و همانطور که برخی نمایندگان مخالف هاشمی در صحن علنی و مصاحبه‌ها بیان کردند، دیدگاه‌های سید ستار هاشمی درباره موثر نبودن فیلترینگ و افزایش آسیب‌پذیری کشور در اثر استفاده از فیلترشکن‌ها عامل اصلی مخالفت کمیسیون فرهنگی با هاشمی شد.

اما ستار هاشمی که جزو 2 درصد از نخبگان و دانشمندان حوزه IT در جهان است تصریح کرد: به‌عنوان یک متخصص، تاکید می‌کنم که نقش فیلترشکن‌ها در بسیاری از حملات سایبری علیه زیرساخته‌های حیاتی کشور، همان نقش پیاده‌نظام نفوذی دشمن است.

وی در پایان سخنان خود گفت: متعهد هستم که من سیدستار هاشمی فرزند مردم ایران اگر مورد اعتماد شما قرار گیرم، بدون هیچ وابستگی به فرد یا گروهی و تنها در خدمت دولت محترم وفاق ملی مدافع منافع ملی ایران باشم و با رعایت اصول عدالت و انصاف با صداقت و شفافیت نسبت به وظایف محوله همواره پاسخگو باشم. اما امروز این بررسی‌ها ادامه پیدا کرد و برنامه‌های وزیر اطلاعات را مورد بررسی قرار داد؛ همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، هیچ مخالفت جدی با این وزیر صورت نگرفت و تنها مخالفی در مجلس سخنرانی کرد، تاکید نمود که مخالفتش نمادین است و صورتی واقعی ندارد.

به همین دلیل و با توجه به این که اسماعیل خطیب از سوی هر دو کمیسیون امنیت ملی و داخلی و امور شوراها، مورد تایید قرار گرفت، او نیز برنامه‌هایش را ارائه داد.

سیدعباس عراقچی وزیر بعدی بود که به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه در مقابل نمایندگان حاضر شد و برنامه‌هایش را تشریح کرد.

مخالفان وی آماده بودند تا درمورد برجام و توافق هسته‌ای حسابی به او حمله کنند و اعتبارش را مخدوش سازند.

در این باره تندترین حملات از سوی امیرحسین ثابتی، نماینده تازه به مجلس راه یافته و چهره نزدیک به جبهه پایداری علیه عراقچی ایراد شد.

وی به‌عنوان مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: «معتقدیم آقای عراقچی دیپلمات واقع بینی نیست؛ "امضای‌کری تضمین است" را چه کسی گفت؟ اینکه "ترامپ نمی‌تواند از برجام خارج شود چرا که ما طوری توافق کردیم که آن‌ها نمی‌توانند از برجام خارج شوند" را چه کسی گفت؟ کسی که امروز می‌خواهد از ما در مجلس رای اعتماد بگیرد.»

ثابتی همچنین ویدیویی از عباس عراقچی پخش کرد که در آن از قرارداد برجام دفاع می‌کرد. در واکنش به این انتقادها، آقای عراقچی گفت: «فیلمی که از بنده در مجلس پخش شد جای تعجب داشت، این فیلم سند افتخار من است. در جمله آخر در فیلم گفتم ترامپ توان ندارد برجام را از بین ببرد. نگفتم نمی‌تواند از برجام خارج شود، و همین اتفاق هم افتاد.»

عباس عراقچی همچنین با اشاره به توییتی قدیمی از امیرحسین ثابتی، به او کنایه‌ای هم زد و گفت: «من نمی‌گویم مرگ بر وطنی که عراقچی هموطن من باشد. من می‌گویم جانم فدای وطنی که به منتقد دولت اجازه می‌دهد بدون لکنت صحبت بکند و حتی ولایت‌پذیری مجلس را زیر سوال ببرد.»

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پرشکی دیگر وزیری بود که روز یکشنبه در صحن حاضر شد و به دفاع از خود پرداخت.

این نکته جالب است که مخالفانی که در مقابل محمدرضا ظفرقندی ایستادند تا صلاحیت وی را برای ورود به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رد کنند، هیچ یک صلاحیت حرفه‌ای و توانایی مدیریتی این نامزد معرفی شده را به چالش نکشیدند، بلکه همگی به مواضع سیاسی وی حمله کردند و حتی یکی از ایشان محمدباقر قالیباف را به خاطر آن که اجازه داده تا چنین فردی به عنوان وزیر پیشنهادی به صحن علنی مجلس بیاید، مورد انتقاد قرار داد.

اما قالیباف در پاسخ تاکید کرد که همان طور که رئیس جمهور و برخی دیگر از نمایندگان و شخص وزیر اطلاعات تاکید کرده‌اند، در مورد صلاحیت همه وزیران پیشنهادی استعلام لازم صورت گرفته و همه مراجع ذی‌ربط صلاحیت افراد را تائید کرده‌اند. اما در مخالفت با ظفرقندی، مالک شریعتی، نماینده تهران تندترین حملات را داشت، وی اظهار داشت: ظفرقندی می‌خواهد از مجلسی رای اعتماد بگیرد که چند ماه پیش آن را نامشروع خوانده بود، آقای ظفرقندی کاش حداقل به مواضع خودتان پایبند بودید و به مجلسی نمی‌‌آمدید که مشروعش نمی‌دانید.

وی در پایان گفت: ظفرقندی رئیس بیمارستان خوبی است اما وزیر بهداشت خوبی نخواهد شد.

اما محمدرضا ظفرقندی تصریح کرد: هرکس در چارچوب قوانین رسمی کشور برای پیشرفت ایران تلاش کند، نیروی ارزشی است. وی به مخالفان خود پاسخ داد: حوزه سلامت یک بخش خدماتی - تخصصی است که باید بر مبانی علمی اداره شود؛ سیاست بازی تفکر جناحی در این حوزه هیچ جایی ندارد و از نظر من مطرود است.

وی دربیان برنامه‌های خود گفت: ما باید با مقررات‌زدایی، تسهیل امور به منظور حفظ و نگهداشت نیروی انسانی برای نسل جوان امید ایجاد کنیم وی این را هم بیان کرد که گفته شد که من مخالف افزایش دانشجو بودم؛ باید بگویم من هیچ‌گاه با افزایش دانشجو مخالفت نکردم با هیچ قانونی هم مخالفت نکردم و نمی‌کنم فقط گفتیم که افزایش دانشجو دو پیوست نیاز دارد؛ بودجه و استاد. اگر ندهید باعث کاهش کیفیت می شود.

وی به شریعتی پاسخ داد: گفته‌اند که من گفته‌ام انتخابات مهندسی شده؛ ببینید؛ صحبت من دائر بر یک مطلب بوده و آن این بوده که آقای دکتر پزشکیان که الان رئیس جمهور هستند، در همان انتخابات رد صلاحیت شدند. و اگر نبود دخالت بزرگان، امروز آقای دکتر پزشکیان امروز رئیس جمهور کشور نبودند. بالاخره ما نمی‌توانیم واقعیات را کتمان کنیم؛ من به بقیه نمایندگان اهانتی نکردم بنابراین اگر کسی را بدون وجه حذف کنند، طبیعتا این انتخابات در آن ناحیه مخدوش می شود. البته قالیباف هم در پاسخ به ظفرقندی تصریح کرد: ردصلاحیت آقای پزشکیان مربوط به هیئت اجرایی استان بود و ربطی به شورای نگهبان نداشته است.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای