خبر فوری
شناسه خبر: 47200

نخستین نمایش رسانه‌ای آقای وزیر

​نخستین مصاحبه وزیر جهاد کشاورزی که با برنامه گفتگوی ویژه خبری سیما انجام شد دارای محورهایی قابل پیش‌بینی بود.

نخستین نمایش رسانه‌ای آقای وزیر

اخبار سبز کشاورزی؛ از یک سو برنامه‌ای که قرار است وزیر به آن عمل کند، برنامه پنج ساله هفتم است که هم اکنون در دسترس همگان است و آگاهی از آن پیچیدگی ندارد و از سوی دیگر مشکلاتی که هم اکنون بر سر راه کشاورزان و باغداران قرار دارد، سوال‌های زیادی را برای دست اندرکاران بخش کشاورزی به وجود آورده است که همه این/ها در گفتگوی پنج شنبه شب مطرح و نظر وزیر در این خصوص پرسیده شد.

همان طور که انتظار می‌رفت، غلامرضا نوری قزلجه در مورد اجرای تعهدات وزارت جهاد کشاورزی که اکنون نگرانی‌ها و اعتراض‌های کشاورزان را برانگیخته است، با خوشبینی پاسخ و اطمینان داد که مشکل پرداخت‌ها به کشاورزان گندمکار که اکنون به رسانه‌ها نیز راه یافته، در همین ماه جاری مرتفع شود.

با این حال، ایشان درمورد پرداخت نشدن مطالبات سایر کشاورزان مانند کلزاکاران توضیح نداد. البته آقای وزیر ابتدا وعده داد که این مشکل تا پایان مردادماه مرتفع شود، ولی بعد یادش آمد که در اکنون و در شهریورماه این مصاحبه انجام می‌گیرد و به همین دلیل گفته خود را اصلاح کرد و وعده تسویه حساب تا پایان شهریور را داد.

در این مصاحبه، نوری نشان داد که به مشکلات مخاطبان اصلی وزارتخانه که مجموعه کشاورزان، دامداران، باغداران و... است، اشراف کامل دارد و می‌داند که مشکلات پیش‌روی فعالان بخش کشاورزی، مشکلاتی نیست که تنها با تلاش او و همکارانش در خیابان طالقانی تهران حل شود.

او با بیان اینکه مشکلات وزارتخانه، مشکلات بین بخشی است، از یک سو به این نکته اشاره کرد که اگر سایر دستگاه‌ها همکاری نکنند نمی‌توان مشکلاتی مانند تامین برق، سوخت و حامل‌های انرژی مورد نیاز کاربران بخش کشاورزی را حل کرد و از سوی دیگر بر این نکته پای فشرد که اگر مشکل حل نشود، مسئولیت ناکامی فقط بر عهده او (وزیر جهاد کشاورزی) نیست.

نمی‌توان انکار کرد که بسیاری از ماموریت‌های وزارتخانه‌ها و مخصوصا وزارت جهاد کشاورزی، ماموریت‌های بین بخشی است و تنها یک وزارتخانه و در خلأ نمی‌تواند این مشکلات را مرتفع سازد.

مثلا مشکل برق واحدهای کشاورزی و... که وزیر در موردش تصریح کرد که فعال بخش کشاورزی حاضر است برق خانه‌اش قطع شود، ولی برق کارگاه یا مزرعه‌اش قطع نشود یا مشکل گازوئیل تراکتورها و ماشین‌آلات کشاورزی که وزیر آن را به وزارت نفت ارجاع داد و... مشکلاتی است که فقط وزیر یا وزارت جهاد کشاورزی قادر به حل آن نیست و باید سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها هم برای حل آن تلاش کنند.

البته وزیر ابراز امیدواری کرد که کابینه وفاق ملی در درون خود هم راه وفاق را در پیش بگیرد و با تعامل موانع را از پیش پای خود بر دارد.

مساله مهمی که مورد اشاره وزیر قرار گرفت بلندپروازانه بودن مفاد برنامه هفتم توسعه بود؛ در این باره وزیر تصریح کرد که برای اجرای بخش بزرگی از وظایفی که این برنامه برعهده دولت گذاشته به حدود 1070 هزار میلیارد تومان بودجه احتیاج است و بنا به منابعی که هم اکنون در دسترس دولت است، اجرای کامل این برنامه ممکن نیست.

آقای وزیر اگرچه تلاش کرد که نگوید که با همین توان کنونی و قابل پیش‌بینی چند درصد از برنامه هفتم توسعه را می‌توان اجرا کرد، ولی سرانجام در مقابل اصرار مجری برنامه کوتاه آمد و ابراز عقیده کرد که با توان و بودجه کنونی نمی‌توان بیش‌تر از 50 درصد این برنامه را اجرا کرد.

اکنون این سوال مطرح است که اگر هنگامی که نوری قزلجه در مجلس بود و برنامه حاضر را تصویب می‌کرد، می‌دانست که در آینده خود وزیر می‌شود و باید همین برنامه را اجرا کند، آیا باز هم همین مفاد بخش کشاورزی را در برنامه هفتم تائید می‌نمود؟

جای تعحب است که دولت مرحوم رئیسی با همه تاخیری که در ارائه برنامه هفتم به خرج داد، باز هم برنامه‌ای را ارائه کرده و در نهایت به تصویب رسانده که تا این حد از توان اجرایی کشور و دولت خارج است.

علاوه‌بر این، نوری وقتی می‌خواست درصد احتمالی اجرای برنامه را اعلام کند، تصریح کرد که این میزان از اجرای برنامه با کمک گرفتن از شرکت‌های دانش‌بنیان و بهره‌وری در استفاده از منابع حاصل خواهد شد.

این سخن ممکن است به این معنی باشد که اگر این بهره‌گیری و بهره‌وری انجام نپذیرد ممکن است درصد ذکر شده کاهش یابد.

چنین به نظر می‌آید که در نخستین حضور، وزیر جهاد کشاورزی توانسته باشد نمایشی موفق داشته باشد، هر چند که رسانه‌ها و مخصوصا رسانه‌های تخصصی کشاورزی و... انتظار دارند حضور رسانه‌ای آقای وزیر فقط به صدا و سیما محدود نشود و به خبرنگاران سایر رسانه‌ها هم پاسخ دهد.

دیدگاه تان را بنویسید

  • قاصدک پاسخ به نظر

    .. البته آقای وزیر ابتدا وعده داد که این مشکل تا پایان مردادماه مرتفع شود، ولی بعد یادش آمد که در اکنون و در شهریورماه این مصاحبه انجام می‌گیرد...

    وعده دادن آسان است؛ اما داشتن تعهد به انجام کار درست و مسئولیت شناسی، امتیازهایی است که باید انسان در شخصیت خود داشته باشد.

چندرسانه‌ای