خبر فوری
شناسه خبر: 47310

سفر مشهد برای افتتاح دو طرح

نگارنده بارها و در دولت‌های مختلف، سفرهای استانی وزرای کشاورزی را در تضاد با اهداف ملی کشاورزی و ضایع کردن وقت وزیر قلمداد کرده است.

سفر مشهد برای افتتاح دو طرح

اخبار سبز کشاورزی؛ نگارنده بارها و در دولت‌های مختلف، سفرهای استانی وزرای کشاورزی را در تضاد با اهداف ملی کشاورزی و ضایع کردن وقت وزیر (که باید صرف اموری چون افزایش بهره‌وری، بررسی و مدیریت کل کشاورزی شود)، ضایع کردن منابع و فعال شدن رانت‌خواران استانی جهت استفاده از اندک منابع استان برای وزیر یا بعد از خروج او از استان می‌شود، قلمداد کرده است.


بیشتر بخوانید: سفرهای استانی هیاهو برای هیچ


علاوه‌بر این، برخی از نیروهای قدرتمند استانی (نماینده مجلس، استاندار، نماینده ولی فقیه در استان، فرماندار و...) احتمالا فرصتی می‌یابند تا در دیدار رو در رو، جلسات حضوری، نماز، شام، ناهار و... برای القاء نظرات خود، جایگزین کردن مدیران مورد نظر خود، سوق دادن اعتبارات طرح‌ها به سوی طرح مورد نظر روستا، شهر و استان خود، بهره‌برداری نمایند.

افتتاح دو طرح در دو شهر 

وزیر در سفر به استان ابومسلم، دیداری از جهاد کشاورزی استان و همکاران داشته و در دو شهر چناران و تربت‌حیدریه دو طرح بزرگ افتتاح کرده است.

 خاطرنشان کنم در خبرها آمده بود وزیر بلافاصله پس از سخنان رهبری که به استان‌ها بروید، سفر استانی خود را آغاز نموده است.

در حالی که رهبری خطاب به هیات دولت می‌گوید در سفر به استان‌ها به خانه‌های مردم روستایی بروید و در صورتی که گزارشات صحیح به شما نمی‌رسد سرکشی نمایید یا در زمان زلزله، سیل و... شخصا (به‌دلیل اختیارات و حذف بوروکراسی) برای مدیریت بحران در بخش و حوزه خودتان بروید.

اما در واقع، در این سفر هیچ یک از موارد فوق مطرح نبود، نه زلزله و سیلی در کار بود و نه طی چند روز اقامت کاری وزیر، گزارشی ارائه شده بودکه وزیر به اصالت آن شک کند و نه همانند بازدید سر زده رئیس جمهور از سازمان برنامه (روز 5شنبه که از اتفاق روز تعطیل محسوب می‌شد همه بر سر کار حاضر بودند).

 ضمنا بنرها، دیدارها، جدول برنامه‌ها نشان می‌داد سفر هم فی‌البداهه و بنا به فرمایش رهبری صورت نگرفته است.

 سفری که از پیش طراحی شده بود

در حقیقت پایه و برنامه اصلی این سفر که از مدتی پیش طراحی شده بود، احتمالا نه در شرایط توصیه رهبری بوده و نه اینکه حتما برای بررسی گزارش‌های عملکرد استان و راستی‌آزمایی طرحی شده بود.

در چناران واحد 50 هزار رأسی دام سبک رویش خراسان مربوط به مگا قدرت لبنیاتی صباح به دست وزیر افتتاح شد و در تمام مدتِ سخرانی‌ها، پخش سرود ملی جمهوری اسلامی، تلاوت قران، خوش آمدگویی‌ها و... ده‌ها کانال تلویزیونی صداوسیما به‌صورت مجانی به پخش لگوی صباح (پایین و سمت چپ بنر که پشت سر وزیر نصب شده بود) پرداختند؛ در حالی که در شرایط عادی می‌بایست صبا حداقل 100 میلیارد تومان هزینه تبلیغات به صدا و سیما می‌پرداخت.

 خدمت به یک مگا پروژه! 

دو دیگر اینکه، پس از دیدار وزیر و نماینده مجلس و استاندار و نماینده ولی فقیه، حالا همه مسئولان سازمان جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی موظفند به هر شکل ممکن در خدمت این مگا پروژه باشند. در تربت حیدریه نیز به همچنین.

کاش فیلمی که نشان دهد وزیر بنا به توصیه و خواست رهبری به میان مردم کوچه و بازار در روستاهای و شهرهای کوچک رفته، به خانه مردم روستایی با امکانات کم‌رفته و در کنار آنان و کنار سفره آنان نشسته و به درد دل‌شان توجه کرده، حداقل در رسانه‌ها پخش می شد.

امیدواریم در شرایط بحرانی وزارتخانه که معاونت‌های تعیین تکلیف نشده، روسای سازمان‌های استان‌ها و شرکت‌ها و.... دست و دل‌شان به کار نمی‌رود و هر آن، شایعه عزل و نصب‌ها و شبنامه و تخریب و.... وزارتخانه را با مشکل مواجه کرده وزیر ابتدا به حل مسایل اساسی بپردازد یا مدیران فعلی را تثبیت کند یا حکم جدید و نیروی جدید  یا اتمام حجت با نیرو های فعلی.

خاطرنشان کنم هنوز وزیر، قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را که خود رییس شورای آن است اعلام نکرده؛ در حالی که آغاز سال زراعی را جشن گرفته است.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای