خبر فوری
شناسه خبر: 47374

گامی برای احترام گذشتن به شهروندان ایرانی

اقدام رئیس دولت چهاردهم که پذیرای نمایندگان افکار عمومی شده و به پرسش‌های مطرح در جامعه احترام گذاشته، قدردانی کرد.

گامی برای احترام گذشتن به شهروندان ایرانی

اخبار سبز کشاورزی؛ نخستین اعلام برای برگزاری نشست خبری رئیس جمهور به تجربه موفقی تبدیل نشد؛ درست در روز پیروزی، ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان اعلام کرده بود که قرار است او در جوار مرقد امام (ره) با خبرنگاران دیدار کند و به پرسش های ایشان پاسخ دهد.

اما در همان ساعت‌های اولیه، این دیدار وعده داده شده، لغو شد. به این ترتیب نخستین حضور رئیس جمهور در رسانه، گفتگوی او با صدا و سیما بود که قرار بود مانند همه پیشنیانش، به چند سوال تکراری و کلیشه‌ای پاسخ دهد.

البته در همین گفتگو پزشکیان به جای آن که مانند احمدی‌نژاد و رئیسی از وجود چشم‌اندازهای امیدوارکننده و مثبت خبر دهد و اوضاع را مطلوب توصیف نماید، به بیان اوضاع واقعی کشور پرداخت و در فرازی از سخنانش توضیح داد که برای رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصد باید دویست میلیارد دلار سرمایه گذاری جذب شود که در بهترین حالت فقط حدود صد میلیارد دلار آن از محل منابع داخلی قابل تامین خواهد بود.

به این ترتیب پزشکیان به مردم و مقامات ارشد هشدار داد که وضعیت فعلی کشور اصلا قابل قبول نیست و در چنین شرایطی انتظارهایی که مقامات دیگر بیان کرده‌اند یا می‌کنند، قابل تحقق نیست.

در همین مصاحبه پزشکیان به‌جای آنکه با مجریان صدا و سیما همراهی کند و اظهارات امیدوارکننده بیان نماید، ترجیح داد که حرف‌های واقعی بزند و از افتادن در دام نمایش‌های تبلیغاتی پرهیز کند.

ازجمله وقتی از رئیس جمهور پرسیده شد که از چه زمانی سفرهای استانی را آغاز خواهد کرد، جواب داد که باید پول و امکانات لازم وجود داشته باشد تا سفر انجام پذیرد و اگر قرار باشد انجام سفر با دادن وعده‌های نمایشی و غیرقابل انجام همراه باشد، فایده‌ای نخواهد داشت.

این رفتار البته با رویه‌های گذشته که روسای جمهوری اسلامی ایران در استان‌ها حضور پیدا می‌کردند و پروژه‌های جدید را برای خوشایند مردم کلید می‌زدند، تفاوت زیادی دارد.

آن رویه هم اکنون صدها پروژه ریز و درشت ناتمام و نیمه کاره را روی دست اقتصاد کشور گذاشته است.

در همین گفتگو پزشکیان روشن ساخت که حاضر نیست برای خوشایند موقتی مردم، رفتارهای تبلیغاتی و نمایشی انجام دهد.

این گفتگو از منظر بیان واقعیت‌ها نکات دیگری هم داشت که حتما از دید ناظران پنهان نمانده است. با این همه، دوشنبه این هفته و برای نخستین بار مسعود پزشکیان قرار است به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران در میان خبرنگاران داخلی و خارجی حاضر شود و به سوال‌های ایشان پاسخ دهد.

در زمان‌های نه چندان دور و هنگامی که اکبر هاشمی رفسنجانی و یا سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور بودند، کنفرانس‌های خبری رئیس جمهور دستکم دو بار در سال، یکی در میان هفته دولت و دیگری در ایام پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شد و خبرنگاران متعددی در آن به طرح سوال از رئیس جمهور می‌پرداختند.

ضمن آنکه رئیس جمهور در مواقع دیگر مانند تقدیم لایحه بودجه، در راهروهای مجلس می‌ایستاد و به سوال‌های خبرنگاران حاضر پاسخ می‌داد.

اما پس از خاتمی رفته رفته این نشست‌های خبری کم رنگ و سرانجام برچیده شد تا جاییکه سیدابراهیم رئیسی حتی یک کنفرانس خبری هم در طول دوران ریاست جمهوری‌اش برپا نکرد و فقط گاهی در حضور همتایان خارجی‌اش و در سفرهای خارجی با روزنامه‌نگاران ملاقات‌های نمایشی و کلیشه‌ای می‌کرد.

گاهی اینطور به نظر می‌رسد که در نظام جمهوری اسلامی ایران، مقامات عالیه رضایت چندانی از قرار گرفتن در معرض پرسش خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حریص و کنجکاو ندارند و می‌گویند وقتی می‌توان در مقابل دوربین یک رسانه فراگیر نشست و به سوال‌های انتخاب شده پاسخ داد، چرا باید دردسر سوال پیچ شدن در برابر خبرنگاران آزاد و مستقل را پذیرفت؟

روشن است که بسیاری از مقامات کشورها ترجیح می‌دهند در مقابل خبرنگاران قرار نگیرند و به سوالات چالشی پاسخ ندهند.

از این بابت می‌توان از اقدام رئیس دولت چهاردهم که پذیرای نمایندگان افکار عمومی شده و به پرسش‌های مطرح در جامعه احترام گذاشته، قدردانی کرد.

در واقع رئیس جمهور به شهروندان ایرانی احترام گذاشته و در صدد رفع ابهام‌های ایشان برآمده است.

این الگو البته می‌تواند بارها از سوی رئیس جمهور تکرار شود و علاوه‌بر آن به سایر مقامات ارشد نظام گسترش پیدا کند.

در این صورت نظام جمهوری اسلامی ایران یک گام بلند به سمت احترام گذاشتن به افکار عمومی و پاسخگو بودن برداشته است.

دیدگاه تان را بنویسید

  • سیاوش ایران پاسخ به نظر

    روشن است که بسیاری از مقامات کشورها ترجیح می‌دهند در مقابل خبرنگاران قرار نگیرند و به سوالات چالشی پاسخ ندهند.

    در کشورهای متمدن نمی توان چنین کاری کرد.

چندرسانه‌ای