خبر فوری
شناسه خبر: 48184

وزارت جهادکشاورزی را به درخت بسته‌اند

یک هفته پس از پیروزی پزشکیان وی از یک معاون وزارت جهادکشاورزی پرسید نوری‌قزلجه(حاصل دوران نمایندگی مجلس و رفیق هم‌استانی) برای وزارت کشاورزی چطور است؟

وزارت جهادکشاورزی را به درخت بسته‌اند

اخبار سبز کشاورزی؛ مدتی بعد در بحبوحه تشکیل کمیته‌ها و زیرسازی و قبل از رتبه‌بندی وزرا که البته درآن جدول، نوری قزلجه بعد از دکتر عبدالمهدی بخششنده، قائم‌مقام وزیر وقت و معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی، رتبه دوم را آورده، دکتر نیکبخت حائز رتبه 16 شده بود.

در آن بررسی‌ها، مهندس فتحی رئیس وقت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز به رتبه پنجم دست یافته بود. اما دکتر علایی در آن جدول رتبه‌ای به خود اختصاص نداده بود.

در همان ایام، دکتر عیسی کلانتری و مهندس محمودحجتی در پی سوال نگارنده در مورد توانمندی مهندس نوری‌قزلجه معتقد بودند وی می‌تواند سکاندار وزارتخانه باشد(شاید تایید آنان مبنای کارشناسی شناخت از مدیریت و تجربه و توان اجرایی وی داشته‌است) به‌ویژه این‌که نوری، عضویت کارگزاران سازندگی را نیز در رزومه کاری خود داشت.

احترام به انتخاب پزشکیان

با این همه، خواص و روشنفکرانی که وعده‌ها و حرف‌های خوب پزشکیان را باور کرده بودند(غافل از آنکه رئیس‌جمهوری فقط روی حرف‌هایش تاکید داشت و هنوز هم این گونه است؛ اما قول عمل‌کردن به آنها را به لطایف‌الحیل نداده، مانند احترام به حریم خصوصی، رفع فیلترینگ، و بازگشت همه دانشجویان و اساتید اخراجی، عدالت‌محوری، احترام به پرچم و هویت کشورها و ...) به انتخاب وی در رابطه با معرفی وزیر کشاورزی،  احترام گذاشتند.

گرچه همه، ازجمله چند نماینده مجلس در قالب مخالفت ظاهری، اما با تذکراتی می‌خواستند دوران فلاکت‌بار صدارت ساداتی‌نژاد(رئیس وقت کمیسیون کشاورزی و منتقد برنامه‌های دو وزیر کشاورزی وقت بود) تکرار نشود.

این‌که برنامه نوری، کپی یک سند امنیت غذایی سال گذشته ابراهیم‌رئیسی و متعلق به چندین وزارتخانه بود که در مجلس به آن اشاره شد؛ این‌که وزیر پیشنهادی تنها تحصیلات آکادمیک کشاورزی و درنهایت مدیر اداره کشاورزی یک شهر بود و سمت‌هایی مانند معاون وزیر کشاورزی(در عمل) و حتی ریاست سازمان جهادکشاورزی یک استان و یا اجرای یک طرح ملی کشاورزی را تجربه نکرده، با امید به جسارت و قدرت اجرایی وی تهاتر شد.

با این همه مدیران ارشد، کارکشته، با سابقه، توانمند و مقبول بخش‌کشاورزی امیدوار بودند نوری‌قزلجه عملگرا باشد. تفکر و دیدگاه کشاورزی اجرایی(نه‌فقط تئوری) داشته یا تسلط بر کشاورزی را طی 4 دوره نمایندگی به دست آورده باشد.

تیم همراه و پشتیبان از مدیران فنی، اجرایی داشته و از لابی‌گران و بندبازان سیاسی تاثیر نپذیرد(تصمیم وزیر به تاثیری که آخرین نفر در مذاکره آن زمینه، روی وی می‌گذارد بستگی نداشته باشد) و در کوران دوران نمایندگی، حداقل تسلط موضوعی و آگاهی بر امور اجرایی کشاورزی پیدا کرده باشد(چرا که نه کتاب و آموزش‌های دانشگاهی و نه قوانین مصوب، آن‌گونه که در تدریس، تئوری و قانون آمده، لزوماً در کشاورزی قابل اجرا نیست).

کمیسیون کشاورزی مجلس و مردان ملی‌پوش کشاورزی در وزار‌تخانه، نیک می‌دانستند کشاورزی در دوران ساداتی‌نژاد به دو شقه(کارشناسان کارآمد و پرسنل دلسوز کنارنشسته) و از طرفی(چاپلوسان و آمارسازان غیرواقعی و مدیریت قبیله‌ای‌سازان) تقسیم شده بود.

نتیجه‌اش چنان فساد و اختلاس بزرگی شد که حتی کتاب گینس از ثبت آن شرم داشت و خبرنگار فسادستیزی که آغازگر افشاگری بود؛ توسط عده‌ای تهدید به مرگ شد.

آمارهای غیرواقعی ساداتی‌نژاد

آمارهای غیرواقعی ساداتی‌نژاد، حتی مورد نقد و پرسش رهبری قرار گرفت. اما اسب تروای سودجویانی که با ساداتی‌نژاد به اندرونی وزارتخانه یورش برده بودند؛ ساداتی‌نژاد را که تا آن روز پرونده اختلاس و فساد یا همراهی با آنان را نداشت، درنور دید.

نگاهی به اشتراکات رویه‌کاری ورود دکتر ساداتی‌نژاد و مهندس نوری‌قزلجه از کمیسیون کشاورزی به وزارتخانه نشان می‌دهد:

• هر دو با 253 رای موافق رفقا و همکاران خود وزیر شدند.

• هر دو عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس بودند.

• آن یکی معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی خود را از دانشگاه آورد و این یکی از استان.

• هر دو، مدیران‌کل وزارتی خود(کلید و رمز ورود به اتاق وزیر) را از بیرون و غیر از بدنه آوردند.

چای دبش با قند و عسل شیرین

حال که آن یکی به چای دبش و فساد در واردات نهاده‌ها و اختلاس در تعاون روستایی و ... به زندان دچار شده است؛ امیدواریم این یکی به قند و عسل (شیرین) مبتلا نشود

اما پس از رای اعتماد، همه در انتظار بودند تا چیدمان مدیریت ارشد توسط مهندس نوری، نه قبیله‌ای و نه پایدارچی باشد. نه همشهری‌گرایی و جناحی و نه از روی اجبار و لابی‌ قدرتمندان در مجلس، قوه مقننه، کمیسیون کشاورزی مجلس، استانداران، ائمه‌جمعه یا لابی‌هایی مانند دلالان و مافیای بزرگ واردات نهاده‌های دامی، قدرتمندان مگاپروژه‌ها که در آرزوی مجدد تسلط بر کشت و صنعت‌ها هستند که سهمی بزرگ از واردات را به خود اختصاص داده‌اند یا این‌که حتی برخی اقوام سببی و نسبی، پاره‌ای از مدیران سازمان برنامه و کسانی که امضاهای طلایی واردات نهاده‌ها، گوشت، روغن، شکر و ... را مثلا از معاونت بازرگانی دریافت می‌کنند و به همین جهت، اجازه تغییر آن معاونت به وزیر نمی‌دهند.

سوال این بود که مگر فلان شخص همشهری، چندهزار میلیارد تومان برای انتخابات پزشکیان هزینه کرده که امروز حدود 5 تا 6 میلیارد دلار واردات نهاده‌ها و موادغذایی را در اختیار بگیرد؟ در حالی که حتی اگر 10درصد آن، سود خالص باشد به 600 میلیون دلار(30 هزار میلیارد تومان) بالغ می‌گردد یا مافیای دیگر وارداتی نیز سهم‌خواه 4 میلیارد دلار واردات ذرت، جو، کنجاله، روغن و ... است که مجموعه دریافت‌کنندگان امضاهای طلایی سد راه تغییرات بنیادی در وزارت بشوند.

آنهم واردات نهاده‌هایی که باعث می‌‎شود گوشت و شیر در ایران چند برابر اروپا تمام شود. واردات ذرت و کاشت ذرت دامی پُر آب‌بر باعث فقر خاک و جایگزین زراعت یونجه‌ای می‌شود که علاوه‌بر غنی‌سازی خاک بدون آب هم دوام می‌آورد.

لابی‌ها و همان قدرت مافیا و واردات شیرین باعث شده تا ایرانیان 1/5 برابر متوسط دنیا روغن و شکر مصرف کنند که ضررهای جبران‌ناپذیری به سلامتی جامعه و اقتصاد کشور وارد می‌کند.

از ۱۰ انتخاب و انتصاب  ۹ نفر رفقای گرمابه و گلستان وزیر هستند

 کارشناسان بدنه کشاورزی متاسف هستند که شایعات و یا واقعیاتی در مورد انتصاب‌های وزیر، ورد زبان‌ها و رسانه‌های مجازی ‌شده‌است که از ۱۰ انتخاب و انتصاب وزیر، ۹ نفر آن رفقای گرمابه و گلستان وزیر، همراهان وزیر و آذری‌زبان‌های اکثراً نیمه‌متخصص یا اصلا غیرمتخصص(گرچه در صورت متخصص و متبحر بودن، آذری‌زبان یا رفیق‌بودن، ضعف نیست) را تشکیل داده‌اند. این تصمیم‌گیری‌ها نشان می‌دهد وزیر، یا شناخت از بدنه و قدرت اجرایی مدیران کاردان و نکونام ندارد؛ یا دیگران برای وی تصمیم می‌گیرند.

چه بد که مطرح شود برخی خود را برای تضعیف جایگاه نوری و تمرین وزیر شدن بعد از وی آماده می‌کنند. این نوع نگاه و عزل و نصب‌های گاه‌به‌گاه موجب شده تا دودستگی مدیران و 2 شقه‌شدن بدنه وزارتخانه در زمان ساداتی‌نژاد، امروز به چهار دسته متضاد در بدنه 70 و اندی هزار نفری پرسنل تا مدیران‌ارشد وزارتخانه را شاهد و اصطکاک نیروها و برآیند آن‌ها به منافع ملی را نظاره‌گر باشیم.

چالش دیگر پس از ورود مهندس نوری به وزارتخانه مصادف‌شدن با سفرهای شهرستانی و استانی پی در پی وزیر(در مواقعی دو سفر استانی در یک هفته) که تحلیل و نقدهای نگارنده یا بازبینی وزیر و نزدیکان وی و تبعات منفی این سفرها و بهره‌برداری تبلیغاتی از یکی دو سفر وزیر و بازتاب ناخوشایند آن، موجب آهسته شدن سرعت و هزینه کردن در این زمینه شد.

در این میان متخصصان، مدیران و کارشناسان کاردان و امتحان پس‌داده عرصه کشاورزی که عده‌ای از آنان استعفای خود را نوشته‌اند و حتی به ثبت رسانده‌اند با توجه به رویدادهای این چند ماه، چشم به دهان و عملکرد وزیر دوخته‌اند؛ اما متاسفانه شاهد مطالبی با تنوع و زاویه دید متفاوت و متضاد آنهم با فاصله چند روز از سوی وزیر بوده‌اند.

مهندس نوری در سخنرانی خود در سیمنار اخلاق در کشاورزی، ضایعات محصولات کشاورزی را یک‌سوم کل تولید(حدود 42 میلیون و 500 هزار تُن از 129 میلیون تن تولید سالانه) اعلام کرد. در حالی که مبنای آماری و مستندات چنین ضایعاتی مشخص نیست و این رقم معادل مصرف سالانه یک کشور‌های 30 میلیونی همچون عربستان‌سعودی، اوکراین یا افغانستان است.

وزیر اخیراً در مراسمی در شورای تحقیقاتکه سرانجام، رئیس آن را تغییر داد) گفته بود: تحقیقات، گل و بلبل و چراغ راه است. اما چند روز بعد در سخنرانی دیگری با یک تناقض‌گویی آشکار در جمع اعضای خانه کشاورز، به ناکارآمدی بخش تحقیقات، آهستگی نفوذ دانش در بخش تولیدات کشاورزی و بازده نبودن آن انتقاد کرد.

او خروج کار تحقیقات را مناسب ندانسته و با اشاره به اشکالات آن گفت: تحقیقات و ترویج ما مشکل دارد

14 مهر امسال مهندس نوری به مناسبت روز ملی دامپزشکی پس از قرائت پیام رئیس‌جمهوری و سخنرانی، به برخی دامپزشکان لوح‌تقدیر داد و از خدمات آنها قدردانی کرد. در حالیکه شائبه‌هایی در مورد مافیای واردات واکسن و داروی با ارز وارداتی و فروش آزاد، دعوت از برخی تسهیل‌کنندگان مسیر برای سفر رایگان به خارج در سوابق ویژه برخی از لوح‌گیرندگان و ... وجود دارد.

آنچه وزیر تحویل گرفت

مروری بر قیمت‌های مرداد امسال نشان داد؛ در زمانی که نیکبخت میز صدارت را به نوری تحویل داد؛ هر کیلوگرم گوشت مرغ حدود 80 هزار تومان و گوشت گوسفند تازه، کیلوگرمی 700 هزار تومان بود. امروز و پس از دو ماه گوشت مرغ به بیش از یکصد هزار تومان و نیم‌شقه گوسفندی به حدود یک میلیون تومان رسیده‌است.

بنا بر شنیده‌ها، وزارتخانه به شیوه‌ای شفاهی به زنجیره‌ها، چراغ سبز عمده‌فروشی 88 تا 100 هزار تومان برای هر کیلوگرم مرغ و خرده‌فروشی تا یکصد هزار تومان و بیشتر را داده است(در حالی که نه مشکل جوجه یک‌روزه داریم و نه مشکل نهاده).

پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک، مرغ به هر کیلوگرم 120 تا 150 هزار تومان برسد. گوشت قرمز گرم گوسفندی، مرزهای یک میلیون تومان و بیشتر را در هر کیلوگرم جابه‌جا کند. شیر و لبنیات نیز در صف گران‌شدن قرار دارند.

بیش از دو ماه از استقرار نوری به‌عنوان وزیر گذشته و هنوز معاونان وزارتخانه، روسا و مدیران شرکت‌ها و سازمان‌های مادرتخصصی، سازمان‌‌هایی که نزدیک به جایگاه معاون وزیر هستند؛ و همچنین، روسای سازمان‌های جهادکشاورزی و هر واحدی که نصب آن با امضای وزیر است؛ تعیین‌تکلیف، تثبیت یا مشمول تغییر(بر مبنای شایستگی، توانمندی، کارآیی، غیرحزبی و غیروابستگی به جریان‌ها و باندها) نشده است. این کار یعنی که وزارتخانه رها است!

وزیر پس از 2 ماه صدارت، به تازگی در 18 مهرماه امسال کمیته انتصاب و انتخاب مدیران را معرفی کرد. این حرکات نشان می‌دهد، وزیر تمایل ندارد که عملکرد وی مورد ارزیابی، نقد و بررسی رسانه‌ها قرار گیرد تا تحلیلگران رسانه‌های تخصصی، در نشست مطبوعاتی، وزیر را در معرض قضاوت رسانه‌ای قرار دهند. هنوز کشت پاییزه تمام نشده، همچنین، باغداری و باغ‌کاری و سپس کشت بهاره شروع خواهند شد.

زمستان آغاز فصل زایش ده‌ها میلیون راس دام‌های سبک و سنگین سنتی است. انتظار می‌رود وزیر، به‌جای تداوم وضع موجود به اصلاح ساختار وزارتخانه، خرد ورزی جمعی، تدبیر و استفاده از توان مدیریتی بدنه و کارشناسان توانمند و امتحان پس‌داده بپردازد و از بروز اختلافات قابل پیش‌بینی جلوگیری شود.

دیدگاه تان را بنویسید

  • لیلا پاسخ به نظر

    احسنت بر شما نقد شما عالی بود اما جای یک مطلب بنظرم خالی بود وان بررسی عملکرد مدیران توصیه ای وزارت جهاد که در مدت مدیریت قبلی خود چه فجایعی را رقم زده اند و عملکرد انها در صورتهای مالی شرکتها بوضوخ قابل مشاهده است ولیکن همچنان در پستهای خود جولان میدهند وتوصیه برای جناب وزیر میاورند

چندرسانه‌ای