کمبود کشتی برای واردات نهادههای دامی
در روسیه نهادههای دامی برای ایران وجود دارد؛ اما کشتی نیست که به ایران حمل کند.
اخبار سبز کشاورزی؛ یکی از صادرکنندگان 3 هزار تن نهادههای دامی دو ماه است که به دنبال کشتی برای انتقال آن به ایران است، ولی کشتیرانی میگوید کشتی ندارد.
سیدجلیل جلالیفر، عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه، در مورد آخرین وضعیت تجارت ایران و روسیه اظهار کرد: واردات ما از روسیه در حوزه نهادههای دامیبه دو دلیل کاهش پیدا کرده است. روسیه برای صادرات نهادههای دامیو چوب عوارض دریافت میکند که علت آن کمبود در روسیه و امنیت غذایی بوده که این اتفاق قیمت تمام شده ما را افزایش داده است.
دلیل دوم تفاوت نرخ ارزش اظهار کالا برای ثبت سفارش گمرکی است؛ به طور مثال اگر نرخ آن برای واردات نهادههای دامی از روسیه 250 دلار یا 280 باشد از جنوب کشور تا 40 دلار متفاوت است. این موضوع فضای مبادله تجاری را با چالش مواجه میکند و نشان میدهد که واردکنندگان نهادههای دامی، گروههای مافیایی و دارای رانت دخیل هستند.
وی افزود: مهمترین مشکل ما برای رشد مبادلات تجاری، عدم تمرکز بخش دولتی و تصمیمگیران حوزه بازرگانی برای تنوع صادرات است. بالغ بر 80 درصد از صادرات ما به روسیه محصولات غذایی و کشاورزی است که عمده آنها از مرز آستارا عبور میکنند. در این راستا با توجه به اتفاقات شمال غرب با یک سری از کارشکنیها و عدم همکاری دولت آذربایجان هم مواجه هستیم.
جلالیفر گفت: کسانی که در حوزه تجارت و توسعه اقتصادی ورود میکنند باید با دانش ژئوپلتیک آشنا باشند. یکی از عناصر ژئوپلتیک؛ جغرافیا و عنصر دیگر قدرت است. منابع، ذخایر، زیرساختهای لجستیکی، فرهنگ مردم، قوانین و مقررات، حمایت و پشتیبانی از عناصر سازنده قدرت هستند. ما در بخش قدرت مشکل داریم برای مثال زیرساختهای ما فراهم نیست.
وی در مورد کارشکنیهای صورت گرفته به ایلنا گفت: آذربایجان نمیتواند مستقیما بگوید که این خط کشتیرانی را بستهام؛ چراکه یک خط ترانزیتی وجود دارد و پای کشور روسیه در میان است. این کشور هر روز بهانهای میآورد و کارهای مرزی را انجام نمیدهد. یک روز میگوید برق قطع است، روز دیگر دستگاه ایکسری کار نمیکند، یک روز میگوید سگ موادیاب نیست. به همین علت دیده میشود که تعداد زیادی کامیون صف بستهاند و حتی با صفهای 10 کیلومتری در آستارا مواجه میشویم.