خبر فوری
شناسه خبر: 47489

آمادگی پله‌برقی‌های مترو تهران زیر ۶۰ درصد است

خرابی آسانسورها و پله‌برقی‌های یکی از خطوط مترو، داستان هرروزۀ این خطوط حمل‌ونقل شهری است.

آمادگی پله‌برقی‌های مترو تهران زیر ۶۰ درصد است

اخبار سبز کشاورزی؛ این روزها تعداد مسافران مترو به دلایل اقتصادی بیشتر شده است و ساعاتی از روز که به آن پیک حرکت گفته می‌شود، حجم تردد مسافران به اوج خود می‌رسد، اما وضعیت تردد برای سالمندان و بیماران و افراد دارای معلولیت برای استفاده از خطوط مترو، هر روز سخت‌‎تر از قبل می‌شود.

آسانسورها و پله‌برقی‌های خراب، توان یک تردد آسان و بدون دردسر را از شهروندان گرفته است. بیش از ۱۶۰ ایستگاه فعال مترو در تهران وجود دارد که هم‌زمان با آغاز فصل بازگشایی مدارس، ضروری است که مدیران شرکت مترو و شهرداری، اقدامات جدی و سریع‌تری را برای رفع نقایص انجام دهند.

نارضایتی شهروندان

«رضا جعفری‌پور»، یکی از شهروندان تهرانی است که هر روز از خط ۷ و خط ۱ مترو استفاده می‌کند. او با انتقاد از این خرابی‌ها، به «پیام ما» می‌گوید: در ایستگاه «مهدیه»، یک بخشی وجود دارد که هنوز بعد از ماه‌ها، پله‌برقی نصب نکرده‌اند؛ بنابراین هر روز ناچارم با این سن و پادرد بسیار، از پله‌ها استفاده کنم. همچنین در مسیر ایستگاه «تجریش» به‌سمت «محمدیه» هم، یک قسمت باز هم پله‌برقی وجود ندارد و آنجا هم مردم و از جمله خودم، ناچاریم که از پله استفاده کنیم و در توان ما نیست هر روز این معضل تکرار شود.

او اضافه می‌کند: به‌تازگی باید دقایق طولانی، نیم ساعت یا بیشتر، منتظر قطار بایستیم و حجم شلوغی مسافران در واگن‌ها بسیار زیاد شده است. قبلاً این همه مدت انتظار نمی‌کشیدیم و قطارها زودتر و زیر ۱۰ دقیقه می‌رسیدند.

علی پیرحسین‌لو، مشاور اسبق حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران: آسانسورهای متروی تهران، تقریباً همگی تعطیل شده‌اند. میزان آماده‌به‌کاری پله‌برقی‌ها را هم می‌گویند زیر ۶۰ درصد است. تعداد اعزام قطارها، به‌مراتب کمتر از قبل شده است.

«مهسا قاسمی»، دیگر شهروندی است که اعلام می‌کند با وجود معلولیت، جرئت نمی‌کند که از مترو برای تردد استفاده کند و ناچار است دائم برای کارهای ضروری خود، از اسنپ استفاده کند؛ چون چندین بار شاهد خرابی آسانسور در خطوط مترو بوده و این اضطراب باعث شده است که قید استفاده از این خط حمل‌ونقل عمومی را بزند.

«فائزه سرخوش» هم، دیگر شهروندی است که به «پیام ما» بیان می‌کند: وضعیت آسانسورهای مترو واقعاً فاجعه است و مشخص نیست تیم مدیریت شهری چه کار می‌کند؟! آسانسور ایستگاه «شادمان»، همه درب‌وداغان و خط‌خطی و فرسوده است و برای ما حالت ناایمن دارد. آسانسور مترو «مفتح» هم قبلاً خراب و مدت‌ها تعطیل بود. بگذریم که برخی ایستگاه‌ها به‌علت تعطیل دائمی و رهاشدن موضوع آسانسور، برخی شهروندان بدون رعایت نزاکت شهروندی، اقدام به ادرار در آن می‌کنند و اما مسئولان ایستگاه‌ها، این موضوع را می‌بینند، اما به رفع و بهبود این وضعیت بی‌توجه هستند.

 توجه و اطلاع از خرابی‌های متعدد مترو

اما به‌تازگی برخی از فعالان اجتماعی و شهری، از تعطیلی همۀ آسانسورهای مترو خبر داده‌اند. «علی پیرحسین‌لو» مشاور اسبق حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، در توییتی در «ایکس» نوشته است: «آسانسورهای متروی تهران، تقریباً همگی تعطیل شده‌اند. میزان آماده‌به‌کاری پله‌برقی‌ها را هم می‌گویند زیر ۶۰ درصد است. تعداد اعزام قطارها، به‌مراتب کمتر از قبل شده است.»

 در همین  زمینه، «محمد آقامیری» عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی تهران، با اشاره به اینکه مشکلات مترو مربوط به امروز نیست، به «پیام ما» بیان کرد: مترو تهران سه دهه از عمر آن می‌گذرد و تبعاً برای بخش‌های مختلف آن مشکلاتی به وجود می‌آید که تبعاً بخش به بخش در حال حل شدن است. ما از وجود این مشکلات باخبریم، اما مدام در حال بازسازی پله‌های برقی و آسانسورها هستیم.

او با تأکید بر اینکه در صورت تداوم مشکلات، اقدام به تذکر به مدیران شهری و پیگیری کارها می‌شود، اضافه کرد: سال گذشته قرارداد خارجی برای ۱ هزار و ۸۰ واگن مترو انجام شده است. امروز دو میلیون نفر با مترو جابه‌جا می‌شوند و سیاست ما این است که به پنج میلیون نفر در روز برسانیم و ۷۰ درصد استفاده از حمل‌ونقل شخصی را به ۳۰ درصد برسانیم. در دو سال و نیم گذشته، تلاش کردیم واگن خارجی و اتوبوس داخلی و خارجی خوب داشته باشیم که نتیجۀ آن را امسال می‌بینیم.

 آسانسورها در حال خاک‌خوردن هستند

بااین‌حال بر اساس گزارش «ایسنا»، نایب رئیس شورای شهر تهران، از سازمان استاندارد خواسته بود که فکری به حال استاندارد آسانسورهای مترو کنند. «پرویز سروری» پیش‌تر با بیان اینکه اختلاف‌نظری میان مترو و سازمان استاندارد در مورد استانداردهای آسانسور وجود دارد، گفته بود: منابع زیادی برای تأمین آسانسورهای مترو صرف شده است، اما درحال‌حاضر این آسانسورها در حال خاک‌خوردن هستند و این درحالی‌ست که استانداردهای آسانسورها در مترو با آپارتمان متفاوت است و توقع داریم که سازمان استاندارد، بررسی‌های لازم را انجام دهد تا بتوانیم در اسرع وقت از آسانسورهای مترو استفاده کنیم.

سال گذشته اما مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه، به «ایرنا» گفته بود: عمدۀ مشکلات خاموشی برخی آسانسورهای مترو، خالی‌بودن انبارهای قطعات یدکی پرمصرف است؛ لذا با همکاری معاونت علمی رئیس‌جمهوری و وزارت دفاع، در تلاش هستیم بیشتر قطعات پرمصرف این ناوگان را داخلی‌سازی کنیم.

«مهدی شایسته اصل» همچنین تأکید کرده بود: حدود ۱۰۰ پله‌برقی در ایستگاه‌های مترو وجود دارد که نیاز به نوسازی دارد. او بازسازی این ناوگان را یکی از اقدامات مهم اعلام کرده و گفته بود: انجام این اقدام مهم، نیازمند توجه دولت و مجلس است. در متروی تهران ۱۰ برند مختلف پله‌برقی داریم که این تعداد برندها، کار نگهداری پله‌برقی‌ها را سخت کرده. باید به این نکته توجه کنیم که این پله‌برقی‌ها پس از مدتی نیاز به تعویض روغن دارند و این درحالی‌ست که پله‌ها در سال‌های گذشته، دو الی سه سال از تاریخ تعویض روغن آن‌ها گذشته بود و اقدامی دراین‌باره انجام نشده بود.

قبلاً «مسعود درستی» رئیس مستعفی مترو تهران، دربارۀ موضوع استاندارد آسانسورهای ایستگاه‌های مترو، به «ایسنا» اعلام کرده بود: به لحاظ استاندارد آسانسورها، با مفاهیم سازمان استاندارد مغایرت‌هایی داریم؛ البته هدف‌گذاری آن‌ها تحقق ایمنی است و ما نیز برای پله‌ها و آسانسورها، به دنبال تضمین ایمنی مردم هستیم. باتوجه‌به همکاری‌هایی که داشتیم، به نظر می‌آید به تفاهم کلی رسیدیم تا بتوانیم همۀ آسانسورها را فعال کنیم.

ولی «علیرضا نادعلی» عضو شورای اسلامی شهر تهران هم به «ایسنا» گفته بود: تحریم ربطی به کمبود قطعات یدکی در پله‌برقی و آسانسورهای مترو ندارد و نباید این خرابی در مترو و سایر اماکن وجود داشته باشد. او افزود: ما تلاش می‌کنیم که موضوع خرابی‌های پله‌برقی‌های مترو و پل‌های عابر پیاده، در کمترین زمان حل‌وفصل شود تا همشهریان تهرانی با این معضل دست به گریبان نشوند؛ به‌خصوص افراد ناتوان و سالمند که بالارفتن و یا پایین‌آمدن از پله‌ها، برایشان سخت است./ پیام ما

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای