خبر فوری
شناسه خبر: 47958

دور ریز غذا و مسئله گرسنگی

امنیت غذایی یکی از ارکان مهم در سیاست‌های کلان تمامی کشورهای دنیاست و هر کشوری می‌کوشد تا با سازوکار مناسب جامعه‌ای سالم و اقتصادمحور داشته باشد

دور ریز غذا و مسئله گرسنگی

اخبار سبز کشاورزی؛ امروزه امنیت غذایی یکی از ارکان اصلی و مهم در سیاست‌های کلان تمامی کشورهای دنیاست و هر کشوری می‌کوشد تا با سازوکار مناسب در این عرصه، جامعه‌ای سالم و اقتصادمحور داشته باشد.

واضح است که بحث غذا ریشه در محصولات کشاورزی دارد و با فرآوری این محصولات و تبدیل آن به انواع مواد غذایی می‌توان میلیون‌ها انسان را سیر کرد، از طرفی سلامت جامعه نیز به این مسئله مهم بستگی کامل دارد.

اما بحث دورزیری مواد غذایی و کشاورزی ازجمله مشکلات و بحران‌هایی است که تقریبا اکثر کشورهای دنیا با آن دست به گریبان هستند و به‌خصوص در جوامع صنعتی و کشورهای پیشرفته، این موضوع پررنگ‌تر و مشکلاتشان نیز بیشتر است و در نتیجه کشورهای عقب‌مانده و در حال توسعه، با مسئله سوء‌تغذیه یا گرسنگی مزمن روبه‌رو هستند.

سالانه میلیون‌ها دلار مواد غذایی اضافه دور ریخته می‌شود که خود سرمایه‌ای عظیم به‌شمار می‌رود و به‌راستی باید فکری برای این حجم از دور ریزهای غذا یا محصولات کشاورزی کرد.

دور-ریز-غذا-و-مسئله-گرسنگی

رئیس موسسه پژوهش علوم و صنایع غذایی کشور در این باره اعلام کرد: با جلوگیری از دور ریز و ضایعات غذا در کشور می‌توان 20 تا 25 میلیون نفر را سیر کرد.

دکتر سیدمحمد علی‌رضوی به ایرنا گفت: میزان دور زیر غذا در کشور ما بسیار بالاست و باید این چالش و مشکل مدیریت و ساماندهی شود.

دور ریز سالانه 125 تا 130 تن از تولیدات کشاورزی و غذایی

او اظهار کرد: سالانه 125 تا 130 تن از تولیدات کشاورزی و غذایی در کشور دور ریخته می‌شود.

رئیس موسسه پژوهش علوم و صنایع غذایی کشور همچنین اشاره کرد: حدود 10درصد جمعیت دنیا از گرسنگی رنج می‌برند و حدود 20 درصد نیز دچار سوء‌تغذیه هستند.

البته جنگ‌ها، تنش‌های آب و هوایی، حوادث و بلایای طبیعی و سیاست‌های غلط و ناکارآمد در دنیا این معزل را دو چندان می‌کند.

در کشور ما با توجه به میزان جمعیت و پتانسیل تولید مواد غذایی و محصولات کشاورزی، متاسفانه شاهدیم که فرهنگ ناصحیح پخت غذا و نگهداری غیراصولی آن سبب شده تا حجم دور ریز غذاها بسیار بالا باشد و باید همه اعم از آحاد مردم، دولت و متولیان غذا و کشاورزی در یک هم‌افزایی و سیاست جامع در جهت رفع این مشکل بکوشند.

تبدیل ضایعات مواد غذایی به کودهای کشاورزی یا غذای دام و طیور

به هر حال، در سال‌های آینده جمعیت جهان رو به فزونی می‌رود و تقاضا برای مصرف مواد غذایی نیز بیشتر خواهد شد و در نتیجه ضایعات و دور ریز غذا هم بیشتر خواهد شد.

با راهکارهایی از قبیل تبدیل این ضایعات به کودهای کشاورزی یا غذای دام و طیور که امروزه در بسیاری از کشورها اجرا می‌گردد، می‌توان از این دور ریزها به‌شکل فرآوری شده استفاده بهینه کرد.

از طرفی بر رسانه‌ها و مطبوعات است تا با فرهنگ‌سازی در میان مردم، از این کار جلوگیری کنند تا در آینده کشور ما در چرخه سوء تغذیه و گرسنگی گرفتار نشود.

البته که این امر عزم بیش از پیش سازمان‌های بهداشت، استاندارد، سازمان غذا و دارو و وزارت جهاد کشاورزی را می‌طلبد که می‌بایست پررنگ‌تر شود و بخش خصوصی و واحدهای تولید غذا و محصولات کشاورزی نیز با تبیین سیاست‌های علمی و اجرایی، از دور ریز غذا و تولیدات کشاورزی جداً خودداری کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای