آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45607

آتش بار دیگر به جان شهرک چوبی روستای امامزاده ابراهیم افتاد

روستای چوبی گیلان برای پنجمین بار خاکستر شد

برای پنجمین بار شهرک گردشگری امامزاده ابراهیم در شهرستان شفت استان گیلان در آتش سوخت. تصاویر منتشرشده بسیار تکان‌دهنده است و نشان می‌دهد که این شهرک رنگارنگ چوبی به خاک سیاه نشسته است.

 روستای چوبی گیلان برای پنجمین بار خاکستر شد

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ برای پنجمین بار شهرک گردشگری امامزاده ابراهیم در شهرستان شفت استان گیلان در آتش سوخت. تصاویر منتشرشده بسیار تکان‌دهنده است و نشان می‌دهد که این شهرک رنگارنگ چوبی به خاک سیاه نشسته است.  ساعت 11 و نیم شب پنجشنبه 13 اردیبهشت‌ (1403) آتش به جان روستای امامزاده ابراهیم شفت افتاد.

طی یک ساعت آتش گسترش پیدا کرد و بازارچه و شهرک این روستا و 130 خانه را به ویرانه و خاکستر تبدیل کرد. واحدهای خسارت‌دیده بیشتر مسکونی و تجاری هستند. ۹۰ واحد تجاری صد درصد تخریب شده، ۲۹۰ واحد مسکونی احداثی، ۲۸ واحد مسکونی تعمیری و شش واحد تجاری تعمیری، آخرین آماری است که مدیران محلی گیلان از سطح تخریب ناشی از آتش‌سوزی ارائه داده‌اند.

تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی و کمک بلاعوض ۸۰ میلیون تومانی برای احداث واحدهای مسکونی، کمک بلاعوض ۳۰ میلیون تومانی برای خانوارهای حادثه‌دیده، تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی و کمک بلاعوض ۳۰ میلیون تومانی برای تأمین معیشت صاحبخانه‌ها و مستأجران و ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات و ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض برای واحدهای تجاری درخواست شده است.

5 بار آتش‌سوزی در شهرک گردشگری امامزاده ابراهیم

این پنجمین باری است شهرک گردشگری امامزاده ابراهیم دچار آتش‌سوزی می‌شود، بنا به اظهارات فرمانداری شفت و استاندار گیلان پیش از این هم در سال‌های ۱۳۷۵، ۱۳۷۸، ۱۳۹۲و ۱۳۹۶ این منطقه آتش‌سوزی را تجربه کرده و خانه‌ها و مغازه‌ها آسیب دیده است اما اینکه چرا تاکنون ایمن‌سازی برای روستای امامزاده ابراهیم و شهرک گردشگری نشده، سؤالی جدی است.

در این زمینه استاندار گیلان می‌گوید: «اگرچه بعد از هر آتش‌سوزی سازه‌های جدید ساخته شده، اما باید همچنان به سمت ایمنی برویم». اظهارنظر عجیبی که درباره پایان این سلسله آتش‌سوزی‌ها خبر نمی‌دهد بلکه به نظر می‌رسد احتمال وقوع اتفاق تلخ مشابه و بروز خسارت شدید وجود دارد. البته استانداری گیلان گفته که باید تصمیمات کارشناسی، علمی و قانونی مبنای عملکردشان قرار گیرد تا از بروز حادثه مشابه جلوگیری شود.

کپسول گاز در تشدید آتش‌سوزی اثر گذاشت

جالب است بدانید که بنا به گفته فرماندار شفت، روستای امامزاده ابراهیم خطوط گاز ندارد و اهالی روستا همچنان از گاز پیک‌نیکی و کپسول استفاده می‌کنند. همین موضوع در وقوع و تشدید آتش‌سوزی تأثیر داشته است.

بنا به گفته فرماندار شفت، مردم از کپسول گاز استفاده می‌کنند و در این حادثه آتش‌سوزی با خطرهای ناشی از انفجار مواجه بودیم که کار را برای مردم و آتش‌نشانان و امدادگران سخت ‌کرد. او اشاره کرد که پروژه گازرسانی به روستای امامزاده ابراهیم در دست اقدام است و به محوطه حرم رسیده است.

نانوایی تعطیل مظنون وقوع آتش‌سوزی

هنوز دلیل دقیق وقوع آتش‌سوزی اعلام نشده اما گفته می‌شود که حریق از یک نانوایی تعطیل شروع شده، به سرعت گسترش پیدا کرده و در یک ساعت شهرک رنگارنگ و زیبای گردشگری را به خاک سیاه نشانده است.

شدت آتش‌سوزی به قدری زیاد بود که نزدیک‌شدن به آتش حتی برای نیروهای آتش‌نشانی گاه دشوار بود. روستای امامزاده ابراهیم در ۴۸ کیلومتری رشت واقع است که به دلیل وجود ساختمان‌های زیبا و رنگارنگ چوبی چند طبقه و وجود چشمه‌های بکر و طبیعت چشم‌نواز، هر سال در بهار و تابستان میزبان بسیاری از گردشگران و زائران است.

تشکیل پرونده قضائی برای حریق شهرک چوبی امامزاده ابراهیم

روز بعد از آتش‌سوزی یعنی جمعه (14 اردیبهشت‌) علی اصغر چگینی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شفت از تشکیل پرونده قضائی در رابطه با آتش‌سوزی «شهرک امامزاده ابراهیم» این شهرستان خبر داد و گفت که دستور انجام تحقیقات در راستای کشف علت حریق صادر شده است و علت آتش‌سوزی بعد از اعلام نظر کارشناسان متخصص مشخص خواهد شد. او گفته که 130 واحد مسکونی و تجاری در آتش سوختند اما آمارهای دیگر، نشان می‌دهد وسعت تخریب بیش از اینهاست.

آتش‌سوزی خسارت زیادی به مردم وارد کرد

موسی فکور، معاون استانداری گیلان هم روز جمعه 14 اردیبهشت‌، در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان گیلان گفت که «حادثه آتش‌سوزی بامداد پیش، بخش زیادی از روستا را درگیر و خسارت زیادی به مردم وارد کرد. ما منتظر اعلام نظر کارشناسان درباره علت شروع آتش‌سوزی هستیم. او خبر داد که آتش به‌صورت کامل مهار شده و روند اسکان و ساماندهی و تغذیه خانواده‌های آسیب‌دیده هم مناسب است و ایجاد روشنایی معابر در مناطق خسارت‌دیده برای تردد ماشین‌آلات و امنیت در شب ضرورت دارد».

سازه‌های چوبی حریق را تشدید کرد

معاون استانداری گیلان حادثه آتش‌سوزی شهرک امامزاده ابراهیم را بسیار تلخ دانست و گفت: مردم همه دارایی خود را از دست دادند و ساختمان‌های مسکونی و تجاری به تلی از خاک تبدیل شدند، البته نوع سازه چوبی منطقه در تشدید این حادثه نقش داشت. سازه‌های چوبی شهرک امامزاده ابراهیم کاملا خشک و آماده اشتعال بودند، اما کارشناسان باید علت دقیق حادثه را بررسی کنند.

البته در روند بازسازی می‌توان به جای سازه چوبی، از نمای چوب استفاده کرد تا مردم و کشور متحمل خسارت نشوند. معاون استاندار گیلان درباره کمک‌رسانی به مردم برای اصلاح و بازسازی واحدهای حادثه‌دیده، تأکید کرد که باید آمارهای درست و مناسب داشته باشیم و تعداد دقیق واحدهای تجاری و مسکونی و ابعاد این واحدها را مشخص کنیم، سپس آواربرداری انجام شود تا موقعیت‌ها به هم نخورد. در ضمن قرار شده سازمان‌های بیمه‌گر کار کارشناسایی و تعیین خسارت همه واحدها را شروع کنند.

حداقل 500 واحد مسکونی و تجاری آسیب‌دیده

یک روز بعد از این حادثه آتش‌سوزی مخرب، حامد دائمی مدیر کل بنیاد مسکن گیلان هم خبر داد که ماشین‌آلات بنیاد مسکن در منطقه مستقر شده‌اند و به‌زودی آواربرداری را شروع خواهند کرد. ۹۰ واحد تجاری صد درصد تخریب شده،۲۹۰ واحد مسکونی احداثی، ۲۸ واحد مسکونی تعمیری و شش واحد تجاری تعمیری داریم.

البته اکثر متقاضیان آواربرداری، خواستار نقشه‌برداری پلاک به پلاک هستند؛ بنابراین بعد از تعیین حدود اربعه آواربرداری را شروع می‌کنند. رئیس بنیاد مسکن با اشاره به استقرار چهار اکیپ ارزیاب در منطقه از ساعات اولیه این اتفاق، اظهار کرد: واحدهای تخریب‌شده تک به تک مورد ارزیابی قرار گرفت. نتیجه ارزیابی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اعلام خواهد شد.

درخواست وام و تسهیلات برای تعمیر خانه‌ها و مغازه‌ها

دائمی با بیان اینکه نیازمند تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی و کمک بلاعوض ۸۰ میلیون تومانی برای احداث واحدهای مسکونی هستیم، خاطرنشان کرد: برای واحدهای مسکونی تعمیری نیز ۵۰ میلیون تومان تسهیلات و ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پیشنهاد شده است. برای واحدهای تجاری احداثی نیز ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات و ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پیشنهاد می‌شود. مدیر کل بنیاد مسکن گیلان عمده واحدهای خسارت‌دیده را مسکونی - تجاری دانست و تأکید کرد: برخی از خانوارها اسکان دائم و برخی دیگر اسکان موقت داشتند لذا درخواست کمک بلاعوض ۳۰ میلیون تومانی برای خانوارهای حادثه‌دیده داریم. او خواستار تخصیص تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی و کمک بلاعوض ۳۰ میلیون تومانی برای تأمین معیشت صاحبخانه‌ها و مستأجران شد.

آواربرداری بعد از نقشه‌برداری پلاک به پلاک

دائمی با بیان اینکه محدوده شهرک امامزاده ابراهیم ۱۶.۵ هکتار است که از طریق بنیاد مسکن به مردم واگذار شده، گفته است: بخش عمده خسارت‌ها در همین محدوده بوده و برای صدور پروانه مشکلی نداریم. اما یکی از مشکلات روستا تصرفات مازاد بر واگذاری است. البته اکثر متقاضیان خواستار نقشه‌برداری پلاک به پلاک هستند و بنابراین باید بعد از تعیین حدود اربعه، آواربرداری را آغاز کنیم. البته نیازمند تأمین اعتبار برای نقشه‌برداری هستیم.

شهرک چوبی به شهرک بتنی تبدیل می‌شود؟

آینده شهرک گردشگری امامزاده ابراهیم محل سؤال جدی است، دراین‌باره دائمی رئیس بنیاد مسکن گیلان گفت که طرح هادی این روستا بافت با ارزش بود که در سال ۹۰ بازنگری شد و آن را تحت عنوان شهرک چوبی و مقصد گردشگری تعریف کردیم و لذا این امکان وجود دارد که سازه‌ها را بتنی و فلزی بسازیم و در نما از چوب استفاده کنیم.

راه‌‌اندازی بازارچه‌های موقت برای افراد کم‌درآمد

مدیران گیلان تأکید کرده‌اند که صدور پروانه ساخت‌وساز برای شهرک‌نشینان امامزاده ابراهیم که از حریق آسیب دیده‌اند، رایگان خواهد بود. در ضمن گفته شده که اولویت ساخت‌وساز، افراد کم‌برخوردار و بی‌خانمان و مددجو هستند. چون این افراد کل زندگی‌شان سوخته است. در ضمن تأکید شده که باید بازارچه‌های موقت برای این افراد کم‌درآمد راه‌اندازی شود، چون این افراد زندگی و شغل و درآمدشان را از دست داده‌اند.

از ساخت‌وساز در حریم رودخانه جلوگیری می‌شود

در ضمن متولی ساخت‌وساز در روستا بنیاد مسکن است و بنا به ادعای استاندار گیلان، مجوزها و پروانه‌ها در‌حال‌حاضر صادر می‌شود. البته افراد ساکن بومی می‌توانند با همکاری ادارات کل محیط زیست و منابع طبیعی از ظرفیت طرح هادی استفاده کنند؛ البته قرار شده نسبت به ساخت‌وسازها در حریم رودخانه تجدیدنظر شود تا از حوادث آینده جلوگیری کنیم./شرق

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای