خبر فوری
شناسه خبر: 30112

سالانه 26 میلیون تن پسماند کشاورزی در کشور تولید می‌شود

مدیرکل دفتر بهبود و تغذیه جایگاه دام: ۲۶ میلیون تن پسماند کشاورزی در کشور تولید می‌شود که می‌تواند در تغذیه دام و خوراک نقش بسزایی را ایفا کند.

سالانه 26 میلیون تن پسماند کشاورزی در کشور تولید می‌شود

به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار؛ سیداحمدرضا سیدعلیان، در حاشیه سفر به گرمسار و بازدید از سیلوی ۱۰۰ هزار تنی این شهرستان درباره راهکارهای ارتقای کیفی و کمی تولیدات علوفه دام و همچنین نهاده های مورد نیاز دام و طیور در کشور، بیان کرد: ۳۲ میلیون تن مصرف علوفه ای دام های کشور به صورت سالانه است.


بیشتر بخوانید: تهیه خوراک دام از پسماندها


۱۷ الی ۱۸ میلیون تن نهاده شامل ذرت، سویا و جو نیز مورد نیاز کشور است

وی با بیان اینکه ۱۷ الی ۱۸ میلیون تن نهاده شامل ذرت، سویا و جو نیز مورد نیاز کشور است که باید تامین شود، افزود: بخش زیادی از این نهاده برای مصرف دام و طیور می‌بایست از خارج وارد شود.

مدیرکل دفتر بهبود و تغذیه جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: حدود ۲۶ میلیون تن پسماند در سال در کشور تولید می‌شود که آنها را شامل زراعی، باغی، صنایع تبدیلی و … و تحت عنوان «بقایای کشاورزی» می شناسیم در حالی که این بقایا در کنستانتره و یا خوراک دام مفید هستند.

تامین نهاده‌های دامی از پسماندهای زراعی

سیدعلیان با بیان اینکه عملیات استفاده از پسماندها در دفتر معاونت تولیدات دامی وزارت کشاورزی آغاز شده و در سال گذشته برای استفاده از پسماندهای باغی و زراعی در خوراک دام برنامه‌ریزی کردیم، ابراز داشت: از طرح های این حوزه حمایت می‌شود تا بتوانیم تامین نهاده‌های دامی را از پسماندهای زراعی داشته باشیم.

ساز و کار اساسی به کار گیری پسماندها و تبدیل آن به یک مدل توسعه صنعتی از جمله محورهایی است که توسط وزارت جهاد کشاورزی دنبال می شود

وی با بیان اینکه ساز و کار اساسی به‌کارگیری پسماندها و تبدیل آن به یک «مدل توسعه صنعتی» از جمله محورهایی است که توسط وزارت جهاد کشاورزی دنبال می‌شود، افزود: برنامه‌ریزی خوبی در این زمینه صورت گرفته تا بتوانیم کمتر نیاز به واردات داشته باشیم.

مدیرکل دفتر بهبود و تغذیه جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: مکانیزاسیون و تامین دستگاه‌ها و ماشین آلات دیگر اقدامی است که در مجموعه وزارت کشاورزی به آن تاکید داریم تا بتوانیم بهتر از پسماندها بهره‌گیری کنیم.

پسماندهایی مانند پوست پسته، چوب گوجه و ساقه چغندر و … به خوبی می تواند تامین کننده رطوبت مورد نیاز خوراک دام شود که متاسفانه مقادیر بسیاری از آن در استان سمنان دور ریخته و یا نهایتاً در بهترین حالت به کود بدل می شود.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای