آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44723

چرا نباید گوشت مرغ را شست؟

برخلاف آنچه بزرگ‌ترها گفته‌اند آیا ضرورت دارد که قبل از اقدام به پختن گوشت مرغ، آن را به طور کامل بشوییم؟ بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که چنین کاری لازم نیست، حالا چرا؟ خواهیم گفت.

چرا نباید گوشت مرغ را شست؟

اخبار سبز کشاورزی؛ مخالفان شستن گوشت مرغ می‌گویند: در هنگام شستن امکان دارد که برخی از باکتری‌ها مانند سالمونلا در سطوح مختلف آشپزخانه پراکنده شده و یک شرایط ایجاد آلودگی بسیار را به وجود می‌آورد که به‌عنوان نمونه در 60درصد از سینک آشپزخانه‌ها پس از شستشوی گوشت مرغ، از این باکتری‌ دیده شده است.

نمی‌توان متوجه شد که چه مقدار از قطره‌های آب به همراه باکتری‌ها به اطراف پراکنده می‌شود. به دلیل آن که باکتری سالمونلا از راه هوا منتقل و تکثیر نمی‌شود، بهترین راه، به حداقل رساندن زمان لمس گوشت‌خام مرغ است. برخی معتقدند که می‌توان با استفاده از سرکه، آب‌لیمو و آب‌نمک اقدام به کشتن میکروب‌ها نمود. شاید از این روش‌ها بتوان برای تمیز کردن گوشت استفاده کرد، اما تاثیری در مورد باکتری‌ها ندارد.

بهترین روش برای از بین‌بردن باکتری سالمونلا، پختن گوشت مرغ در درجه حرارت بالای 74 درجه سانتی‌گراد است؛ که موجب اطمینان از سلامت آن می‌شود.

به جای شستن چه باید کرد؟

به جای شستن گوشت مرغ، می‌توان برای خشک کردن و گرفتن آب‌های اضافی در اطراف آن از دستمال کاغذی یا حوله‌های کاغذی استفاده کرد. اگر شما از افرادی باشید که از وسایل‌ و مواد یکبار مصرف استفاده می‌کنید، استفاده از حوله‌های کاغذی بهترین روش برای جلوگیری از پراکنده شدن آب‌هایی که احتمال دارد به باکتری‌ها آلوده باشند. باید خیلی سریع پس از خشک کردن گوشت و سطوح آشپزخانه، کاغذهای حوله‌ای را دور انداخت، چرا این کاغذها می‌تواند دچار آلودگی شده باشند. گوشت خشک شده، با پوست یا بدون پوست در هنگام پختن در ماهیتابه یا قابلمه کاملاً ضدعفونی می‌شود به‌شرط آن که درجه حرارت به همان میزان توصیه شده برسد.

چند توصیه برای کاهش حداکثری آلودگی‌ها در آشپزخانه:

• برای قطعه‌کردن گوشت قرمز یا مرغ از یک تخته یا زیردستی و برای مواد دیگر از قبیل سبزی‌ها یا میوه‌ها از تختة دیگر استفاده کنید. در صورت استفاده از یک تخته، به دلیل آن که معمولا به سبزی در زمان خرد کردن، امکان دارد که آلودگی باکتری سریع به مواد خام منتقل شود؛ بنابراین اختصاص‌دادن یک تخته برای بریدن و قطعه‌کردن گوشت‌ها این خطر را برطرف می‌کند.

• در صورت در اختیار داشتن یک تخته، قطعه‌کردن گوشت‌ها را به آخرین مرحله از آماده کردن موادغذایی اختصاص می‌دهید و تکه کردن، شستن و آماده کردن مواد را در ابتدا انجام دهید. حتی اگر دو تخته جداگانه داشته باشید، احتمال دارد در صورت قطعه کردن مواد گوشتی قبل از سایر مواد و سبزی‌ها، امکان دارد دست‌ها و سطوح آلوده، موجب احتمال انتشار میکروب‌ها گردد و موادی پخته را آلوده نماید.

• پس از جابه‌جا کردن گوشت‌خام مرغ حتما دست‌های خود را با آب گرم و صابون بشویید. در صورت امکان این کار را در محل دیگری انجام دهید تا از پاشیده شدن قطرات آلوده احتمالی جلوگیری شود.

• هرگونه وسیله نظیر چاقو، دستکش، تخته و ... را که با گوشت یا خونابه‌های آن تماس داشته با آب‌گرم و مایع ظرفشویی یا صابون بشویید. در صورت امکان می‌تواند سطوح تماس را با محلول‌های ضدعفونی تمیز کرد تا هرگونه باکتری از بین برود.

• اسفنج‌های ظرفشویی می‌توانند به‌نوبه خود محلی برای تثبیت باکتری‌های سالمونلا و انتقال بعدی آن‌ها به ظروف دیگر باشند. بنابراین چنین اسفنج‌هایی باید کاملاً شسته و خشک گردند. در صورت مرطوب ماندن، اسفنج‌ها هم می‌توانند محلی برای تکثیر باکتری‌ها باشند.

ضدعفونی سینک ظرفشویی

برای اطمینان از وجود نداشتن باکتری‌ها در محل شستن گوشت مرغ‌ها، پس از اتمام کار، سینک ظرفشویی و سطوح اطراف را ضدعفونی کنید. نصف قاشق از مایع سفیدکننده به همراه دو استکان آب را در یک اسپری ریخته و سینک و سایر سطوح را ضدعفونی و خشک کنید. در صورت استفاده از حوله‌های پارچه‌ای، آن‌ها را با آب داغ بشویید.

ماهنامه دام و کشت و صنعت – شماره ۲۸۳ – بهمن ۱۴۰۲
 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای